اخبار داغ

آئینی به قدمت ۳۰۰ سال؛

«علم‌گردانی» روستای «هزاوه» +عکس و فیلم

«علم‌گردانی» روستای «هزاوه» +عکس و فیلم
آئین سنتی مذهبی علم‌گردانی با قدمتی ۳۰۰ ساله، بر خواسته از باورهای دینی مردم مؤمن و عاشق امام حسین (ع) در روستای تاریخی هزاوه هر ساله در اول محرم آغاز و تا روز دهم محرم ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) مردم جای جای ایران به شیوه‌های مختلف به سوگ امام حسین (ع) و یاران با وفایش می‌نشینند و مردم استان مرکزی نیز با آیین‌هایی که از پشتوانه مذهبی، فرهنگی و صبغه تاریخی خاصی برخوردار هستند، عزاداری شهدای کربلا را برپا می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

علم عزای حسینی در غروب آخرین ماه ذی‌الحجه به نشانه آغاز ماه حزن و عزا در روستای تاریخی هزاوه اراک به اهتزاز در می آید.

,

, ,

, ,

 

,

آئین سنتی مذهبی علم گردانی با قدمتی ۳۰۰ ساله، برخواسته از باورهای دینی مردم مؤمن و عاشق امام حسین (ع) در روستای تاریخی هزاوه هر ساله در اول محرم آغاز و تا روز دهم محرم ادامه دارد.

,

این آئین در فرهنگ بومی روستای هزاوه مظهر رشادت علمدار کربلا است و عزاداران حسینی در دهه اول محرم این علم را در بین عزاداران در بین محله‌های روستا به حرکت در می‌آورند و مردم روستا به ویژه زنان نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیئت داده و دستمالی به علم می‌بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند، دستمالی از آن باز می‌کنند.

,

در این مراسم علم به تک‌تک خانه‌ها رفته و مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیئت داده و پارچه‌هایی که نذر کرده‌اند را به علم می‌بندند.

,

, ,

, ,

 

,

این علم در روزهای اول و دوم محرم در محله طره زار، پنجم و ششم محرم در محله سرآسیاب، هفتم محرم در محله های پایین ده و میان ده و نهم محرم در محله‌های داین و پایین ده به حرکت در می آید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه