اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

توافق ایران و عربستان؛ فصلی نو در دیپلماسی منطقه غرب‌ آسیا

توافق ایران و عربستان؛ فصلی نو در دیپلماسی منطقه غرب‌ آسیا
توافق ایران و عربستان می‌تواند فصلی نو در دیپلماسی منطقه غرب آسیا باشد. این دو کشور به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه، توانایی تأثیر بسزایی بر دیگر کشورهای منطقه دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته کشورهای ایران، عربستان و چین در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

در سال ۲۰۱۵ بود که برجام به عنوان یک توافق بین ایران و قدرت های جهانی از جمله آمریکا، به امضا رسید و به تسهیل تحریم های اقتصادی علیه ایران و افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو طرف کمک کرد. این توافق همچنین به منظور کاهش تنش های بین ایران و عربستان سعودی انجام شد، اما در نهایت موجب افزایش نگرانی های عربستان و تشدید تنش های ایران و عربستان شد.

از آن زمان تاکنون، تلاش های متعددی برای کاهش تنش ها و بهبود روابط بین دو کشور صورت گرفت تا پس از برگزاری چند دور مذاکرات اولیه که به میزبانی عراق و عمان انجام شد و همچنین به دنبال سفر اخیر آیت‌ الله ابراهیم رئیسی به چین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌ جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فی‌ مابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

سرانجام بعد از چندسال مذاکره میان مقامات دو کشور ایران و عربستان به میزبانی عراق و عمان توافق برای از سرگیری رابطه در پکن به امضا رسید و دو کشور توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

توافقنامه ایران و عربستان مبتنی بر منافع ملی است

حسن هانی‌ زاده کارشناس سیاسی منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا توافقنامه ایران و عربستان برای برقراری رابطه بین دو کشور را اقدامی کاملا دقیق و مبتنی بر منافع ملی دانست و گفت: این توافقنامه بعد از ۲۰ ماه مذاکرات نفس گیر و چالشی که بین هیات های ایرانی و سعودی در بغداد صورت گرفت، روی داد.

عربستان نیازمند ایجاد آتش بس پایدار در یمن است

وی با بیان اینکه با این توافق نامه شرایط بهتری در منطقه حاکم خواهد شد، اظهار کرد: ادامه تنش ها بین ایران و عربستان تاثیر و بازخورد خود را بر منطقه باقی گذاشته است، به ویژه که عربستان هم در جنگ ۷ ساله خود علیه یمن دچار نوعی فرسایش نظامی و روحی شده است و نیازمند تعدیل سیاست های خود و ایجاد آتش بس پایدار در یمن است.

هانی‌ زاده افزود:‌ این مسئله بهانه ای خواهد شد تا عربستان به صورت پایدار آتش بس در یمن را اعلام کند.

توافق ایران و عربستان باعث انزوا رژیم صهیونیستی خواهد شد

این کارشناس سیاسی در ادامه بیان کرد: به احتمال زیاد در اردیبهشت ماه سال آینده سفارتخانه های ایران و عربستان در پایتخت های دو کشور بازگشایی خواهند شد و منطقه به سمت همگرایی و همدلی حرکت خواهد کرد که این مسئله کمک می کند تا رژیم صهیونیستی دچار انزوا شود.

طرح صلح ابراهیم، خطری جدی برای منطقه و مسئله فلسطین

وی با اشاره به اینکه یک سری گمانه زنی های بدبینانه در این باره وجود دارد، تصریح کرد: عربستان سعودی با این توافق نامه به خاطر برقراری رابطه با یک کشور اسلامی و بزرگی مانند ایران مشروعیت لازم را کسب کرده، اما اگر حرکت بعدی عربستان به سمت پیوستن به طرح صلح ابراهیم باشد، این مسئله خطری جدی برای منطقه و مسئله فلسطین و محور مقاومت خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: عربستان درحال حاضر تحت فشار آمریکا برای برقراری ارتباط با اسرائیل است، لذا مجبور شده که با ایران توافق نامه صلح و برقراری رابطه را امضا کند. البته نباید از تلاش هیات های ایرانی در طول مذاکرات با عربستان غافل ماند، آقای شمخانی به مدت یک هفته در پکن با همتای سعودی خود مذاکره کرد تا منجر به این توافق نامه شد.

باید حرکت بعدی عربستان را به شدت و به دقت رصد کنیم 

هانی‌ زاده در پایان با تاکید بر اینکه باید در انتظار حس نیت عملی عربستان در آینده بود، اذعان داشت: لازم است حرکت بعدی عربستان را به شدت و به دقت رصد کنیم تا به سمت پیوستن طرح صلح ابراهیم حرکت نکند.

به گزارش دانا؛ این توافق می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روابط دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور داشته باشد که برخی از این تأثیرات عبارتند از:

کاهش تنش ها: بیشتر تنش‌هایی که بین ایران و عربستان به وجود آمده است، در پی تناقضات سیاسی، ایدئولوژیک و منافع منطقه‌ای است. با این حال، توافق دوجانبه می‌تواند تنش‌های بین این دو کشور را کاهش دهد و تعامل و همکاری بیشتری بین آن‌ها را فراهم کند. در واقع برقراری روابط دوستانه و توافقات بین ایران و عربستان می تواند به کاهش تنش ها و افزایش ثبات و امنیت در منطقه کمک کند.

افزایش تجارت و اقتصاد: برقراری توافقات تجاری و اقتصادی بین ایران و عربستان می تواند به افزایش تجارت و سرمایه گذاری در منطقه و افزایش رفاه اقتصادی در دو کشور کمک کند.

همکاری در مقابله با چالش های مشترک: ایران و عربستان می توانند با برقراری توافقات، در مقابله با چالش های مشترکی مانند تروریسم، نفوذ خارجی، تغییرات اقلیمی و غیره همکاری کنند.

کاهش وابستگی به دیگر کشورها: با افزایش همکاری‌های دو جانبه در برخی از زمینه‌ها، ایران و عربستان می‌توانند وابستگی خود به کشورهای دیگر را کاهش دهند و خود به خود توانمندی خود را تقویت کنند.

افزایش شفافیت و تبادل فرهنگی: برقراری روابط دوستانه و توافقات می تواند به افزایش شفافیت در بین دو کشور کمک کند و فرصت های تبادل فرهنگی و آموزشی بین دو کشور را فراهم کند.

به طور کلی، توافق ایران و عربستان می‌تواند فصلی نو در دیپلماسی منطقه غرب آسیا باشد. ایران و عربستان به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه، توانایی تأثیر بسزایی بر دیگر کشورهای منطقه دارند. با برقراری روابط دوستانه و تعامل بیشتر، آن‌ها می‌توانند برای پایداری منطقه و حل بسیاری از مشکلات موجود در منطقه کمک کنند. همچنین برقراری توافقات و بهبود روابط بین دو کشور برای منطقه غرب آسیا به عنوان یک فصل جدید در دیپلماسی و همکاری بین دو کشور و منطقه است که می تواند به بهبود وضعیت سیاسی، تقویت امنیت، پایداری و توسعه اقتصادی و فرهنگی در منطقه کمک کند و در کل به نفع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه

توافق تمام آسیایی/ استقبال کشورهای منطقه از توافق تهران و ریاض

از سرگیری روابط با ایران بر اساس طرفداری از راه‌حل‌های سیاسی است 

احیای روابط با عربستان گام مهمی در راستای ثبات منطقه و خلیج فارس است

آثار اقتصادی حل‌ و فصل مناقشات منطقه‌ای بین ایران و عربستان

خبرنگار : فاطمه میرزاآقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه