اخبار داغ

مجله جدید علوم انسانی از راه رسید

شماره نخست «فکرآورد» منتشر شد

شماره نخست «فکرآورد» منتشر شد
نخستین شماره ماهنامه علوم انسانی گام دوم انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛نخستین شماره ماهنامه علوم انسانی گام دوم انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
مجله «فکرآورد» بر آن است در فضای علوم انسانی کشور پژواک صدای خبرگان و خردورزانی باشد که رهاورد اندیشه‌هایشان به بالندگی و آبادانی جامعه ایران بینجامد.
شماره نخست «فکرآورد» منتشر شد
 
 در بخشی از مرامنامه ابتدایی این مجله چنین آمده است: «نه تفسیر جهان و نه تغییر جهان، بلکه این هر دو با هم. معنا می‌تواند تغییر بیافریند و تغییر می‌تواند معنا‌ساز باشد. جهان واقعی و جهان اجتماعی در آمدو‌شدِ دائمی است. فکرآورد، هم در جست‌وجوی تفسیر جهان است و هم در تکاپوی تغییر آن. به راست و چپ اندیشه‌های مدرن نظر دارد، اما از هیچ‌یک جانبداری نمی‌کند. به توسعه‎گرایی و دموکراسی‌خواهی توجه دارد، اما هواخواه یکی از این دو نیست. در میانه سنت و مدرنیته به بودن در کنار سنت می‌بالد، اما به آن اکتفا نمی‌کند. از تأمل درباره مدرنیته، بیمناک نیست و فروغ آن چشم او را پر نمی‌کند و مسحور آن نمی‌شود. حتماً اسلام‌گراست.»
این مجله در شماره نخست، گام اول را محکم برداشته و به سراغ دو تن از اندیشمندان مهم ایرانی رفته و با آنان به گفتگو نشسته و دیدگاه‌هایشان را درباره توسعه ایران جویا شده است. استاد رضا داوری‌اردکانی و آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری دو فکر بسیار متفاوت درباره توسعه دارند. «فکرآورد» با حفظ ادب نقد، این دو فکر را به چالش کشیده تا از رهگذر آن مخاطب از پیچیدگی مسئله توسعه‌یافتگی اطلاع بیشتری یابد و این دو متفکر را بیش از پیش بشناسد. طرح جلد مجله شماره نخست نیز به همین مهم اختصاص یافته است.
از جمله پرونده‌های خواندنی شماره نخست، پرونده ترجمه مجله با عنوان «اسطوره‌زدایی از توسعه ژاپنی» است. در این بخش محتوای مجله از ذهن مخاطب ایرانی درباره ژاپن آشنایی‌زدایی می‌کند و از چیز‌هایی سخن می‌گوید که کمتر ایرانی درباره آن می‌داند. پدیده کاروشی، خانه‌های بندانگشتی و جنگلی که بسیاری از اهالی توکیو در آن به زندگی خود پایان می‌دهند از سوژه‌های مهم این پرونده خواندنی است.
از دیگر پرونده‌های خواندنی این شماره از مجله، پرونده‌ای درباره برنامه توسعه هفتم است. عنوان این پرونده «برای ایران فردا» است. از جمله موضوعات مهم طرح شده در این پرونده انتقادی اساسی از شیوه برنامه‌نویسی ایرانی است که می‌توان نام آن را برنامه‌نویسی به سیاق قطار‌های هندی نام نهاد.
صاحب‌امتیاز ماهنامه فکرآورد، شرکت پیام‌آوران نشر روز است که بیش از دو دهه در حوزه مطبوعاتی فعالیت دارد و مدیرمسئول این نشریه «محمدجواد اخوان» است و سردبیری آن را «جعفر حسنخانی» برعهده دارد.
توزیع این مجله به شکل ارسال پستی، فروش نسخه الکترونیک و فروش در کتابفروشی‌های معتبر خواهد بود. برای تهیه مجله می‌توانید با شماره تلفن ۳ - ۸۸۴۹۸۴۶۲ تماس بگیرید.
 

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه