اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات حقوق خدمت سربازان متاهل در سال آینده

جزئیات حقوق خدمت سربازان متاهل در سال آینده
برابر ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی حقوق سربازان وظیفه متاهل ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبانی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حقوق سربازی بر اساس نوع درجه، نوع مدرک تحصیلی سربازان از جمله دیپلم، لیسانس و همچنین مجرد یا متاهل بودن آن ها محاسبه می شود.

برابر ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی حقوق سربازان وظیفه باید حداقل ۶۰ درصد و حداکثر نود درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری باشد که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می‌شود و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد. همچنین برابر تبصره اول این ماده به کارکنان وظیفه متأهل یا سرپرست خانواده معادل صددرصد حق عائله مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت می‌شود.

 میزان حقوق دریافتی سربازان در سال ۱۴۰۲ برای مجردان از ۶۰ تا ۷۵  درصد و برای متاهلان تا ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است که از اردیبهشت امسال به حساب آن ها واریز می شود.

محاسبه حقوق سربازان به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان به راحتی میزان مبلغ دریافتی آنان را حساب کرد. در واقع، سربازان بسته به درجه و تحصیلات خود دستمزد متفاوتی را دریافت می کنند. سربازان امریه بگیر ارگان های مختلف مانند انرژی اتمی، وزارت نفت و سرباز معلم نیز مبلغی را به عنوان حقوق دریافت می کنند که تقریبا نزدیک به سربازان عادی است.

یکی از عوامل موثر در حقوق سربازی، میزان تحصیلات مشمولان است. همانطور که به کارمندانی که مدرک تحصیلی بالایی دارند، حقوق بیشتر تعلق می گیرد، سربازانی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند نیز حقوق بیشتر دریافت می کنند.

تاثیر درجه و تحصیلات در حقوق سربازی یک رابطه مستقیم است؛ یعنی اگر مشمولی دارای مدرک تحصیلی بالاتر باشد، طبیعتا درجه بیشتری هم دریافت می کند و هر چه درجه در خدمت سربازی بیشتر باشد، حقوق سربازی نیز بیشتر است.

تقریبا تمامی مشمولان باید اطلاع داشته باشند که مدت زمان خدمت سربازی در مناطق بد آب و هوا و مرزی کم تر از مناطق معمولی است. اما یک ویژگی دیگر این مناطق این است که اگر مشمولی در مناطق مرزی و بد آب و هوا خدمت کند حقوق بیشتری را دریافت می کند. بنابراین، سربازان مناطق عملیاتی و مرزی حقوق بیشتری از سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا و سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا حقوق بیشتری از سربازان مناطق عادی دریافت می کنند.

شاید بعضی از ارگان های امریه بگیر حقوق سربازان را یک مقدار زیادتر از دیگر سربازان پرداخت کنند؛ اما تقریبا می توان گفت که سربازان امریه حقوق مساوی با سربازان دیگر دریافت می کنند.

مانند کارمندان متاهل که علاوه بر حقوق اصلی، یک حقوق مربوط به تاهل دریافت می کنند، معمولا سربازان متاهل هم یک مقدار حقوق سربازی بیشتری نسبت به سربازان مجرد دریافت می کنند. اگر مشمولی دارای فرزند نیز باشد، یک حقوق اضافه تر از تاهل برای هر فرزند دریافت می کند.

تمامی سربازان در دوره ۲ ساله خدمت خود هر ماه حقوقی را از طریق سرباز کارت خود دریافت می کنند. اما متاسفانه حقوق سربازی تا سال های قبل آنقدر کم بوده است که حتی مشمولان نمی توانستند با استفاده از آن خرج رفت و آمد خود را بدهند.

اما برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده است که دستمزد سربازان از ۶۰درصد تا ۹۰درصد افزایش خواهد داشت. این افزایش بر اساس نوع درجه سرباز در دوران خدمت و همپنین مواردی از جمله مدرک تحصیلی (دیپلم، لیسانس، ارشد و دکتری) و مجرد یا متاهل بودن وی مشخص خواهد شد.

حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل ۶۰ درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل معادل ۷۵ درصد و حقوق سربازان متاهل ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبانی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین خواهد شد.

به طور کلی می توان گفت میزان حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲از ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان آغاز و با توجه به محل و درجه خدمت به ۸ میلیون تومان می رسد.

به کارکنان وظیفه متاهل و کارکنان وظیفه نخبه حقوق معادل ۱۰۰درصد مبنای قانون خدمت وظیفه عمومی پرداخت می شود که حداقل آن در مناطق عادی ۲میلیون تومان و در سایر مناطق نیز علاوه بر حقوق، فوق العاده‌ها نیز به آن اضافه می‌شود.

میزان افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر می باشد:

1- حقوق سربازان وظیفه مجرد که در مناطق عادی خدمت می کنند ، با رشد ۱۴۰ درصدی و حداکثر به مبلغ ۳ میلیون ۷۸۰هزار تومان تعیین شد.

2- حداقل حقوق سربازان وظیفه متاهل ،‌ با افزودن هزینه عائله‌مندی،‌ با رشد ۱۴۵ درصدی به مبلغ ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت که هزینه مربوط به فرزند یا ایاب و ذهاب به این مبلغ افزوده خواهد شد.

3- سربازان وظیفه ای که در مناطق عملیاتی خدمت می کنند (اعم از مجرد و متاهل) علاوه بر حقوق ذکر شده به تناسب مدرک تحصیلی و تاهل از مبلغ حدود یک میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰هزارتومان از فوق العاده عملیاتی بهره مند خواهند شد.

4- براساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با افزایش حقوق ۱۴۰۲، حقوق سربازان مجرد منطقه غیر عملیاتی ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان، سربازان مجرد منطقه عملیاتی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سربازان متأهل نیز ۷ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان تعیین شده که پس از تصویب و تایید شورای نگهبان اجرا خواهد شد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
سرباز -> 1401/11/23
پاسخ

مگه میخواین به بچه پول بدین؟؟؟سرباز کل کاراتون رو میکنه کمتر از توجیبی بچه هم پول میگیره.سال 1402 با دلار 45 هزار تومنی حقوق 5 میلیونی چند دلار میشه؟حقوق یک روز کارگر آمریکا میشه؟