اخبار داغ

فروزش در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

واقعی‌ سازی قیمت خوراک سوخت در شرکت‌های صادرات محور پتروشیمی

واقعی‌ سازی قیمت خوراک سوخت در شرکت‌های صادرات محور پتروشیمی
یک کارشناس انرژی با اشاره به لزوم حذف رانت از خوراک سوخت پتروشیمی‌های صادرات محور، بر تکمیل چرخه تولید و بهره‌وری محصول در این شرکت‌ها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی در اختیار بخش خصوصی بوده و عمده محصولاتشان نیز صادراتی هستند و بخش کوچکی از تولیدات آنها مصرف داخلی دارد، آن هم به‌عنوان مواد اولیه، و منطقی نیست که از سوی دولت قیمت خوراک سوخت گاز، که جزء منابع ملی و متعلق به همه مردم ایران است، باقیمت‌های پایین در اختیار آن‌ها قرار گیرد و در نهایت آنها محصولات خود را پایین‌تر از سطح جهانی در اختیار سایر کشورهای جهان قرار دهند.

این در حالی است که این صنایع برای کشور سودآوری چندانی ندارند و این شرکت‌ها  محصولاتی را تولید کنند که در بازارهای بین‌المللی نیز به نسبت حجم ارزش دلاری چندانی ندارد.

لذا به‌واسطه دلایل ذکر شده باید گاز با قیمت واقعی به این شرکت‌های پتروشیمی اعطا شود؛ زیرا در این صورت اگر برای این شرکت‌ها تولید باقیمت‌های واقعی گاز صرفهٔ اقتصادی نداشته باشد این شرکت‌ها به‌سوی بهینه‌سازی و حرکت به‌طرف بهره‌وری قدم برمی‌دارند.

لزوم واقعی‌سازی قیمت خوراک سوخت در شرکت‌های صادرات محور پتروشیمی

رضا فروزش مجری طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی درباره این موضوع به راه دانا، اظهار کرد: ما کشوری دارای منابع عظیم گازی هستیم و همین امر فرصت‌ها و تهدیدهایی برایمان به وجود آورده است. فرصتش این است که با این منابع سرشار می‌توانیم برای کشور اشتغال آفرینی و کسب درآمد داشته باشیم. اما تهدیدش این است که قدر این منابع خدادادی را ندانیم و آن‌ها را هدر دهیم.

وی ادامه داد: دولت ایران در راستای حمایت از تولیدکنندگان همواره به ارائهٔ رانت شدیدی در حوزهٔ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها پرداخته است. هدف این بود که خوراک گاز با قیمت پایین در اختیار پتروشیمی‌ها قرار بگیرد و آن‌ها به تولید محصولات باارزش بالا بپردازند و کشور را منتفع کنند. اما این شرکت‌ها در لایه‌های اول تولید مانده‌اند و انگیزه‌ای برای پیشرفت ندارند.

وی توضیح داد: این روزها حتی شنیده می‌شود که این شرکت‌ها برای فروش ارزان‌تر تولیدات خود در بازارهای بین‌المللی به رقابت با دیگران می‌پردازند. واقعیت این است که فروش محصولاتی همچون متانول در بازارهای بین‌المللی برای شرکت‌های پتروشیمی با وجود رانت خوراکی که دریافت می‌کنند، صرفهٔ اقتصادی دارد.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: بازندهٔ اصلی در این میان دولت و در نتیجه مردم هستند. زیرا گاز را با قیمت پایین در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌دهیم و در نهایت محصولی را در بازارهای بین‌المللی می‌فروشیم که ارزش بالایی ندارد.

فروزش با اشاره به این موضوع که توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش پتروشیمی برای کشور سود سرشاری دارد، تصریح کرد: کشور ما امروز نیاز به ذهنی هوشمند دارد تا به تکمیل زنجیرهٔ ارزش پتروشیمی‌ها بپردازد تا از مزایای سرشار آن بهره‌مند شویم. شرکت‌های پتروشیمی کشورمان به تولید متانول می‌پردازند و آن را به‌صورت خام صادر می‌کنند. درحالی‌که این مادهٔ اولیه خودش زنجیره دارد و تکمیل‌کردنش برایمان سود سرشاری به ارمغان خواهد آورد.

وی تأکید کرد: باتوجه‌به این موضوع که امروزه، برخی کشورها به ارائهٔ متانول با قیمت پایین در بازارهای بین‌المللی مبادرت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه الان متانول در بازارهای جهانی با قیمت پایین به فروش می‌رسد، برای ما صرفهٔ اقتصادی ندارد که گاز را به‌عنوان یک مادهٔ ارزشمند در اختیار پتروشیمی‌ها قرار دهیم و آن‌ها متانولی تولید کنند که در بازارهای جهانی ارزش بالایی ندارد.

تولید و صادرات متانول اقتصادی نیست

وی در ادامه گفت: شاید صادرات گاز برای ما سود بیشتری نسبت به فروش متانول داشته باشد، و دراین‌خصوص باید کارشناسان تصمیم بگیرند که کدام روش اقتصادی را برای حل این مشکل به کار برند. از طرف دیگر، بهتر است که در زمستان شرکت‌های پتروشیمی به کارهایی مانند اورهال کردن و تعمیرات اساسی بپردازند و گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار بگیرد. به‌این‌ترتیب، گازوئیل را آزاد می‌کنیم و می‌توانیم با صادراتش از منفعت مالی زیادی بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به این موضوع که وجود رانت در خوراک پتروشیمی‌ها موجب زیان اقتصادی شده است افزود: امروز در کشور ما ضمن تقویت شرکت‌های پتروشیمی باید از ارائهٔ رانت خوراک به آن‌ها پرهیز کنیم. بهتر است از قیمت‌های شناور مانند فوب خلیج‌فارس برای تعیین قیمت خوراک این شرکت‌ها استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: از آنجایی‌ که ما کشوری دارای ذخایر عظیم گازی هستیم، می‌توانیم گاز را با قیمتی کمی پایین‌تر از قیمت واقعی در اختیار پتروشیمی‌ها قرار دهیم. اما این قیمت نباید فاصلهٔ چشمگیری تا قیمت‌های واقعی داشته باشد.

باید شرکت‌های پتروشیمی در شرایطی قرار بگیرند که برای فروش محصولاتشان با قیمت بالاتر در بازارهای بین‌المللی بازاریابی داشته باشند. باید آن‌ها را به سمتی سوق دهیم که به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا مبادرت کنند.


نویسنده: امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه