اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آخرین جزئیات وضعیت جسمانی «پیروز»/ نبرد مرگ و زندگی

آخرین جزئیات وضعیت جسمانی «پیروز»/ نبرد مرگ و زندگی
براساس اعلام سازمان محیط زیست، حال عمومی پیروز نسبت به روز‌های قبل بهتر است، اما بر اساس روند درمانی بر آنچه که انتظار داشتیم، حال پیروز به شرایط بهینه و نرمال نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر بیمار شدن پیروز یوزپلنگ ایرانی  به گوش می‌رسد که بسیار غم انگیز است. متاسفانه پیروز از پنجشنبه (چهارم اسفند) حال خوبی نداشت و این امر سبب شد تا دو بار راهی بیمارستان شد و از روز شنبه هفته جاری در بیمارستان بستری است، در واقع پیروز روز گذشته  حوالی صبح مقدار خیلی کمی غذا به او داده شد. کمی هم آب خورده و خودش ادار و مدفوع کرده اما هنوز به شرایط پایدار نرسیده است.

شنیده ها حالی از آن است که پیروز در ۸ ماهگی باید چکاب کامل می‌شد که سازمان محیط زیست از ترس بیهوش شدن پیروز در آزمایشات تعلل کرده است و اگر قرار بر دیالیز شدن باشد پیروز را باید بیهوش کنند که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

مشکل اصلی پیروز چیست؟ 

 "پیروز" مبتلا به نارسایی حاد کلیوی است

  امید مرادی رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی درباره وضعیت پیروز اظهار داشت: در ساعات اولیه پیروز مشکوک به انسداد روده بود که  پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که خوشبختانه انسداد روده وجود ندارد اما پیروز با یک نارسایی حاد کلیوی طرف است. در حال حاضر شرایط حیوان ناپایدار است و هیچ کدام از کلیه‌ها در دفع سموم خوب عمل نمی‌کنند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفت: بلافاصله بعد از تشخیص این مورد در تماس با دامپزشک پیروز در سازمان محیط زیست و همچنین دامپزشک آفریقایی تصمیم به کنترل و مدیریت این نارسایی کلیوی گرفتیم.

مرادی در رابطه با احتمال بهبودی پیروز توضیح داد: برای اظهارنظر درباره شرایط بهبودی پیروز زود است. درحال حاضر شرایط حیوان ناپایدار است و هیچ کدام از کلیه‌ها در دفع سموم خوب عمل نمی‌کنند اما امید داریم که  درمان‌ها جواب داده و بسیار مهم است که پاسخ بدن پیروز به این درمان‌ها مثبت باشد.

احتمال دیالیز دائمی پیروز

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش درباره شائبه مطرح شده در رابطه با وجود دستگاه‌های دیالیز و عدم استفاده سازمان محیط‌زیست از آن گفت: در هرکجای ایران این دستگاه‌ها باشد ما آن را استفاده می‌کنیم ولی بیمارستان به ما می‌گوید که این دستگاه در ایران وجود ندارد، تشخیص دامپزشکان این است که اگر نارسایی کلیه برطرف نشود هر ۲۴ ساعت «پیروز»  احتیاج به دیالیز دارد.

ابدالی در رابطه با استفاده از تجارب دامپزشک خارجی گفت: درحال حاضر دامپزشک پیروز «پیتر کالدوِل» از آفریقای‌جنوبی است و ما تمام داروها را با مشورت او می دهیم.

 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ادامه داد: علت بیشتر نارسایی‌های «پیروز» این است که این توله یوز اصلاً شیر مادر را نخورده است ودر محیط آزمایشگاهی پرورش یافته، اگر از شیر مادر یک تا دو هفته تغذیه می‌کرد تمام دستگاه‌های بدنش قوی می‌شد و ریزفکتورهای مورد نیاز برای ایمنی بدن را دریافت می‌کرد و این نارسایی‌ها پیش نمی‌آمد.

پیروز به مرحله دیالیز نرسیده است

غلامرضا ابدالی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست امروز در خصوص وضعیت پیروز اظهار داشت: حال عمومی پیروز نسبت به روز‌های قبل بهتر است، اما بر اساس روند درمانی بر آنچه که انتظار داشتیم، حال پیروز به شرایط بهینه و نرمال نرسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پیروز زیر سرم است و غذای او از سرم تامین می‌شود، اما امروز یک وعده غذای مخصوص تحت نظارت تیم پزشکی دریافت کرده است، گفت: تیم دامپزشکی ایران با کمک، مشورت و تجویز دکتر پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی پیروز، هنوز این‌ضرورت را تشخیص نداده‌اند که پیروز باید دیالیز کند، چون بر اساس بررسی‌ها هنوز به مرحله دیالیز نرسیده است.

ابدلی با اشاره به اینکه اوره و کراتین خون آخرین توله یوزپلنگ ایران بالا است اما بر اساس آزمایش‌های روزانه، میزان آن نسبت به روز‌های قبل پایین‌تر آمده است، گفت: برای دیالیز، حیوان باید بیهوش شود، و این کار خطرناک است اما اگر به آن ضرورت برسد، دستگاه دیالیز در کشور موجود است و شرکت‌های دارای دستگاه دیالیز برای کمک به پیروز اعلام آمادگی کرده‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه