اخبار داغ

سید محمد آقا میری در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

فاجعه قرن در جهان با وقوع زلزله تهران/ آمادگی کمتر از ۲۰ درصد در برابر زلزله

فاجعه قرن در جهان با وقوع زلزله تهران/ آمادگی کمتر از ۲۰ درصد در برابر زلزله
عضو کمیسیون عمران شورای شهر به بروز فاجعه قرن در جهان با وقوع زلزله تهران اشاره کرد و گفت: تهران در برابر زلزله شدید به هیچ عنوان آماده نیست و بررسی ها نشان دهنده آن است که کمتر از ۲۰ درصد آمادگی در برابر زلزله داریم.

سید محمد آقا میری عضو کمیسیون عمران شورای شهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در پاسخ به این سوال که اگر زلزله‌ای که در ترکیه رخ داد را در تهران شاهد باشیم چه خواهد شد و آیا آمادگی مقابله با آن را داریم، ‌گفت: پایتخت دچار بحران می‌شود، چرا که با بروز زلزله در تهران شاهد فاجعه قرن در جهان خواهیم بود که آمار و ارغام درخصوص کشته و میزان خسارت را نمی‌توان گفت چرا که با فاجعه انسانی در تاریخ روبه‌رو خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که ۱۶۰ سال از آخرین زلزله در تهران با قدرت ۷ ریشتر گذشته است، خاطر نشان کرد: تهران مستعد زلزله است،چرا که حدود 30 سال از دوره بازگشت زلزله بالای 7 ریشتر در تهران می‌گذرد و این خود زنگ خطری است که هر لحظه امکان وقوع زلزله در تهران باشیم هرچند که به نظر می‌رسد شهر تهران به عنوان پایتخت کشور آمادگی چندانی برای وقوع یک زمین لرزه بزرگ یا حتی نسبتا بزرگ را ندارد.

آقا میری با اشاره به اینکه طراحی‌های سازه براساس مقاومت در برابر زلزله 8 تا 9 ریشتر است اما به درستی انجام نمی‌شود، گفت: ساختمان‌های نا ایمن و بلند مرتبه در سطح شهر، خانه‌هایی با مقاومت کم، بافت‌های فرسوده نشان دهنده آن است که تهران در برابر زلزله مقاوم نیست.

آقامیری با بیان اینکه باید به بافت فرسوده به صورت ویژه توجه شود، تصریح کرد: بیشترین نگرانی‌ها نسبت به سازه‌هایی با قدمت بیش از ۳۰ الی ۴۰ سال و  نا ایمن و البته سازه‌های قدیمی است.

به گفته عضو کمیسیون عمران شورای شهر، با وضعیت کنونی اگز زلزله ۷ ریستری درپایتخت رخ دهد شاهد فاجعه در تهران خواهیم بود علارغم اینکه اقداماتی همچون ایجاد سوله در سطح شهر اجرا شده اما کافی نیست امیدواریم دولت و مسئولان فکری اساسی برای این موضوع کند.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع زلزله در تهران قابل پیش بینی نیست، بیان کرد: هرچه زلزله در اطراف تهران بیشتر باشد، احتمال وقوع آن در شهر نیز بیشتر می‌شود، در واقع دو گسل شمال و جنوب متفاوت هستند. گسل شمال تهران بسیار جدی است و میزان خطر آن نیز قابل پیش‌بینی نیست که امیدواریم زلزله دور از این گسل‌ها رخ دهد.

وی با بیان اینکه نه تنها آمادگی بلکه برنامه خاصی برای مدیریت بحران زلزله در تهران وجود ندارد، خاطر نشان کرد: دولت و مسئولان باید رخداد زلزله در ترکیه را زنگ خطری برای خود بدانند و هر چه سریعتر اقدامات مناسب برای مقابله دربرابر زلزله را انجام دهند و کسب این آمادگی نیز مستلزم توجه نهادهای مسئول در این زمینه است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه