در نشست خبری «سینما متروپل» مطرح شد؛
داستان فیلم برای خودم اتفاق افتاده/ شاید آبادان نماد ایران و سینما نجات بخش آن باشد
نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر و تهیهکنندگی سیدحامد حسینی روز جمعه ۲۱ بهمن با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر و تهیهکنندگی سیدحامد حسینی روز جمعه ۲۱ بهمن در سانس دوم برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
در نشست خبری فیلم سینمایی «سینما متروپل»، محمدعلی باشهاهنگر (کارگردان)، سیدحامد حسینی (تهیهکننده)، حامد باشهآهنگر (نویسنده)، علیرضا زریندست (مدیر فیلمبرداری)، حمید باشهآهنگر (تدوینگر)، کامران خلج (طراح چهرهپردازی)، حسن باشهآهنگر، فرید قبادی و شهریار فرد از جمله بازیگران این فیلم هستند که در این نشست حضور داشتند.
در ابتدای این نشست،محمدعلی باشهآهنگر (کارگردان) فیلم «سینما متروپل» گفت: تسلیت می گویم از دست رفتگان آن امسال و به ویژه مردم عزیز زلزله زده خوی و همچنین مردمان همسایه.
سال ۵۹ آبادان به محاصره افتاد آنچه چه بایستی مقاومت مردم را برجسته می کرد حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما مترو پل انجام می شد.
من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا سی قدم بیشتر نبود. همان زمان ما و تعدادی از بچه ها تصمیم گرفیتم سینما راه بندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و یقیه این ماجراها را در فیلم می بینید.
زرین دست مدیر فیلمبرداری بیانداشت: من فکر نمی کردم اینقدر خبرنگار و دوربین باشد. این قصه را فکر می کنم وقتی فیلم ملکه را کار می کردیم آن زمان آقای آهنگر داستان فیلم برای من تعریف برایم کرد.
محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزه ای بیشتر از مضاعف برای من ایجاد می کرد. ما یک جاهایی مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم . ولی قسمت فیلمبرداری اش واقعا سخت بود .
حسین باشهآهنگر یکی بازیگران این فیلم سینمایی عنوان کرد: یکی از پارامترهای که ممکن است نقشی را برای بازیگر جذاب کند، موضوع فقدان یا از دست دادن است. همانگونه که مانند کاراکترم در فیلم مدام تلاش میکردم تا سینما را زنده نگه دارم، الان هم در واقعیت تلاشم را میکنم.
فرید قبادی بازیگر دیگر فیلم از تجربه بازی در فیلم «متروپل» گفت: دومین همکاری من با سیدحامد حسینی عزیز بود. همچنین کار کردن با آقای باشهآهنگر برای من بسیار لذتبخش بود. گروهی از بهترینهای سینما در این فیلم حضور داشتند و هر کدام تلاششان را کردند.
حمید باشه آهنگر تدوینگر فیلم گفت: مراحل فوق سختی را پشت شر گذاشتیم در کلام نمی گنجد. نسخه ای که شما می بیند در یک فرصت ده روزه آماده شد. موازی با آن ساخت انیمیشن، موسیقی جلوه های ویژه و... هم در همین ده روز انجام شده است.
من در ده روز گذشته، من نزدیک پنجاه بار سینما مترو پل را نگاه کردم و الان حالت اشباع به آن دارم و نمی توانم درباره بازخورد و تاثیر آن روی مخاطب حرف بزنم.
محمدعلی باشه آهنگر کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا در فیلم ابادان نماد ایران و سینما نجات بخش اوست، گفت: شما مختارید هر برداشتی بکنید فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و ممنونم این برداشت را کردید
من معتقدم فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر روح ها و قلب ها و انسان ها را به هم نزدیک کند به خصوص در کشور ما.
وی افزود: «متروپل» درامی با داستانکهای مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش میروند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصههای متعددی وجود دارد و پیش میروند. حتی فکر میکنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آنها در فیلم صحبت میکردیم.
تهیهکننده در جواب به این سوال که آیا پیشنهاد شما باعث حذف سیمرغ مردمی شد، توضیح داد: ما مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم بلکه جلسهای همراه با دبیر جشنواره فیلم فجر و رئیس سازمان سینمایی تشکیل شد. دو دلیل برای حذف سیمرغ مردمی وجود داشت؛ اول اینکه برخی فیلمها دیر به جشنواره میرسید و عدالت در جمعآوری آراء وجود نداشت. دلیل دوم هم دسترسی سخت به اینترنت و فضای مجازی بود. در آن جمع، رایگیری ایجاد شد و اکثر تهیهکنندگان به حذف سیمرغ مردمی رای دادند.
حسینی بااشاره به هزینه تولید فیلم گفت: اینکه میگویند ۲۷ میلیارد هزینه ساخت فیلم شده، اشتباه است. مسئله برآورد هزینه در حوزه فیلمهای دفاع مقدس، متفاوت است. یعنی هرآنچه از خزانه کل برداشته میشود، همانقدر هم مجدد بازمیگردد. هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند. در واقع همانند فوتبال است. درنتیجه هیچ فیلمی از خزانه کل کم نمیشود و حتی ممکن آن را پر کند.
کارگردان در جواب به نکته یکی از خبرنگاران که فیلم «سینما متروپل» را شبیه به «سینما پارادیزو» میداند، تاکید کرد: برخی اتفاقهایی که در فیلم میبینید برای شخص من در دهه شصت افتاده است. ما تلاش کردیم ارجاعاتی شبیه به «سینما پارادیزو» نداشته باشیم. فیلمهای زیادی ساخته شده که درباره سینماست و در آینده هم حتما ساخته خواهد شد.
باشه آهنگر کارگردان در پایان درباره ایده گرفتن از فیلم های دیگر بیان داشت: من جز یکی از فیلم های که گفتید، بقیه این فیلم ها را ندیدم که از انها ایده بگیریم.
داستان فیلم برای خودم اتفاق افتاد. هر آنچه که من فیلم می سازم درصد بالایی از ان برای خود رخ داده. من در خلا فیلم نمی سازم.
حتی عکس آپارتچی آن زمان و آن داستان را دارم
وی در ادامه صحبت هایش اسامی افراد واقعی که در ماجرای واقعی سینما متروپل را نام برد.
ارسال دیدگاه