اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات مجازات و بخشش غیبت سربازی براساس قانون نظام وظیفه

جزئیات مجازات و بخشش غیبت سربازی براساس قانون نظام وظیفه
براساس قانون نظام وظیفه اگر کسی غیبت غیر موجه داشته باشد، حتی در صورتی که تمام شرایط کسری یا معافیت ایثارگری را هم داشته باشه نمی‌تواند از این امتیاز استفاده کند و باید به خدمت سربازی برود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افراد مشمول خدمت سربازی در صورتی که خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نکنند، مرتکب غیبت سربازی شده‌اند. نوع دیگر غیبت سربازی حین انجام وظیفه بوده که هر دو صورت اگر غیرموجه تلقی شود پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

در واقع کسانی که به سن ۱۸ می‌رسند تا ۵۰ سالگی اگر به هر دلیلی معافیت موقت گرفته باشند باید دوره‌ای را برای خدمت حضوری بگذراند، در واقع اگر فرد به لحاظ قانونی شرایط انجام خدمت سربازی را دارا باشد و از روی عمد برای این تکلیف اقدام نکند عدم اعلام حضور او تا موعد مقرر غیبت از سربازی محسوب می شود.

مجازات غیبت سربازی

۱-عدم امکان استفاده از وام‌ها و تسهیلات بانکی همچون وام‌های مسکن، کشاورزی و…

۲- عدم استخدام مشمولان غایب در هیچ یک از ادارات و سازمان‌های دولتی 

۳-عدم اقدام برای دریافت گواهینامه راهنمایی رانندگی

۴-در صورت غیبت سه ماه، دریافت اضافه خدمت سه ماهه

۵-در صورت غیبت بیش از سه ماه، دریافت اضافه خدمت ۶ ماه

۶-بیش از یکسال غیبت، دریافت اضافه خدمت و امکان حبس و زندان

چگونگی گرفتن استعلام غیبت سربازی

استعلام غیبت سربازی و اطلاع از میزان غیبت برای تمام مشمولان اهمیت ویژه ای دارد. بر این اساس  نظام وظیفه عمومی برای گرفتن استعلام دو راه حل در اختیار شما قرار می‌دهد.

۱- استعلام غیبت از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یکی از آسان ترین راه‌ها برای استعلام سربازی است که فرد مشمول با ارائه مدارکی همچون کارت ملی خواهد توانست از وضعیت وظیفه عمومی خود مطلع شود.

۲- یکی دیگر از راه‌های استعلام غیبت استفاده از کد سخا است، به طوری که تمامی مشمولان وظیفه دارای کد سخا هستند. که این کد اطلاعات زیادی را دربر دارد و نگه داشتن آن برای تمام مراحل اعزام، دریافت معافیت، اخذ مجوز خروج از کشور و… الزامی است.

بخشش غیبت سربازی

سالانه بخشش‌هایی برای سربازان فراری و مشمولان غایب در نظر گرفته می‌شود که معمولا پس از تصویب در نیروهای مسلح به‌صورت سراسری و از تلویزیون و اخبار رسمی پخش خواهد شد.

 همچنین جرایم نقدی سربازان فراری تقریبا به حد زیادی بخشیده می‌شود و در بسیاری از موارد حکم زندان برای سرباز فراری اجرا نمی‌شود.

محدودیت‌های غیبت سربازی

یکسری امتیازات برای افراد نخبه وجود دارد که می‌توانند قبل از خدمت یا در حین خدمت از آن استفاده کنند و برجسته ترین آن استفاده از کسری خدمت انجام پروژه یا پروژه جایگزین خدمت است. یعنی مشمول بدون اینکه وارد محیط نظامی خاصی شود می‌تواند با انجام پروژه خدمت سربازی را بگذراند.

اما یکی از شرط‌های این امتیاز نداشتن غیبت سربازی است و حتی در صورت انجام پروژه سازمان نظام وظیفه عمومی به دلیل داشتن غیبت هیچ کسری و کاهش خدمت و... ثبت نمی‌کند.

یکسری دیگر از مشمولان هستند که به‌واسطه رشته تحصیلی یا ارتباطاتی که دارند می‌توانند در جای مشخص دوران سربازی را بگذرانند یعنی در یکی از ادارات دولتی یا شرکت‌های دانش بنیان یا ارگان های نظامی امریه شوند.

در این موضوع هم نداشتن غیبت سربازی بسیار مهم و حائز اهمیت است و فرد غایب قطعا اجازه گرفتن امریه سربازی را ندارد. مشمولان زیادی هستند که پدر آنها در جبهه‌ها جنگ بوده که می‌توانند با استفاده از ظرفیت ایثارگری، جانبازی  از امتیاز گرفتن کسری و حتی معافیت استفاده کنند.

 اگر کسی غیبت غیر موجه داشته باشد حتی در صورتی که تمام شرایط کسری یا معافیت ایثارگری را هم داشته باشد نمی‌تواند از این امتیاز استفاده کند و باید به خدمت سربازی برود، در واقع داشتن غیبت مانع معافیت کفالت نیز می‌شود.

جالب است بدانید غیبت سربازی مانع استفاده از امتیاز سهمیه‌ها و کفالت‌ها نیز می‌شود، در واقع تنها معافیت پزشکی است که مورد سن و غیبت تفاوتی در رای نهایی ندارد و اگرفرد فراری هم باشد می‌تواند از این روش معافیت بگیرید.

مشمولان غایب امکان ثبت نام در دانشگاه را ندارد

سازمان وظیفه عمومی این اجازه را به دانشگاه‌ها نمی‌دهد که از بین مشمولان وظیفه عمومی دانشجو بگیرند و این موضوع ضوابط و قوانین خاص خود را خواهد داشت. وقتی فرد مشمول موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌شود باید فرمی را با مراجعه به پلیس +۱۰ پرکند و از این طریق مجوز خود را برای ثبت نام در دانشگاه دریافت کند.

بنابراین مشمولانی که غیبت داشته باشند حتی در صورت قبولی در دانشگاه نیز شناسایی می‌شوند و اجازه ثبت نام و تحصیل در دانشگاه را نداشته و باید به خدمت اعزام شوند. آن دسته از داوطلبانی  هم که مراحل اعزام شدنشان را پشت سرگذاشته‌اند می‌تواند با ارائه برگه اعزام خود از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

معافیت تحصیلی برای هر مقطع تنها یک بار صادر می‌شود. پس مشمول نمی‌تواند در یک مقطع دوبار تحصیل کنند. همچنین افرادی که به خدمت اعزام می‌شوند نمی‌توانند به طور همزمان در دانشگاه نیز تحصیل کنند و تمام تمرکزشان را باید روی خدمت سربازی خود قرار دهند.

دستگیری فرد مشمول در صورت عدم مراجعه به سازمان نظام وظیفه

سربازان غایب به هر دلیلی که غیبت کرده‌اند باید به سازمان نظام وظیفه خود را معرفی کنند و علت غیبت خود را توضیح دهند. لذا شناسایی این افراد همواره در دستور کار سازمان وظیفه خواهد بود. همچنین در صورت عدم مراجعه به سازمان نظام وظیفه و توضیح ندادن دلیل غیبت یکی از وظایفی که بر عهده نیروی انتظامی است شناسایی و دستگیری سربازان و مشمولان غایب است.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه