اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

حمیدیانی که مسیح کردستان شد/ ستایش غریب و قهرمان تازه سینما

حمیدیانی که مسیح کردستان شد/ ستایش غریب و قهرمان تازه سینما
بابک حمیدیان با ایفای نقش شهید بروجردی در «غریب» شمایلی تازه از یک قهرمان در سینمای ایران خلق کرده که تا سال ها با امضای او به یادگار خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود ده سال پیش بود که بابک حمیدیان با بازی در فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در نقش شهید اصغر وصالی و گرفتن سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، این نقش را در قاب سینمای ایران جاودانه کرد؛ نقشی که در این ده ساله هیچ گاه از خاطرمان فراموش نشد.

حمیدیان در این یک دهه دو بار دیگر با حاتمی کیا همراه شده است؛ یک بار در سال ۹۴ و با فیلم «بادیگارد» که نقش یک دانشمند جوان در حوزه انرژی هسته ای را بازی می کند و بار دیگر در «به وقت شام» که این بار هم خوش می درخشد و در کنار حجازی فر، بازی قابل قبول و ماندگاری از خود به یادگار می گذارد و حالا با بازی در نقش شهید بروجردی در فیلم سینمایی «غریب»، قهرمانی با شکل و شمایل جدید در سینمای ایران متولد می شود؛ قهرمانی که به لحاظ منش و رفتار ما را بی اختیار به یاد شهید سردار سلیمانی می اندازد که در این روزها و ماه های پر از التهابی که از سر گذراندیم، چقدر جای خالیش احساس می شد.

در این سال ها کارگردان های بسیاری قصد ساخت فیلم و سریال با موضوع شهید بروجردی را در دستور کار خود داشتند که به دلایل و بهانه های مختلفی هیچ کدام از آن پروژه ها عملی نمی شود؛ اولین بار سال ۸۹ بود که تلویزیون برای ساخت «مسیح کردستان» با جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه کننده قرارداد بست. فرهاد توحیدی مشاور و حسین تراب نژاد سرپرست نویسندگان این پروژه بودند. طولی نکشید که نام مجموعه دیگری به نام «مردان دره گرگ» با موضوع زندگی شهید بروجردی در رسانه ها دیده شد. تهیه کننده «مردان دره گرگ» محمود غلامی و کارگردان هم جمال شورجه بود؛ امیر جهددوست و امیرعباس ترابی فیلمنامه را نوشته بودند و قرار بود سریال سال ۹۳ کلید بخورد. اما هیچ کدام از این دو پروژه به مرحله تولید نزدیک نشد.

حتی در برهه‌ای اعلام شد که قرار است محمدحسین مهدویان بعد از «ایستاده در غبار» فیلم سینمایی شهید بروجردی را بسازد و حتی از نام بهروز افخمی نیز برای ساخت فیلمی با این موضوع نام بردند، اما این بار نیز به دلایلی نامعلوم، هیچ فیلم و سریالی در این این خصوص ساخته نشد تا سازمان اوج در سال گذشته اعلام کرد که به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی حامد عنقا مینی سریالی با موضوع شهید بروجردی در دست ساخت است که قرار است از دل آن فیلمی سینمایی نیز به جشنواره فیلم فجر برسد.

بالاخره پس از سال ها طلسم این ماجرا شکسته شد و قرعه کار به نام بابک حمیدیانی افتاد که از حق نگذشته، برای این نقش از جان مایه گذاشته و شمایلی از یک قهرمانی را برای تماشاگر بر پرده سینما آفریده که تا سال ها این فیلم با امضای او به یادگار خواهد ماند.

پیش از ساخت «غریب» عنوان شده بود که لطیفی قرار است این فیلم را با اقتباس از رمان «مسیح کردستان» نوشته نصرت الله محمودزاده بسازد اما، لطیفی با توضیح اینکه آقای محمودزاده مشاور فیلمنامه نویسی این کار بوده، گفت: «غریب» برداشتی آزاد از این رمان است و نعل به نعل آن رمان به فیلم تبدیل نشده است و ما در فیلم «غریب» به ماجرای جنگ ۲۲ روزه کردستان (درگیری خونین نظامی بین عناصر مسلح تجزیه‌طلب و رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی از ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی شهر سنندج) پرداخته‌ایم.

در کنار بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، فرهاد قائمیان، رحیم نوروزی، حسام محمودی، جعفر دهقان و سامیه لک به ایفای نقش پرداخته اند.

در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر جایزه ویژه هیات داوران در بخش مقاوت بین الملل، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی، سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن (پردیس پورعابدینی)، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (فرهاد قائمیان)، سیمرغ بهترین چهره پردازی،  سیمرغ بهترین جلوه های ویژه میدانی و بهترین طراحی صحنه به فیلم «غریب» اهدا شد.

هرچند با کج سلیقگی و شاید لجبازی هیات داوران جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، بابک حمیدیان حتی در لیست نامزدهای طولانی نقش اول مرد این جشنواره جایی نداشت، اما سمیه بروجردی، دختر شهید، جایزه ای را که لطیفی برای بهترین فیلم بین الملل در بخش مقاوت به او اهدا کرده بود، با افتخار به بابک حمیدیانی تقدیم کرد که توانسته بود نام و رسم این ابرقهرمان ملی را بر پرده سینما جانی دوباره دهد.

 

مصطفی پورکیانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه