وزیر آموزش وپرورش خبر داد؛

ثبت اطلاعات 840 هزار معلم در سامانه رتبه‌بندی

ثبت اطلاعات 840 هزار معلم در سامانه رتبه‌بندی
وزیر آموزش و پرورش گفت: با کمبود معلم مواجهیم اما از روش‌های مختلف چون اضافه تدریس معلمان و خرید خدمات برای جبران آن اقدام کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر با تبریک بازگشایی مدارس به دانش‌آموزان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، اظهار کرد: ان‌شاءالله سال پرخیری باشد و بتوانیم نقش مؤثری را در جامعه دانش بنیان داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یوسف نوری, دانش بنیان,

وی ضمن گرامیداشت یاد ۵ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز، ادامه داد: رئیس جمهور با موضع‌گیری مقتدرانه در پیش اجلاس مجمع یونسکو، به بحث آموزش، حکمرانی آموزش، نقدی بر حکمرانی با سند تجویزی و تأکید بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش و معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی پرداختند. امیدواریم مکتب حاج قاسم به عنوان مکتب آموزشی در آموزش و پرورش تداوم داشته باشد.

نوری با بیان اینکه فعالیت بازگشایی مهر از ابتدای سال تقویمی و در قالب پروژه مهر در۶کارگروه آغاز شد، گفت: مهم‌ترین کارگروه، کارگروه نیروی انسانی بود که امسال توانستیم با همکاری مجموعه‌های دولت و مجلس، جبران کمبود نیروی انسانی را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه بازنشستگی تعدادی از معلمان در سال‌جاری افزود: سال گذشته ۷۲ هزار بازنشسته و سال ۹۹حدود ۴۵هزار نفر بازنشسته داشتیم و امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. از طریق آزمون استخدامی یعنی ماده ۲۸، تعداد ۳۵هزار نفر جذب شدند همچنین خروجی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را داریم ضمن اینکه دانشجو معلمان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان هم به کمک آموزش و پرورش آمدند. 

نوری با بیان اینکه با کمبود معلم مواجهیم اما از روش‌های مختلف چون اضافه تدریس معلم و خرید خدمات برای جبران آن اقدام کردیم، اضافه کرد: بخش دیگر از کمبودها از طریق سازمان امور استخدامی مرتفع و مجوزهایی که برای ترمیم تعداد مورد نیاز نیروی انسانی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان که همواره کمبود نیروی انسانی دارند، صادر شد.

* ۱۵میلیون و ۸۰۰هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کردند

وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱، اظهار کرد: ۱۵میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز با آمار بزرگسالان ثبت‌نام کردند و هنوز یک تعدادی دانش‌آموز مانده‌اند؛ برآورد ما این است که حدود ۱۶میلیون دانش‌آموز واجب التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داریم.

وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، ادامه داد: امسال در دوره‌های پیش از دبستان، قریب به۸میلیون نفر کودک داریم که در پیش دبستانی‌ها واجد شرایط ثبت نام حدود ۳میلیون و ۹۰۰هزار کودک داریم.  

* تحصیل 100 هزار دانشجومعلم/ راه‌های بازگرداندن دانش‌آموزان به تحصیل

نوری تصریح کرد: 94 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داریم و با در نظر گرفتن دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۰۰ هزار دانشجو داریم و دو هزار نفر نیز اعضای هیأت علمی داریم.

وی درباره اقدامات این سازمان برای بازگرداندن دانش‌آموز بازمانده از تحصیل، گفت:  به طور طبیعی آموزش مجازی دو آسیب دارد و در تمام دنیا همین است؛ یک آسیب ترک تحصیل دانش‌آموزان است و آسیب دوم این است که آموزش مجازی برآیند و کارآمدی آموزش حضوری ندارد و ۶۶درصد برآیند آموزشی را داشته است. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: قرارگاه عدالت تربیتی در آموزش و پرورش تشکیل شده است و این موضوع مطرح شد و تلاش می‌شود با روش‌های گوناگون مثل آموزش از راه دور، استفاده از شبکه آموزشی «شاد» و مدرسه مجازی ایران، امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل فراهم شود البته باید ابزار استفاده از این امکانات نیز فراهم شود.

* ساعت آموزش دوره ابتدایی در تهران از ۸:۳۰  و دوره متوسطه ۷:۳۰ آغاز می‌شود

وی درباره تغییر ساعت حضور دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: ساعت حضور دانش‌آموزان در اختیار شورای آموزش و پرورش استان با توجه به شرایط است؛ در تهران برای شکستن بار ترافیکی، ساعت آموزش دوره ابتدایی از ۸:۳۰و دوره متوسطه 7:30غاز می‌شود؛ البته قرار است این زمان یک ماه باشد و بعد از آن بازنگری شود. 

* ماجرای ثبت‌نام اتباع در مدارس

نوری درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس گفت: در جلسه اتباع بودیم و این موارد بررسی شد؛ آن تعداد دانش‌آموز اتباع که سال گذشته در مدارس درس می‌خواندند، امسال هم ثبت‌نام شدند که ۵۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع ثبت‌نام خود را انجام دادند.

وی با اشاره به ورود اتباع جدید به کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود که تعداد دانش‌آموزان جدید اتباع حدود ۳۰۰هزار نفر باشد که البته ۳۵۰هزار نفر را هم عنوان کردند و نکته مهم این است که این افراد در نقاط پرتراکم دانش‌آموز حضور دارند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر زمان اداره کل اتباع، به آنها معرفی نامه یا برگه هویتی بدهد و یا در سامانه سرشماری که به سامانه آموزش و پرورش مرتبط است، ثبت‌نام شوند، ما آمادگی ثبت‌نام و پذیرش این گروه از دانش‌آموزان اتباع را داریم. 

وی در خصوص ترمیم افت ناشی از آموزش کرونا، گفت: امسال در تابستان برنامه جبران تثبیت یادگیری داشتیم که این آموزش در تمام دوره‌ها و برای دانش‌آموزانی اجرا شد که یک مقدار احساس می شد مطالب را دریافت نکردند و افت داشتند. 

* کمبود کتاب درسی نداریم

نوری درباره وضعیت چاپ و توزیع کتب درسی، اظهار کرد: کمبود کتب درسی نداریم؛ البته تعدادی زیادی از دانش‌آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش و پایه دهم که انتخاب رشته نکردند هنوز در سامانه ثبت سفارش کتب درسی ثبت‌نام نکردند که بعد از ثبت‌نام آنها، کتب درسی به مدرسه‌شان ارسال می شود و مشکلی از جهت چاپ کتب نداریم. 

 *  ثبت اطلاعات ۸۴۰هزار معلم در سامانه رتبه‌بندی

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت بودجه آموزش و پرورش را به ۱۳.۱ درصد از بودجه عمومی ارتقا داد در حالی که سال قبل، این عدد ۹.۶ درصد بود؛ اگرچه نیاز ما بیشتر است ولی نشان از توجه دولت به آموزش و پرورش دارد.

وی با اشاره به پرداخت سرانه‌ها، ادامه داد: البته در پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان به دلیل نقدینگی با تأخیر مواجه شده‌ایم.

نوری درباره رتبه‌بندی افزود: با موافقت دولت رتبه‌بندی معلمان شروع شد و الحمدالله ۸۴۰هزار نفر ورود اطلاعات در سامانه رتبه‌بندی داشتند. تعدادی از همکاران بر اساس آیین‌نامه رتبه‌بندی مشمول نبودند که هنوز در حال پیگیری هستیم تا آنها نیز به این طرح بپیوندند. چند جلسه گذاشتیم هنوز به راهکار مشخص نرسیدیم اما پیگیریم.

* وضعیت فضای آموزشی

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت ساخت‌وساز فضاهای آموزشی اظهار کرد: ۱۳هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. سال گذشته بودجه‌ای از محل حساب ذخیره ارزی به ما دادند و ۱۰۰میلیون یورو امسال به ما داده می‌شود. همچنین خیرین نیز کمک‌هایی دارند. در دور اول سفرهای استانی رئیس‌جمهور ۲۱هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شد که اخیرا جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم و مصوب شد از حساب ذخیره ارزی یا ارقام ریالی به ما بدهند یا ما به ازای آن از تهاتر نفت و سهام شرکت‌ها این مبالغ به وزارتخانه داده شود که بخشی از نقصان‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: حدود 13 هزار مدرسه داشتیم که آبخوری و چشمه سرویس بهداشتی نداشتند که ۵هزارو ۸۰۰ مورد آن ساخته و تحویل شد و تلاش داریم تکمیل شود. ۸ هزار مدرسه کانکسی و سنگیِ خشکه چین داشتیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، ساخت و جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی بالای 20 دانش آموز شروع می‌شود که تا آخر امسال یا سال آینده به سرانجام می‌رسند.

وی به تسهیل صدور مجوز اردوهای روزانه دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: سفرهای هدفمند علمی و آموزشی نداریم. بچه‌ها خیلی جاها را نمی‌شناسند و فقط به مدرسه می‌روند و برمی‌گردند اما امسال توسعه سفرهای مختلف علمی را دنبال می‌کنیم.

,

وی ضمن گرامیداشت یاد ۵ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز، ادامه داد: رئیس جمهور با موضع‌گیری مقتدرانه در پیش اجلاس مجمع یونسکو، به بحث آموزش، حکمرانی آموزش، نقدی بر حکمرانی با سند تجویزی و تأکید بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش و معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی پرداختند. امیدواریم مکتب حاج قاسم به عنوان مکتب آموزشی در آموزش و پرورش تداوم داشته باشد.

,

نوری با بیان اینکه فعالیت بازگشایی مهر از ابتدای سال تقویمی و در قالب پروژه مهر در۶کارگروه آغاز شد، گفت: مهم‌ترین کارگروه، کارگروه نیروی انسانی بود که امسال توانستیم با همکاری مجموعه‌های دولت و مجلس، جبران کمبود نیروی انسانی را انجام دهیم.

,

وی با اشاره به اینکه بازنشستگی تعدادی از معلمان در سال‌جاری افزود: سال گذشته ۷۲ هزار بازنشسته و سال ۹۹حدود ۴۵هزار نفر بازنشسته داشتیم و امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. از طریق آزمون استخدامی یعنی ماده ۲۸، تعداد ۳۵هزار نفر جذب شدند همچنین خروجی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را داریم ضمن اینکه دانشجو معلمان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان هم به کمک آموزش و پرورش آمدند. 

, معلمان,

نوری با بیان اینکه با کمبود معلم مواجهیم اما از روش‌های مختلف چون اضافه تدریس معلم و خرید خدمات برای جبران آن اقدام کردیم، اضافه کرد: بخش دیگر از کمبودها از طریق سازمان امور استخدامی مرتفع و مجوزهایی که برای ترمیم تعداد مورد نیاز نیروی انسانی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان که همواره کمبود نیروی انسانی دارند، صادر شد.

,

* ۱۵میلیون و ۸۰۰هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کردند

, * ۱۵میلیون و ۸۰۰هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کردند,

وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱، اظهار کرد: ۱۵میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز با آمار بزرگسالان ثبت‌نام کردند و هنوز یک تعدادی دانش‌آموز مانده‌اند؛ برآورد ما این است که حدود ۱۶میلیون دانش‌آموز واجب التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داریم.

,

وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، ادامه داد: امسال در دوره‌های پیش از دبستان، قریب به۸میلیون نفر کودک داریم که در پیش دبستانی‌ها واجد شرایط ثبت نام حدود ۳میلیون و ۹۰۰هزار کودک داریم.  

, کودک, وزارت آموزش و پرورش,

* تحصیل 100 هزار دانشجومعلم/ راه‌های بازگرداندن دانش‌آموزان به تحصیل

, * تحصیل 100 هزار دانشجومعلم/ راه‌های بازگرداندن دانش‌آموزان به تحصیل,

نوری تصریح کرد: 94 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داریم و با در نظر گرفتن دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۰۰ هزار دانشجو داریم و دو هزار نفر نیز اعضای هیأت علمی داریم.

,

وی درباره اقدامات این سازمان برای بازگرداندن دانش‌آموز بازمانده از تحصیل، گفت:  به طور طبیعی آموزش مجازی دو آسیب دارد و در تمام دنیا همین است؛ یک آسیب ترک تحصیل دانش‌آموزان است و آسیب دوم این است که آموزش مجازی برآیند و کارآمدی آموزش حضوری ندارد و ۶۶درصد برآیند آموزشی را داشته است. 

, آموزش مجازی,

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: قرارگاه عدالت تربیتی در آموزش و پرورش تشکیل شده است و این موضوع مطرح شد و تلاش می‌شود با روش‌های گوناگون مثل آموزش از راه دور، استفاده از شبکه آموزشی «شاد» و مدرسه مجازی ایران، امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل فراهم شود البته باید ابزار استفاده از این امکانات نیز فراهم شود.

,

* ساعت آموزش دوره ابتدایی در تهران از ۸:۳۰  و دوره متوسطه ۷:۳۰ آغاز می‌شود

, * ساعت آموزش دوره ابتدایی در تهران از ۸:۳۰  و دوره متوسطه ۷:۳۰ آغاز می‌شود,

وی درباره تغییر ساعت حضور دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: ساعت حضور دانش‌آموزان در اختیار شورای آموزش و پرورش استان با توجه به شرایط است؛ در تهران برای شکستن بار ترافیکی، ساعت آموزش دوره ابتدایی از ۸:۳۰و دوره متوسطه 7:30غاز می‌شود؛ البته قرار است این زمان یک ماه باشد و بعد از آن بازنگری شود. 

, تغییر ساعت,

* ماجرای ثبت‌نام اتباع در مدارس

, * ماجرای ثبت‌نام اتباع در مدارس,

نوری درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس گفت: در جلسه اتباع بودیم و این موارد بررسی شد؛ آن تعداد دانش‌آموز اتباع که سال گذشته در مدارس درس می‌خواندند، امسال هم ثبت‌نام شدند که ۵۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع ثبت‌نام خود را انجام دادند.

,

وی با اشاره به ورود اتباع جدید به کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود که تعداد دانش‌آموزان جدید اتباع حدود ۳۰۰هزار نفر باشد که البته ۳۵۰هزار نفر را هم عنوان کردند و نکته مهم این است که این افراد در نقاط پرتراکم دانش‌آموز حضور دارند.

,

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر زمان اداره کل اتباع، به آنها معرفی نامه یا برگه هویتی بدهد و یا در سامانه سرشماری که به سامانه آموزش و پرورش مرتبط است، ثبت‌نام شوند، ما آمادگی ثبت‌نام و پذیرش این گروه از دانش‌آموزان اتباع را داریم. 

,

وی در خصوص ترمیم افت ناشی از آموزش کرونا، گفت: امسال در تابستان برنامه جبران تثبیت یادگیری داشتیم که این آموزش در تمام دوره‌ها و برای دانش‌آموزانی اجرا شد که یک مقدار احساس می شد مطالب را دریافت نکردند و افت داشتند. 

,

* کمبود کتاب درسی نداریم

, * کمبود کتاب درسی نداریم,

نوری درباره وضعیت چاپ و توزیع کتب درسی، اظهار کرد: کمبود کتب درسی نداریم؛ البته تعدادی زیادی از دانش‌آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش و پایه دهم که انتخاب رشته نکردند هنوز در سامانه ثبت سفارش کتب درسی ثبت‌نام نکردند که بعد از ثبت‌نام آنها، کتب درسی به مدرسه‌شان ارسال می شود و مشکلی از جهت چاپ کتب نداریم. 

,

 *  ثبت اطلاعات ۸۴۰هزار معلم در سامانه رتبه‌بندی

,  *  ثبت اطلاعات ۸۴۰هزار معلم در سامانه رتبه‌بندی,

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت بودجه آموزش و پرورش را به ۱۳.۱ درصد از بودجه عمومی ارتقا داد در حالی که سال قبل، این عدد ۹.۶ درصد بود؛ اگرچه نیاز ما بیشتر است ولی نشان از توجه دولت به آموزش و پرورش دارد.

,

وی با اشاره به پرداخت سرانه‌ها، ادامه داد: البته در پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان به دلیل نقدینگی با تأخیر مواجه شده‌ایم.

,

نوری درباره رتبه‌بندی افزود: با موافقت دولت رتبه‌بندی معلمان شروع شد و الحمدالله ۸۴۰هزار نفر ورود اطلاعات در سامانه رتبه‌بندی داشتند. تعدادی از همکاران بر اساس آیین‌نامه رتبه‌بندی مشمول نبودند که هنوز در حال پیگیری هستیم تا آنها نیز به این طرح بپیوندند. چند جلسه گذاشتیم هنوز به راهکار مشخص نرسیدیم اما پیگیریم.

,

* وضعیت فضای آموزشی

, * وضعیت فضای آموزشی,

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت ساخت‌وساز فضاهای آموزشی اظهار کرد: ۱۳هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. سال گذشته بودجه‌ای از محل حساب ذخیره ارزی به ما دادند و ۱۰۰میلیون یورو امسال به ما داده می‌شود. همچنین خیرین نیز کمک‌هایی دارند. در دور اول سفرهای استانی رئیس‌جمهور ۲۱هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شد که اخیرا جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم و مصوب شد از حساب ذخیره ارزی یا ارقام ریالی به ما بدهند یا ما به ازای آن از تهاتر نفت و سهام شرکت‌ها این مبالغ به وزارتخانه داده شود که بخشی از نقصان‌ها را جبران کنیم.

,

وی ادامه داد: حدود 13 هزار مدرسه داشتیم که آبخوری و چشمه سرویس بهداشتی نداشتند که ۵هزارو ۸۰۰ مورد آن ساخته و تحویل شد و تلاش داریم تکمیل شود. ۸ هزار مدرسه کانکسی و سنگیِ خشکه چین داشتیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، ساخت و جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی بالای 20 دانش آموز شروع می‌شود که تا آخر امسال یا سال آینده به سرانجام می‌رسند.

,

وی به تسهیل صدور مجوز اردوهای روزانه دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: سفرهای هدفمند علمی و آموزشی نداریم. بچه‌ها خیلی جاها را نمی‌شناسند و فقط به مدرسه می‌روند و برمی‌گردند اما امسال توسعه سفرهای مختلف علمی را دنبال می‌کنیم.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه