اخبار داغ

تاملی بر حضور سفیر آذربایجان در تبریز؛

بنیاد حسین اُف و دو روی سکه/ نقش آقای سفیر در روابط دو کشور

بنیاد حسین اُف و دو روی سکه/ نقش آقای سفیر در روابط دو کشور
هرچند بنیاد حسین اف در تبریز، نقش یک سفیر کاربلد در امور دیپلماتیک را بازی می کند، اما در گذشته نقشی اساسی در تعریف بنیان های فکری ضد ایرانی در آذربایجان داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ سفر سفیر جمهوری آذربایجان به تبریز در روزهای گذشته و دیدارهایی که ایشان انجام داده است،نوید بخش افزایش سطح مناسبات بین تهران و باکو و همچنین کاهش سیاه نمایی های روزانه‌ی آذربایجانی‌ها نسبت به ایران، در سطح رسانه های عمومی این کشور بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بنیاد حسین اف در سفر به تبریز ابتدا در دیداری صمیمانه میهمان حضرت آیت الله آل هاشم نماینده ی محترم ولی فقیه در استان بود تا هم از اشتراکات تاریخی و فرهنگی و دینی دو کشور و هم از ملاحظات کشورمان در موضوعات مختلف به ویژه ترافیک برگزاری کنسرت‌های مختلف موسیقی در باکو آن هم در ایام محرم و صفر بشنود.

,

بعد از آن دیدار خبر دیدار آقای سفیر با استاندار آذربایجان‌شرقی و شهردار شهر تبریز منتشر شد. ایرج شهین باهر هم از آمادگی تبریز برای میزبانی نمایندگان آژانس‌های گردشگری جمهوری آذربایجان و ظرفیت های مغفول برای همکاری بین دو کشور گفت تا علاوه بر اینکه اتباع آذربایجانی برای درمان به تبریز سفر می کنند،در حوزه های گردشگری و تفریحی هم بتوانند به تبریز بیایند.

,

بنیاد حسین اف در این دیدارها و همچنین در دیدار با رئیس اتاق تبریز، از افزایش سطح مناسبات بین دو کشور در سال های اخیر و دوازده مرتبه دیدار روسای جمهور دو کشور و همچنین رشد 74 درصدی مناسبات اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان خبر داده است.

,

دو روی سکّه‌ی سفر بنیاد حسین اف به تبریز

, دو روی سکّه‌ی سفر بنیاد حسین اف به تبریز,

اینها البته یک روی سکّه و آن هم دیدارهای دیپلماتیک آقای سفیر در تبریز بود. روی دیگر سکّه رسانه های آذربایجانی بودند که بی توجه به سلوک دیپلماتیک آقای سفیر در تبریز، به روش های سنتی و سازمان یافته ی خود، سیاه نمایی علیه کشورمان را ادامه داده اند.

,

"نیوتایمز" آذربایجان که سعی می کرد با نرمش بیشتری از سیاست های تهران انتقاد کند، ابتدا از افزایش سطح مناسبات دو کشور می گوید و در ادامه گلایه ای از حمایت های ایران از ارامنه دارد و مدعی است ایران از ارمنستان حمایت دائمی می کند.

,

سایت تلگراف آذربایجان هم که مواضع ضد ایرانی دائمی دارد، به انتشار مقاله ای از اورخان باقراف در مجله «Foreign Policy News» با عنوان "کریدور خلیج فارس و دریای سیاه و تاثیرات آن بر قفقاز جنوبی" پرداخته و از ارجحیت ترکیه به ایران برای باکو می گوید و همچنین خبر از عدم شرکت آذربایجان در پروژه های اقتصادی پیشنهادی ایران می دهد.

,

همچنین رسانه های مختلفی نیز موضوع پرواز پهپادهای رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری آذربایجان به سمت عراق را بعد از حدود یک ماه ،پیگیری کرده و درباره آن اظهار نظر کرده اند. غالبا نیز در این موضوع، ایران را بطور مستقیم و غیرمستقیم آماج تهمت های مختلف قرار داده اند.

,

نقش آقای سفیر در روابط دو کشور

, نقش آقای سفیر در روابط دو کشور,

با پارادوکس آشکاری که بین رفتارهای بنیاد حسین اف در تبریز و ادامه خطّ مشی تخریبی باکو مشاهده می شود، بنظرمی رسد یا بنیاد حسین اف بدون آنکه بتواند اختیارات کامل در مورد ایران بگیرد به تبریز سفر کرده است. چون در حالی که سفیر باکو در تهران از بهبود روابط صحبت میکند، کارشناسان و رسانه ها در جمهوری آذربایجان به سیاه نمایی‌ها ادامه می دهند و یا جریان ضدایرانی در پایتخت متبوع بنیاد حسین اف به حدّی شدت و قدرت دارد که حتی در خوشبینانه‌ترین زمان ها نیز اجازه‌ی بهبود روابط را نمی دهند!

,

البته نباید گذشته‌ی خود بنیاد حسین اف را در مورد جریان سیاه نمایی علیه تهران فراموش کنیم. آقای سفیر فعلی، در گذشته مسئول میز ایران در وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان بود و متاسفانه تمام آشنایی و اطلاعاتش در امور ایران و حتی تسلط اش به زبان فارسی را در جهت منفی و در راستای ایجاد تنش میان دو کشور بکار بسته است. بنیاد حسین اف طی سال های 2009 تا 2015 در وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان، در ایجاد تنش در مناسبات باکو با تهران نقشی اساسی داشت.

,

درهر حال بنیاد حسین اف،درتهران و تبریز، نقش یک سفیر کاربلد در امور دیپلماتیک را بازی می کند، اما در گذشته نقشی اساسی در تخریب روابط دو کشور و درتعریف بنیان های فکری ضد ایرانی در آذربایجان داشته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه