اخبار داغ

ناصر کنعانی:

ایران قائل به آرامش سیاسی و پرهیز از شتابزدگی است

ایران قائل به آرامش سیاسی و پرهیز از شتابزدگی است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران قائل به خویشتنداری وبررسی توام با طمانینه و آرامش سیاسی وپرهیز از پیش داوری برای قضاوت در مورد حادثه سفارت آذربایجان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود ضمن تسلیت رحلت حضرت زینب (س)، اظهار داشت: ایام الله دهه فجر را به ملت بزرگ ایران و دوستداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام با شرایطی به پیروزی رسید که الگویی منحصر به فرد را به همه ملت‌های جهان عرضه کرد. ملتی که با خواست و اراده مردم به پیروزی رسید و نشان داد که معادلات جهان نه توسط قدرتهای مدعی خارجی بلکه می‌تواند به اراده ملت‌ها محقق شود.

وی افزود: چندین دهه است که گفتمان جمهوری اسلامی ایران به گفتمان قالب در منطقه تبدیل شده و ملت‌ها متأثر از پیام بنیان گذار انقلاب اسلامی و متأثر از الگوی مردم سالاری دینی هستند.

کنعانی در مور بدهی ایران از کره جنوبی گفت: جمهوری اسلامی ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره را با جدیت تاکنون پیگیری کرده و تا زمان وصول دارایی‌های ملی پیگیری خواهد کرد. اراده جدی داریم این بدهی‌ها را به طرق مختلف دریافت کنیم. دولت کره اراده لازم را برای حل این مسئله انجام نداده است. اینکه در این رابطه شکایت شود طبیعتاً دولت ایران تصمیم گیر است و از طریق کانالهای مقتضی اقدام خواهد کرد و دولت متناسب با شرایط و منطق خود اقدام لازم را در زمان‌های مناسب انجام خواهد داد. امیدواریم تلاش‌های جاری به نتیجه درست منتهی شود.

وی گفت: هنوز مشکلات مطالبات مالی ما از کره باقی است اما در چندوقت اخیر شاهد اظهارات غیر حرفه ای رئیس جمهور کره بودیم که متأسفانه توضیحات طرف کره ای تا این مرحله قانع کننده نبوده است و چنانچه توضیحات قانع کننده ای دریافت نکنیم می‌تواند در مناسبات دو طرف تأثیرات بیشتری بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مور فعالیت سفارت آذربایجان در ایران عنوان کرد: در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ، ما توضیحات مبسوط و لازم را دادیم. متأسفانه حادثه حمله به سفارت حادثه تلخی بود که مراتب تسلیت خودمان را به دولت و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات فوت شده ابلاغ کردیم و این حادثه را قویاً محکوم کردیم.

وی تصریح کرد: از همان ابتدای این حادثه جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد، ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت. تحقیقات صورت گرفته نشاندهنده این است که این اقدام با انگیزه‌های شخصی بوده است‌.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مراجع ذیربط و نیروهای قضائی و امنیتی با دقت در حال بررسی این رخداد تلخ هستند، گفت: وزیر خارجه کشورمان در این رابطه با همتای آذربایجانی خود گفتگو کردند و همچنین رئیس جمهور نیز با همتای آذری خود گفتگو کردند بنابراین همه تلاش‌ها برای التیام این حادثه تلخ صورت گرفت.

کنعانی بیان کرد: متأسفانه مقامات دولت آذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت‌هایشان در تهران گرفتند و این اقدام را انجام دادند. ایران قائل به آرامش سیاسی و پرهیز از شتابزدگی است و بر این موضع تاکید دارد.

وی با بیان اینکه ایران وظایف قانونی خود را انجام داده و خواهد داد گفت: در چارچوب منطقی و اصولی موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم روابط دوجانبه دو کشور دوست بیش از این بخاطر حادثه تلخ متأثر نشود.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه