اخبار داغ

خوزستان در مسیر آبادانی:

جهادی‌ها مرهمی بر سیلی سخت محرومیت‌اند

جهادی‌ها مرهمی بر سیلی سخت محرومیت‌اند
در حالی ابعاد محرومیت در برخی از مناطق استان خوزستان بسیار گسترده است، اما جهادی‌ها با تشکیل قرارگاه سازندگی شهداء مرهمی بر سیلی سخت روزگار شده و برای جبران عقب‌ماندگی‌ها آستین همت بالا زده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: پیش از این به تفصیل شرح محرومیت مردم خوزستان پرداخته و از رنج و دردهایی گفتیم که شاید باورش برای بسیاری از مردم ساکن در کلانشهرها و استان‌های به مراتب توسعه‌یافته سخت و سهمگین باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز:,
مردمی که با وجود بی‌نصیب و بهره ماندن از برخی حداقل‌ها و شاید ابتدایی‌ترین خدمات انقلاب اسلامی اما همچنان استوار و صبور با تحمل آلام و مصائب خم به ابرو نیاورده و همچون سال‌های خون و حماسه برای ایران عزیز جان فدا می‌کنند.
,
 
,
از تنگناها و مشکلات گفتیم، از دشواری‌ها و سیلی‌های سخت زندگی و از بیم و امیدها، تا آنجا که دیده و شنیدیم بخش‌هایی از فعالیت‌های قرارگاه جهادی شهداء را برای رفع محرومیت خوزستانی‌ها.
,
 
,
قرارگاهی که بنیان گرفت تا طلسم حل مرسوم مشکلات را شکسته و عقب‌ماندگی‌ها چند ده ساله را جبران کند، پای جهادی‌ها که به میدان عمل باز شد چه گره‌ها که گشوده نگشت.
,
 
,
اکنون و در ادامه گزارش‌های محرومیت‌ها و محرومیت‌زدایی‌های خوزستان، در ادامه انعکاس گوشه‌هایی از خدمات قرارگاه جهادی و سازندگی شهداء در استان خوزستان با علیرضا ورنارصری نماینده مردم مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
,
 
,
 سهم خدمات قرارگاه شهدا در حوزه راهسازی چیست؟
,  ,  , سهم خدمات قرارگاه شهدا در حوزه راهسازی چیست؟, سهم خدمات قرارگاه شهدا در حوزه راهسازی چیست؟,
 
,
ورناصری: واقعیت آن است که در حوزه راه اعم از محورهای مواصلاتی اصلی و راه‌های روستایی کارهای بر زمین مانده زیادی در این شهرستان وجود دارد، به طوریکه آمارها در مقایسه با میانگین استانی و کشوری به مراتب بسیار پایین‌تر است.
, ورناصری: , ورناصری: ,
 
,
به طوریکه به جرات می‌توان گفت در سال‌های اخیر بارها و بارها چند نفر از معاونان وزیر راه و شهرسازی از وضعیت اسفناک محورهای مواصلاتی و روستایی فرسوده منطقه بازدید کرده‌اند و بر ضرورت روکش آسفالت آن‌ها تاکید و اذعان داشته‌اند.
,
 
,
پس از تلاش و پیگیری‌های بسیار در حوزه محورهای مواصلاتی اصلی، با تامین اعتبار مورد نیاز هم‌اکنون کار تعریض محور اهواز به مسجدسلیمان آغاز شده و بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
,
 
,
در حوزه راه‌های روستایی نیز در حالی سهم سالانه آسفالت در این حوزه انتخابیه مجموعا ۴۵ کیلومتر بود که به دنبال حضور وزیر راه و شهرسازی و بازدید از منطقه مقرر شد تا تیر ماه امسال کار آسفالت ۳۰۰ کیلومتر از مجموع ۸۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت انجاتم شود.
,
 
,
به این ترتیب سرانه ۴۵ کیلومتری تعیین شده در اعتبارات سال جاری به ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافته و به این ترتیب بخش زیادی از عقب‌ماندگی گذشته در این زمینه جبران می‌شود.
,
 
,
 چه اقداماتی در بخش کشاورزی و حوزه‌های زیرمجموعه آن انجام شده است؟
,  ,  , چه اقداماتی در بخش کشاورزی و حوزه‌های زیرمجموعه آن انجام شده است؟, چه اقداماتی در بخش کشاورزی و حوزه‌های زیرمجموعه آن انجام شده است؟,
 
,
ورناصری: در وهله اول باید گفت در حالی خوزستان پر آب‌ترین حوزه آبی کشور بوده و منابع عظیمی از آب در پشت سدهای واقع در این حوزه به وفور انباشته شده که شاخص‌های آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی بسیار پایین‌تر از میانگین‌ها است.
, ورناصری: , ورناصری: ,
 
,
به عبارت بهتر با وجود حجم بالای انباشت آب در پشت سه سد احداث حوزه در جغرافیای این حوزه انتخابیه، در طول ۴۰ سال گذشته حتی یک هکتار حق‌آبه کشاورزی به ساکنان این مناطق تعلق نگرفته و از روان‌آب‌ها و چشمه‌ها برای تامین آب بخش کشاورزی استفاده می‌کنند.
,
 
,
در حالی قرار بود بنا به دستور رئیس جمهور وزارت نیرو در فاز دوم طرح موسوم به ۵۵۰ هزار هکتاری حق آبه‌ای را در بازه زمانی کوتاه یک ماهه به این حوزه انتخابیه یعنی شهرستان‌های مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا اختصاص دهد که این مهم مدت‌ها به طول انجامیده و چهار سال فرصت‌سوزی شد.
,
 
,
اگرچه دیرهنگام اما مجوز تخصیص حق‌آبه حداقل برای ۹۰ درصد میزان پیش‌بینی صادر شده و کار به صورت ضرب‌العجل در حال اجرا است.
,
 
,
همچنین با پیگیری‌ها و رایزنی‌های بسیار مجوز استفاده از منابع آب یکی از سه سد یاد شده برای پرورش آبزیان صادر شده، اما درباره دو سد دیگر به بهانه برداشت آب برای مصرف شرب با این درخواست موافقت نشده، اگرچه این بهانه‌ها پذیرفتنی نیست.
,
 
,
اینها همه در حالی است که با وجود ظرفیت بسیار بالای منطقه در حوزه آبخیزداری و قابلیت تبدیل به قطب پرورش ماهی، در مجموع ۴ شهرستان تنها ۱۳ هکتار مزارع پرورش ماهی وجود دارد.
,
 
,
با وجود همه ظرفیت‌ها، تنگناها و البته کم‌لطفی‌ها گام‌های بلندی برای احیاء و تقویت بخش کشاورزی در منطقه برداشته شده و عواید عدیده‌ای در حوزه‌های تولیدی، اقتصادی و اشتغال‌زایی دارد.
,
 
,
به طوریکه در صورت فعال شدن نیمی از پتانسیل‌های موجود در بخش‌های صنعتی و کشاورزی بخش بسیار زیادی از آمار بالای بیکاری در منطقه کاهش یافته و فرصت‌های شغلی بسیاری برای بیکاران جویای کار فراهم می‌شود.
,
 
,
 ظرفیت گردشگری چه اندازه برای تقویت اشتغالزایی پای کار آمده است؟
,  ,  , ظرفیت گردشگری چه اندازه برای تقویت اشتغالزایی پای کار آمده است؟, ظرفیت گردشگری چه اندازه برای تقویت اشتغالزایی پای کار آمده است؟,
 
,
ورناصری: این بخش از استان خوزستان با وجود تنوع بالای اقلیم آب و هوایی به عنوان نمایی از یک ایران کوچک با برخورداری از مناظر طبیعی بکر و چشم‌اندازهای زیبا و بدیع اما مظلوم واقع شده و از دید مسوولان پنهان مانده است.
, ورناصری: , ورناصری: ,
 
,
با وجود کم‌کاری‌های چندین ساله اما با شناخت ظرفیت‌های گردشگری منطقه، بخشی از توان خود را برای رونق این صنعت و بهره‌مندی از عواید اقتصادی آن متمرکز کرده‌ایم.
,
 
,
در این راستا شهرک‌ مربوط به راه‌اندازی یکی از سدها که سال‌ها به حال خود رها شده بود، بازسازی شده و آماده بهره‌برداری با عنوان شهرک گردشگری است.
,
 
,
در حوزه بوم‌گردی نیز با تخصیص اعتبارات بسیار مناسب تلاش شده این بخش از حوزه گردشگری احیاء شده و از ظرفیت آن برای تقویت اشتغال مردم محلی و کاهش آمار بیکاری منطقه استفاده و بهره‌گیری شود.
,
 
,
 مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه صنعت پتروشیمی کدامند؟
,  مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه صنعت پتروشیمی کدامند؟,  ,
 
,
ورناصری: یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه احیای یک واحد پتروشیمی نیمه کاره است که به افتتاح رسیده و پیش تولید محصول نیز در آن آغاز شده است، همچنین با توجه به وجود منابع غنی نفت و گاز موجود در منطقه به عنوان ملزومات اصلی صنایع پتروشیمی، پیگیری‌ها به منظور ایجاد یک واحد پتروشیمی دیگر در حال انجام است.
, ورناصری: ی, ورناصری: ,
 
,
از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش می‌توان به اخذ مجوز پتروپالایش و پتروشیمی در شهرستان هفتگل اشاره کرد.
,
 
,
با همه آنچه که گفته شد، به موازات فعالیت قرارگاه جهادی و سازندگی شهداء در حوزه محرومیت‌زدایی در استان خوزستان، بخشی از توان خود را روی احیاء و تقویت پتانسیل‌هایی گذاشته‌ایم که می‌توانند با افزایش اشتغال در منطقه، از آمار نگران‌کننده بیکاری در آن بکاهند، در حقیقت دریافته‌ایم جبران عقب‌ماندگی‌ها و شکستن سد بیکاری فراگیر در منطقه جز با کار جهادی شدنی نیست.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه