دانا گزارش میدهد؛
سامانههای نظارتی و بازرسی در خواب خرگوشی/ فشار سودجویان بر عموم مردم در سایه کمکاری ناظران
این روزها با تغییرات صورتگرفته در نحوه تخصیص یارانهها، گرانفروشی و کمفروشی و فروش اجباری کالاها موضوعی است که اکثر مردم با آن درگیر هستند که در سایه کمکاری سازمانهای نظارتی، این روزها رسیدگی سریع و دقیق به شکایات مردمی در صدر خواستههای مردم از دولت قرار گرفته است.[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاعرسانی راه دانا؛ باوجوداینکه سامانههای نظارتی مبتنی بر ثبت شکایات از طریق تلفن، در کشور از سال ۱۳۷۳ و همزمان با احیای سازمان تعزیرات حکومتی راهاندازی شده و شروع به کار کردند ولی با کمال تأسف هنوز انتقادهایی به این سامانهها وجود دارد.
گرانفروشی، کمفروشی و فروش به اجبار در صدر شکایات مردم
یکی از مهمترین این انتقادات بهروز نبودن قیمتها و کمتوجهی به شکایتهای مردمی است، و وقتی انتقادها بیشتر میشود که بااینوجود همه این انتقادات مسئولان سازمان حمایت از مصرفکنندگان که بهنوعی با عملکرد خود در سالهای گذشته نشان دادند که دغدغه تولیدکنندگان برایشان مهمتر از زیان مصرفکنندگان است از عملکرد سامانههای بازرسی و رسیدگی به شکایات دفاع میکنند.
این در حالی است که برعکس بسیاری از کشورها در کشور ما منبع واحدی برای رسیدگی به شکایات وجود ندارد و بهعنوانمثال وقتی کسی قصد شکایت از دارویی را دارد و با ۱۲۴ تماس میگیرد وی را به وزارت بهداشت معرفی میکنند و وزارت بهداشت میگوید این موضوع به سازمان غذا و دارد برمیگردد که هر یک از زیرمجموعههای این سازمان نیز بهصورت مجزا عمل میکنند و پاسخگوی موضوعات غیر مربوط به خود نیستند.
نتیجه این میشود که در نهایت مردم از پیگیری شکایات خود ناامید میشوند و بهاجبار تحتفشار و ظلم عدهای سودجو قرار میگیرند که با سوءاستفاده از شرایط موجود و در سایه کمکاری مسئولان نظارتی درآمدهای کلان به جیب میزنند و در نهایت زیان وارده بر دوش عموم مردم قرار میگیرد.

عدم اطلاع رسانی صحیح از سوی مراجع پیگیر به شکایت کننده
یکی از انتقاداتی که بر این روند وجود دارد زمان بر بودن بیش از حد و عدم اعلام نتیجه به شکایت شاکی از طریق پیامک یا راهکارهای جایگزین است که احتمالاً بسیاری از مردم بارها با این مشکل مواجه شدند که بهعنوان نمونه به مواردی از آن اشاره میکنیم.
در روزهای اخیر و در پی سیاست تغییر نوع تخصیص یارانه به انتهای چرخه تولید شاهد گرانفروشی و کمفروشی و فروش بهاجبار عمده نانواییها در شهرهای مختلف بهخصوص تهران بودیم که در این زمینه یکی از شهروندان با خبرنگار راه دانا اینگونه مطرح کرد: در شرق تهران و محلههای مشیریه و رضویه که تعداد بسیار زیادی نانوایی وجود دارد در یک حرکت هماهنگ شده همه نانواییهای این محلهها بهخصوص در مورد نان بربری بهاستثنای تعداد انگشت شماری از نانوایان الباقی این واحدهای نانوایی از ارائه نان ساده اجتناب میکنند.
این شهروند گفت: در تمامی نانواییها بهجای نان ساده دو هزارتومانی چند عدد کنجت روی نان میپاشند و در پاسخ به گرانفروشی خود اینگونه پاسخ میدهند که طبخ نان ساده ندارند و مردم را مجبور به خرید نان سه هزارتومانی میکنند که بسیاری از این مردم بارها این موضوع را به سامانه ۱۲۴ گزارش کردهاند که اکنون باگذشت بیش از ۴۰ روز از اعلام شکایت هنوز هیچ تغییری در این روند اتفاق نیفتاده است.
این شهروند ادامه داد: من خودم چندین بار با این سامانه تماس داشتم و کد رهگیریهایی با شمارههای ۱۸۰۲۷۱۵۱ و ۱۸۰۰۳۲۸۰ را گرفتم و با وجود بارها پیگیری هنوز هنگام خرید نانوایی سنگک که موظف است چانه ۶۰۰ گرمی بگیرد و نان ۴۸۰ گرمی دست مردم بدهد، نان ۲۹۸ گرمی را به دست مشتری میرساند و تنها جواب ۱۲۴ این بود در حال پیگیری هستند.
به گزارش راه دانا؛ این در حالی است که عدهای از نانوایان اقدام به عدم پخت میکنند و سهمیه روزانه آرد دریافتی را به شیرینیفروشیها و یا سایر صنایع میفروشند و یا بهجای پخت تمام روز فقط ساعات خاصی را پخت میکنند.
سود جویی ۱۵ میلیون تومانی یک نانوا از گرانفروشی در یک ماه/حق عموم مردم در جیب یک متخلف
با یک حساب ساده بهراحتی میتوان محاسبه کرد که یک نانوایی بربری با احتساب تعداد پخت نان در روز و گرانفروشی هر عدد هزار تومان روزانه بیش از ۵۰۰ هزار تومان و ماهانه بیش از ۱۵ میلیون تومان به خریداران خود ظلم میکند که این در سایه کمکاری ناظران، در کل کشور عددی بزرگ را به اقتصاد کشور و مردم تحمیل میکند که بهدوراز عدل اسلامی است.
این موضوع فقط به نان ختم نمیشود و در مورد دارو هم همین مشکل وجود دارد و بهعنوان نمونه شهروندی دیگر گزارشی را به سامانه ۱۹۰ داده که بر اساس آن داروخانه چیزی حدود۱۰ برابر هزینه دارو را از نامبرده دریافت نموده که در این مورد نیز کد رهگیری ۴۵۴۷۹۶ را دریافت کرده ولی باگذشت بیش از یک ماه هنوز تنها پاسخ در حال بررسی است.

همه این موارد در حالی اتفاق میافتد که بر اساس اعلام رسمی دولت، مردم میتوانند با مشاهده هر یک از این تخلفات، گزارش بدهند و از فرد متخلف شکایت کنند و دولت هم موظف است بیدرنگ به شکایتها رسیدگی و خطاکاران را مجازات یا به دستگاه قضایی معرفی کند. اما در یک نظرسنجی ساده میتوان به این نتیجه رسید که اکثر شهروندان معتقدند که در بسیاری از موارد، تماسها با ۱۲۴ و سایر ارگانهای نظارتی به جایی نخواهد رسید و مدتهاست که دیگر در سطح شهرها بنرهایی که نشان از تخلف این افراد سودجو است دیده نمیشود.

دفاع مسئولان از نحوه عملکرد سامانههای نظارتی
اینها در حالی است که قیمتها در سامانه ۱۲۴ بهروز نمیشود که مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به شکایتهای مردمی سازمان حمایت در پاسخ به اینکه چرا قیمتهای مندرج در سایت ۱۲۴ از نرخهای مصوب عقبتر است اظهار کرد: نوسانهای نرخ ارز موجب نوسانهای پیدرپی و تغییر ناگزیر قیمت کالاها در برخی موارد تفاوتهایی بین قیمتهای مصوب و نرخهای مندرج در سایت مشاهده میشود.
در هفتههای اخیر، محمدحسین برخوردار، عضو ستاد تنظیم بازار نیز از عملکرد سامانه ۱۲۴ دفاع نموده و گفت: این سامانه تمام شکایتهای مردمی را دریافت میکند و تاکید کرد: قیمتهای موجود در سایت ۱۲۴ ملاک عمل اصناف در همان قیمتهای بازار است هرچند ممکن است قدری قیمتهای موجود در سایت بهروز نباشد.
وی این موضوع را نیز گفت که سامانه ۱۲۴ از نظر تعداد نیروها با محدودیتهایی روبهرو است به همین دلیل، پشتیبانی مکانیزه آن جزو برنامههای سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد. این مقام مسئول همچنین استقرار پایگاههای ۱۲۴ در حوزههای مختلف و پرجمعیت کشور را از دیگر برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود فعالیت این سامانه عنوان کرد و گفت: از این طریق، امکان دسترسی مردم به حوزههای شکایت بهسهولت فراهم میشود.
به گزارش راه دانا؛ این روزها باتوجهبه تغییرات قیمتی و سوءاستفاده عدهای از افراد سودجو که قصد دارند از این آب گلآلود ماهی بگیرند، وظیفه رسیدگی به این مشکلات بر عهده دولت است و این خواسته امروز بهعنوان مطالبهای عمومی از دولت مطرح است.
انتهای پیام/
,
, گرانفروشی، کمفروشی و فروش به اجبار در صدر شکایات مردم, گرانفروشی، کمفروشی و فروش به اجبار در صدر شکایات مردم,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
, عدم اطلاع رسانی صحیح از سوی مراجع پیگیر به شکایت کننده, عدم اطلاع رسانی صحیح از سوی مراجع پیگیر به شکایت کننده,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, راه دانا,
,
, سود جویی ۱۵ میلیون تومانی یک نانوا از گرانفروشی در یک ماه/حق عموم مردم در جیب یک متخلف, سود جویی ۱۵ میلیون تومانی یک نانوا از گرانفروشی در یک ماه/حق عموم مردم در جیب یک متخلف,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, ,
, دفاع مسئولان از نحوه عملکرد سامانههای نظارتی, دفاع مسئولان از نحوه عملکرد سامانههای نظارتی,
,
,
,
,
,
,
,
, راه دانا,
,
,
نویسنده: رضا نجف آبادی
, نویسنده: رضا نجف آبادی]
ارسال دیدگاه