اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

اثر افزایش اختیار بانک مرکزی به‌زودی در قیمت ارز دیده می‌شود

اثر افزایش اختیار بانک مرکزی به‌زودی در قیمت ارز دیده می‌شود
با افزایش اختیارات بانک مرکزی، ارز صنایع صادرات محور به‌صورت کامل در سامانه مبادلات ارزی بانک مرکزی عرضه شده و اثر آن به‌زودی در قیمت ارز دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در بهمن‌ماه، شورایعالی هماهنگی اقتصادی، با درخواست افزایش اختیارات بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم، موافقت کرد، و این موافقت در هفتم اسفندماه با مصوبه سران قوا اجرایی شد، و این مصوبه در حالی صادر شد که طی چهار سال گذشته معاونت ارزی بانک مرکزی به‌واسطه تصمیماتی که در دولت قبل اتخاذ شده بود، اختیار تام نداشت.

حال اینکه در پی اختلالات ارزی به وجود آمده با در خواست ریاست‌جمهوری بنا بر این شد که تمامی دستگاه‌ها با بانک مرکزی در اجرای سیاست‌‌های جدید همکاری کنند و شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا هم با بازگشت اختیار ذاتی سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور موافقت کرد.

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در این موضوع اظهار کرد: بانک مرکزی شرایطی فراهم کرده است که هم بانک‌های دولتی و هم صرافی‌های زیرمجموعه و تضامنی، ارز خود را ارائه کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: برای مدیریت بازار ارز، بانک مرکزی اختیارات جدیدی نیاز داشت که بتواند در بازار ارزی مداخله کند و این اختیارات در نشست هماهنگی سران قوا به تصویب رسید و اعطای اختیارات لازم برای بانک مرکزی مصوب شد و آثار اختیارات جدید بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز را به‌زودی خواهیم دید.

به گزارش راه دانا، بر اساس این افزایش اختیارات، بعد از این ارز صنایع صادرات محور به‌صورت کامل در سامانه مبادلات ارزی بانک مرکزی عرضه می‌شود و بانک مرکزی به‌صورت کلی می‌تواند دو رویکرد کلی تشویقی یا تنبیهی برای ورود ارز صادرکنندگان به بازار را در پیش بگیرد که البته به نظر می‌رسد اولویت قراردادن رویکرد تشویقی و مخصوصاً تعدیل نرخ‌ حواله ارزی می‌تواند در ثبات‌بخشی به بازار ارز مؤثرتر باشد.

واکنش بازار به افزایش اختیارات بانک مرکزی

با وجود اینکه هنوز جزئیات دقیقی از ریز این افزایش اختیارات بانک مرکزی با توجه‌ به جلسه شورایعالی هماهنگی سران قوا منتشر نشده است، اما می‌توان حدس‌هایی درباره کم‌وکیف این افزایش اختیارات زد. با توجه به تصمیم اخیر سران سه قوه مبنی بر افزایش اختیارات نهاد سیاست‌گذاری پولی، اگر رویکرد سیاست‌گذار به صورتی باشد که صادرکنندگان ارز خود را با نرخ‌های بالاتری عرضه کنند، می‌توان انتظار داشت که بازار ارز تقویت شود. در واقع اگر صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با نرخ‌های بالاتر عرضه کنند، عمق و ثبات بازار بیشتر می‌شود و یکی از دلایل کاهش‌یافتن عرضه ارز، پایین‌بودن نرخ آن در سامانه بانک مرکزی است.

در حال حاضر نرخ حواله دلار در سامانه بانک مرکزی حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با قیمت آن در بازار آزاد فاصله زیادی دارد؛ بنابراین منطقی است که صادرکنندگان با نرخ فعلی، رغبت کمتری به عرضه دلار داشته باشند. به‌این‌ترتیب سیاست‌گذار پولی باید به‌گونه‌ای عمل کند که عملکرد بازگشت ارز به بازار تسهیل شود.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که برای اثربخش‌بودن یک راهکار اقتصادی، باید جزئیات آن به‌صورت شفاف به آگاهی عموم برسد و صرف بیان کلیات در خصوص چنین موضوع مهمی و ایجاد فضای حدس و گمان، مشکلی را حل نخواهد کرد.

همه اینها در حالی است که افزایش انتظارات تورمی به‌واسطه تلاطم در بازارهای مالی به‌ویژه بازار ارز و کسری بودجه دولت بر اثر محدودیت‌های ناشی از فروش نفت، از جمله مواردی است که بر بانک مرکزی تأثیر منفی گذاشته و ارتقای استقلال بانک مرکزی در اتخاذ و اجرای سیاست‌های پولی و ارزی از مهم‌ترین الزامات موفقیت این بانک در ایجاد ثبات ارزی است.

همه باید برای عبور از جنگ ارزی با هم همکاری کنیم

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: اگر دولتمردان و مدیران بانک مرکزی برنامه‌های ارزی خود را که در مجلس هم مطرح و با یک استراتژی جدی و مقتدر کار را همسو پیش ببرند، کاهش قیمت دلار در بازار چشمگیر می‌شود و در این زمینه ثبات به وجود خواهد آمد.

وی تأکید کرد: اگر بانک مرکزی نتواند بازیگر و مدیر خوبی باشد و سیاست‌های خود را آن‌گونه که شایسته است در بازار ارز و بر اساس قوانین پیش‌ ببرد، بهبودی در بازار ارز دیده نمی‌شود. حتی این اعتقاد وجود دارد که اگر حرکت دولت در زمینه ساماندهی بازار ارز جدی و سریع انجام شود فرو ریختن قیمت ارز دور از انتظار نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی اختیارات لازم را برای مدیریت بازار ارز دارد، بیان کرد: بانک مرکزی مقداری روی ارزهایی صادراتی که بیشتر هم برای شرکت‌های نیمه‌دولتی و خصولتی بوده و در حساب‌های تراستی این شرکت‌ها است، حاکمیت ضعیفی دارد و اغلب این شرکت‌ها هم در زیرمجموعه وزارت نفت، رفاه و صمت است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که همه باید در این بخش همکاری کنند تا از این جنگ ارزی هم به‌سلامت عبور کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه