اخبار داغ

ظرفیتی بلااستفاده در آذربایجان غربی؛

مرز رازی؛ ظرفیتی مغفول در سایه بی‌توجهی‌ها/ شعار ارتباط با دنیا با بستن دروازه اروپا در تناقض است!

مرز رازی؛ ظرفیتی مغفول در سایه بی‌توجهی‌ها/ شعار ارتباط با دنیا با بستن دروازه اروپا در تناقض است!
مرز رازی خوی ظرفیتی بی نظیر برای دور زدن تحریم‌ها در شرایط کنونی اقتصاد است و این ظرفیت در سایه بی‌توجهی و عدم رسیدگی مناسب مسوولان مغفول مانده و نتواسنته نقشی که در اقتصاد دارد را به درستی ایفا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، پایانه مرز رازی به عنوان دروازه ایران به اروپا و شاهراه تجاری شرق و غرب در شمال غرب کشور و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر خوی در آذربایجان غربی واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

بعد از گذشتن از شهر خوی وارد مسیر مرزرازی می‌شویم، مسیری که چندان تعریفی ندارد و در توسعه این مسیر ارتباطی کوتاه شده است، زیرا طرف ترکیه‌ای همزمان بهسازی مسیر منتهی به مرز رازی را آغاز کرده بود که در حال حاضر این مسیر زیر بار ترافیک رفته و توانسته نقش موثری را در ارتباطات این منطقه ایفا کند.

,

اما در طرف مقابل از مسیر خوی به رازی در اثر کوتاهی صورت گرفته، این مسیر همچنان در دست ساخت و بهسازی است و هنوز معلوم نبوده که چه زمانی این مسیر زیربار ترافیک می‌رود.
در این راستا به سراغ مسوولان شهرستان رفتیم تا نظر آنها را در رابطه با اهمیت مرز رازی جویا شویم.

,
,

مسوولان کشوری نسبت به احیا مرز رازی تعلل کرده‌اند

, مسوولان کشوری نسبت به احیا مرز رازی تعلل کرده‌اند, مسوولان کشوری نسبت به احیا مرز رازی تعلل کرده‌اند,

مهدی فیروزی مسوول پایانه مرزی رازی خوی گفت: با وجود وجود ظرفیت های بی نظیر مرز رازی خوی، متاسفانه مسوولین کشور نسبت به احیا و بهره گیری این پتانسیل با تعلل عمل نموده اند.

,

فیروزی بیان کرد: وضعیت اسف بار جاده ای و همچنین نبود پایانه ای در شأن جمهوری اسلامی، همواره اعتراض تردد کنندگان از این مسیر را رقم زده است.

,

وی بیان کرد: همچنین از طرف دیگر، عدم وجود جاده ی ترانزیتی و استاندارد و همچنین پایانه ی مدرن و بروز، کشور جمهوری اسلامی را از اهداف اقتصادی خود از جمله دور زدن تحریم ها و ارتقای مبادلات تجاری با ترکیه دور نموده است.

,

فیروزی گفت: در آن سوی مرز، باتوجه به آگاهی و علاقمندی سران کشور ترکیه نسبت به بهره مندی از ظرفیت های جمهوری اسلامی، تنها بعد از حدود ۲ سال از امضای توافقنامه توسعه مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری با ایران، در سال ۱۳۹۷ با اتمام عملیات توسعه و مدرن سازی گذرگاه "کاپی کوی" در مرز استان وان ترکیه خیز بزرگی را نسبت به ارتقای حجم مبادلات تجاری با کشور جمهوری اسلامی ایران برداشته است.

,

مسوول پایانه مرزی رازی خوی بیان کرد: طرف مقابل ۱۱۲ میلیون لیر ( معادل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ برای توسعه و بهسازی این مسیر ارتباطی هزینه کرده است.

,

فیروزی با مقایسه شاخص های اصلی "راه های مواصلاتی و پایانه مرزی" طرف ایران با ترکیه تاکیدکرد: با اندک تاملی در اقدامات ۲ طرف متوجه می‌شویم مسوولین کشور ما متاسفانه آن‌چنان که باید، اهمیت چندانی به بهره مندی از این ظرفیت های عظیم نداده‌اند.

,

تعریض جاده خوی، قطور - رازی سال‌ها در حد وعده باقی مانده است

, تعریض جاده خوی، قطور - رازی سال‌ها در حد وعده باقی مانده است, تعریض جاده خوی، قطور - رازی سال‌ها در حد وعده باقی مانده است,

رانندگان حمل و نقل ترانزیتی که از این مسیر تردد دارند در این رابطه تاکید داشتند: موضوع تعریض وچهار بانده کردن مسیر جاده خوی قطور رازی که سالیان سال در حد وعده از سوی مسوولین مواجه بوده است و با وجود تحرک و تلاش سال‌های اخیر نسبت به بهره برداری از این جاده مواصلاتی مهم و استراتژیک، فعلا با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

,

فرماندار خوی در رابطه با اهمیت مرز رازی خوی، اظهار داشت: مرز رازی خوی به دلیل کوتاهی مسافت و همچنین امنیت راه، توجه بسیاری از کسانی را که به لحاظ تجاری و یا سیاحتی علاقمند سفر به کشور ترکیه هستند را به خود جلب کرده است.

,

حسین عباسی افزود: وجود ریل راه آهن و عبور آن از مرز رازی خوی به کشور ترکیه و اروپا، این مرز زمینی- ریلی را از سایر مرزهای مشترک ایران با کشور همسایه بسیار پر اهمیت تر کرده است.

,

در پایان باید گفت ظرفیت‌های عظیم و استراتژیک مرز رازی خوی به اندازه‌ای دارای اهمیت و قابل توجه است که در سفر پنج سال قبل رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران و دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران که با هدف تقویت و توسعه مناسبات دوجانبه ۲ کشور و امضای ترسیم افق مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران - ترکیه انجام شد، تاکید ویژه ای نسبت به بهره مندی از این مرز زمینی - ریلی شده است.

,

ظرفیت‌هایی که از دید و حمایت مسوولان داخلی آن هم در شرایط بد اقتصادی و لزوم توجه به توانایی داخل، جمهور اسلامی ایران به جای یافتن گشایش اقتصادی در داخل و کشورهای همسایه آن را در غرب و آمریکا جستجو می‌کند با اینکه عدم تعهد این کشورها به قراردادهای بین المللی برای همه آشکار است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه