اخبار داغ

معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان سینه مطرح کرد‎:‎

سن ابتلا به سرطان سینه در کشور ۵ تا ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها است

سن ابتلا به سرطان سینه در کشور ۵ تا ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها است
معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان سینه گفت: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران نسبت به سایر کشور‌ها حدود ۵ تا ۱۰ سال پایین‌تر است که این امر ‏می‌تواند به دلیل توزیع سنی جمعیت در کشور باشد‎.‎
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سینانیوز، دکتر شهپر حقیقت معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان گفت: در حال حاضر جدید‌ترین و به روز‌ترین امکانات تشخیصی و درمانی در زمینه سرطان پستان در کشور در دسترس است هر چند که ممکن است توزیع مناسبی از لحاظ امکانات فراهم نشده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا ,

 

,

حقیقت گفت: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران نسبت به سایر کشور‌ها حدود ۵ تا ۱۰ سال پایین‌تر است که این امر می‌تواند به دلیل توزیع سنی جمعیت در کشور باشد. بر این اساس انتظار می‌رود طی سال‌های آینده با پیر شدن جمعیت سنی کشور، سن بروز سرطان پستان تا حدی افزایش یابد.

,

 

,

وی با بیان اینکه در بیماران مبتلا به سرطان پستان میزان بقای پنج ساله در کشور حدود ۷۱ درصد است، گفت: به عبارتی در طی این پنج سال علایم اولیه بروز سرطان در این بیماران از بین می‌رود با این حال عود بیماری یا عدم آن در هر یک از بیماران وجود دارد، لذا باید بعد از اقدامات اولیه تا مدت‌ها زیر نظر پزشک متخصص باشند و انتظار می‌رود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال تحت نظر مراقبت‌های منظمی قرار گیرند.

,

 

,

حقیقت در مورد شیوع سرطان سینه در زنان و مردان گفت: سرطان سینه در مرد‌ها نیز مشاهده می‌شود اما در زنان از شیوع بیشتری برخوردار است. احتمال می‌رود دو تا سه درصد مردان در کشور به این بیماری مبتلا شوند اما به دلیل کم بودن نسج پستان در مردان، در صورت ابتلا سرطان پستان در آنها، این بیماری پیشرفت سریع‌‎تری خواهد داشت.

,

 

,

معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان گفت: در حال حاضر مراکز غربالگری جهت سرطان پستان در کشور وجود ندارد و غربالگری بر اساس ماموگرافی که مطمئن‌ترین روش شناسایی است مقرون به صرفه نیست.

,

 

,

وی گفت: زنان بخصوص افرادی که سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پستان دارند باید در فواصل زمانی کوتاه‌تر حتی در صورت لزوم سالانه، برای معاینه به پزشک جهت ماموگرافی مراجعه کنند. از سن ۳۵ تا ۴۰ سال انجام ماموگرافی پایه برای آنها ضرورت دارد. همچنین توصیه می‌شود معاینات بالینی سالی یکبار و بعضاً هر شش ماه یکبار و ماموگرافی را سالی یکبار انجام دهند.

,

 

,

طبق گفته حقیقت؛ بهتر است زنان از سن ۲۰ سال به بالا جهت معاینه به متخصصین زنان و مامایی مراجعه کنند و ترجیحاً این معاینات سالی یکبار تکرار شوند. از سن ۴۰ سالگی در کنار معاینات بالینی بنا بر صلاحدید پزشک ماموگرافی نیز انجام شود.

,

 

,

حقیقت ادامه داد: با همکاری رسانه‌ها و بخصوص صدا و سیما می‌توان در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مردم بخصوص زنان جامعه گام‌های بزرگی در حوزه پیشگیری، کنترل و درمان بیماری سرطان پستان برداشت. زیرا زمانی که زنان با علایم اولیه بیماری آشنا شوند طبیعتاً می‌توانند مانع پیشرفت این بیماری به مراحل سخت‌تر شده و در درمان این بیماری به پزشک هم کمک می‌کنند. آگاهی زنان در مورد علایم مربوط به سرطان پستان و کنترل دوره‌ای بافت پستان خود می‌تواند کمک شایانی به آنها کند.

,

 

,

وی در پایان گفت: باید در تقویت و همکاری بین رشته‌ای جهت درمان و کنترل این بیماری تلاش کنیم تا این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود. افرادی که به سرطان پستان مبتلا هستند نباید به این باور برسند که سرطان پایان زندگی است چون چنین تفکری به هیچ وجه درست نیست. به طوری که با تشخیص سریع این بیماری درمان پذیر است.

,

 

,

انتهای خبر/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه