اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

روند خریدوفروش گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا چگونه است؟

روند خریدوفروش گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا چگونه است؟
گواهی سپرده شمش طلا، اوراق بهاداری است که موید مالکیت بر مقدار معینی از این کالاست که طی روزهای آینده معامله آن در بورس کالا کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ یکی از دلایلی افزایش خریدوفروش سکه و شمش طلا در کشور ایمن بودن این نوع معاملات و حفظ سرمایه در مقابل ریسک‌های احتمالی اقتصادی و سیاسی است ولی خرید سکه و طلا به‌ خصوص شمش به صورت فیزیکی، ریسک‌هایی همچون سرقت، گم‌شدن یا جعل در عیار را دارد و درصورتی‌که قصد نگهداری آن‌ را در صندوق امانات داشته باشیم نیز هزینه‌های مضاعفی را به دنبال دارد؛ اما بورس کالا ابزاری را به وجود آورده که به چنین سرمایه گزارانی امکان می‌دهد تا سکه و شمش طلا را فارغ از این ریسک‌های خریدوفروش کنند.

امکان خریدوفروش خرد شمش طلا در بورس کالا به وجود آمد

بر اساس برنامه‌های اعلام شده بورس بنابراین گذاشته شده است که طی روزهای آینده معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا کار خود را آغاز کند. پیش‌بینی‌شده است که در این روند، بتوانیم با وجه یک‌دهم گرم طلا نیز اقدام به خرید یک گواهی سپرده شمش نماییم و این به این معنی است که من‌بعد با سرمایه‌های خرد و کوچک هم سرمایه‌گذاران امکان ورود به بورس کالا را خواهند داشت.

برای تسهیل در روند این نوع معاملات اعلام شده است که هر گواهی سپرده کالایی معادل ۱۰۰ سوت (۱۰۰ میلی‌گرم یا ۰.۱ گرم) از یک شمش طلای حدوداً یک‌کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ سپرده شده در خزانه است که هر سرمایه‌گذار امکان خرید این میزان طلا را خواهد داشت.

بنابراین، اگر شخصی متقاضی دریافت شمش طلا ‌باشد، باتوجه‌به تلورانس عیار (۹۹۵ تا ۹۹۹) و وزن شمش‌های سپرده شده در انبار، باید مالک حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا باشد تا بتواند یک شمش طلای کامل را تحویل بگیرد و کسانی که کمتر از این میزان، گواهی سپرده دارند باید در نماد معاملاتی شمش طلا، نسبت به خرید حداقل تا آستانه مجاز برای تحویل اقدام کنند.

 شایان‌ذکر است که در این روند معاملاتی قیمت در نماد روی تابلو هم قیمت ۱۰۰ سوت یا ۱۰۰ میلی‌گرم طلا است. به این منظور مشتری برای دریافت فیزیکی درخواست خود را به کارگزار مربوط ارائه و کارگزار با ثبت درخواست ترخیص برای مشتری در سامانه، درخواست وی را به خزانه ارسال می‌کند.

تخصیص شمش طلا به درخواست‌ها نیز بر اساس الگوریتم تصادفی سامانه الکترونیکی مدیریت انبار صورت می‌پذیرد و شمش طلای ترخیص شده، از سبد دارایی مشتری خارج می‌شود. در این شرایط مشتری می‌تواند با مراجعه به خزانه بانک و احراز هویت، شمش طلای خریداری شده را دریافت نماید.

برای شرکت در چنین معاملاتی لازم است که کد معاملاتی بازار مالی از بورس اخذ شود. البته اخذ کد بازار مالی برای اشخاص حقیقی فرایند ساده‌ای دارد و مشتریان می‌توانند با مراجعه به درگاه آنلاین شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتق مبتنی بر کالا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به دریافت کد بازار مالی بورس کنند و مشتریان حقوقی نیز از طریق شرکت کارگزاری خود اقدامات لازم را پیگیری می‌نمایند.

شیوه انجام معاملات گواهی سپرده شمش در بورس کالا

گواهی‌های سپرده کالایی نوعی از اوراق پولی و مالی هستند که معاملات آن‌ها نقدی است و مهلت تسویه مشخصی دارند؛ لذا درخواست‌کننده لازم است که وجه معامله را در اختیار داشته باشد. تفاوتی که معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا دارد این است که سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در اینجا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است، بدین معنی که یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه وجود دارد که برداشت از آن حساب انجام می‌شود.

در این نوع معامله یعنی از طریق (دفتر دارایی) مشتری وجه موردنظر را به‌حساب کارگزار خود واریز و کارگزار نیز وجه را به حساب‌های معرفی‌شده از سوی بورس کالا واریز می‌کند. این امر با شناسه‌های یکتا مربوط به هر مشتری انجام می‌شود. بورس کالا به‌محض وصول وجه در حساب، دفتر دارایی مشتری را به میزان واریز شده، شارژ می‌نماید.

برای برداشت وجه نیز مشتری درخواست برداشت وجه خود را به کارگزار ارائه و کارگزار موظف است آن را در سامانه معاملات ثبت کند. بورس کالا در انتهای جلسه معاملاتی، درخواست‌های برگشت وجه را بررسی و پرداخت می‌نماید.

لازم به ذکر است که این معاملات با یک دوره پیش گشایش آغاز می‌شوند و پس از اتمام دوره به شیوه حراج تک قیمتی عرضه می‌شوند و در این نوع معاملات روزهای پنجشنبه نیز روز کاری است.

به گزارش راه دانا، در حال حاضر صرفاً شرکت زرشوران تنها شرکتی است که امکان سپرده‌گذاری دارایی پایه در خزانه بانک ملت را دارد، پس در حال حاضر امکان سپرده‌گذاری شمش طلا در خزانه و بانک ملت برای سایر مشتریان وجود نخواهد داشت.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه