اخبار داغ

یادداشت/

رویا با امید به سیبری می‌رسد؟/ احتمال احیاء این گونه چقدر است؟

رویا با امید به سیبری می‌رسد؟/ احتمال احیاء  این گونه چقدر است؟
حال باید دید امید و رویا با هم به سیبری خواهند رفت یا رویا در طول مسیر امید را تنها خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  صبح  روز گذشته امید پس از ۱۳۰ روز زمستان گذارانی در تالاب بین المللی فریدونکار همراه با رویا جفت بلژیکی راهی سیبری شد که پیش‌بینی می‌شود این دو درنا تا دو روز آینده خاک ایران را ترک می کنند.

رویا جفت بلژیکی امید ماه گذشته پس از  ۵ روز اقامت در سازه‌های موقت در تالاب رها شد که امید را بعد  ۱۵ سال از تنهایی دربیاورد تا شاهد انقراض این درنای سفید نباشیم. متاسفانه تلاش‌هایی در سازمان محیط زیست نیز برای جفت‌یابی امید با درناهای موجود در شرایط اسارت انجام شد تا بتوانند جمعیت او را دوباره احیا کنند که هیچ گاه موفقیت‌آمیز نبود. امید سال‌های گذشته تنها و بدون جفت سپری کرد.

 «رویا» درنایی است که در سایت تکثیر در اسارت در بلژیک متولد شده است و برای همراهی تک درنای سیبری و حفظ مسیر پروازی این پرنده به ایران به فریدونکنار منتقل شد. در ایام کوتاهی که در تالاب با هم بودند گزارش‌های امیدوارکننده‌ای از نزدیک شدن  «امید» و «رویا» منتشر شده است و محیط بانان بارها شاهد تغذیه و آوازخوانی این دو پرنده در کنار هم بودند که انتظار می‌رود، رویا این مسیر طولانی مهاجرت از فریدونکنار تا سیبری که بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر است را به‌سلامتی طی کند و سال آینده با یک یا دو جوجه به ایران باز گردد.

حال باید دید امید و رویا با هم به سیبری خواهند رفت یا رویا در طول مسیر امید را تنها خواهد گذاشت. امید و رویا برای رسیدن به سیبری از کشورهای آذربایجان، قزاقستان و روسیه گذر می‌کنند که سازمان محیط زیست برای اطلاع از وضعیت پرواز این دو پرنده مکاتباتی را با کشور‌هایی که در مسیر مهاجرت این پرندگان قرار دارند انجام داده است تا در طول مسیر پروازی آنها مورد رصد وپایش قرار گیرند.

جالب است بدانید بنیاد بین‌المللی درنا و مرکز تکثیر، پرورش و حفاظت درنا در بلژیک متعهد شده‌است در سال آینده دو گونه از این درناهای نیمه وحشی وارد ایران می‌شود، در واقع این دو درنا پس از مدتی استراحت در نخستین ایستگاه استراحت در مسیر مهاجرتشان در کشور آذربایجان، در امتداد رود ولگای روسیه به سمت کشور قزاقستان مهاجرت خواهند کرد و اگر مشکلی پیش نیاید مدتی را نیز در یکی از تالاب‌های این کشور، به استراحت و پس از تجدید قوا به امتداد رود Ob روسیه به سمت مقصد نهایی خود درسیبری پرواز خواهند کرد.

اگر درنای تازه‌ وارد قدرت پرواز نداشته باشد چه می‌شود و اصلا آیا توان مهاجرت دارد و یا با توجه به اینکه امید آخرین بازمانده از جمعیت غربی درناهای سیبری بوده و  احتمال حذف مسیر پرواز مهاجرت و احتمال مرگ آن وجود دارد از جمله موضوعاتی است که باید تحقیق و  بررسی شود، چرا که موجبات نگرانی متخصصان داخلی و خارجی را فراهم کرده است.

فعالان و متخصصان محیط زیست امیدوارند امید و رویا بتوانند این مسیر سخت و دشوار را به دور از خطرات ممکن، پشت سر گذاشته و سال آینده به ایران بازگردند که البته با توجه به مخاطرات فراوان در پیش رو، نباید انتظار خود را خیلی بالا ببریم.

به گزارش دانا؛  دُرنای سیبری پرنده‌ای به‌شدت در معرض خطر انقراض از خانواده کلنگان است. این پرنده ظاهر خاصی دارد که آن را از دیگر پرندگان متمایز می‌کند. درنای سیبری پرنده‌ای بزرگ با قدی نزدیک به یک‌ونیم متر و فاصلهٔ دو بال بیش از ۲ متر و بدنی یکدست سفید است که پا‌های بلند سرخ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمزرنگ آن نشسته است.

 

 

خبرنگار : فرزانه رحیمی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه