اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

موج سواری مهدویان برای تصویب فیلمنامه/ اگر در بر همین پاشنه بچرخد!

موج سواری مهدویان برای تصویب فیلمنامه/ اگر در بر همین پاشنه بچرخد!
دو فیلمنامه اخیر مهدویان در حالی از طرف سازمان سینمایی رد شده که دلایلی همچون سیاهی و تلخی بیش از حد و ناامیدی در آنها وجود داشته و آقای کارگردان بجای اصلاح آنها به مانند این سال های اخیر موج سواری در فضای مجازی را ترجیح می دهد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین مهدویان که با فیلم سینمایی «شیشلیک» چه در زمان پخش در جشنواره فیلم فجر و چه در زمان گرفتن پروانه نمایش که برایش صادر نشد، در فضای مجازی شروع به ایجاد حاشیه هایی کرد تا اندکی از زیر بار نقدهای سنگینی که بابت شیشلیک به او شده بود فاصله بگیرد؛ حالا برای دو فیلمنامه مردودی خود بار دیگر موج سواری مجازی خود را شروع کرده است.

مهدویان با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی اش با اشاره به فضای ترسناک و رعب آور حال حاضر سینمای ایران، از رد شدن دو فیلمنامه اش تسط سازمان سینمایی به دلیل سیاه نمایی خبر داد و با اشاره به اینکه اگر در بر همین پاشنه بچرخد به زودی نفس‌های پایانی این سینمای محتضر و شما بخوانید به احتضار کشانده شده از دهان‌اش خارج می‌شود.

در بخشی از یادداشت مهدویان آمده:« اگر در بر همین پاشنه بچرخد احتمالا ما آخرین نسل از فیلم‌سازان ایرانی هستیم که لذت واقعی فیلم‌سازی را تجربه کرده‌ایم. در هجده نوزده ماه اخیر فضای حاکم بر مدیریت سینمای ایران، در را بر پاشنه‌ای می‌چرخاند که لحظه به لحظه عرصه را تنگ‌تر و فضا را رعب‌آورتر کند. تجربه‌ی شخصی من از این دوره‌ی تلخ با توقیف فیلم سینمایی «شیشلیک» شروع شد. فیلمی که پروانه‌ی نمایش قانونی‌اش در تابستان سال گذشته صادر شد اما با فرمان‌ ملوکانه‌ی مدیران تازه از راه رسیده بی هیچ توضیحی بایگانی شد و هنوز هم با وجود اعتبار پروانه‌ی نمایش‌اش امکان اکران ندارد.

اما از آن ترسناک‌تر این که در سه ماه گذشته با دو فیلم‌نامه‌ی مختلف، یک فیلم‌نامه‌ی جنایی و یک فیلم‌نامه‌ی کمدی، با تهیه‌کنند‌گان و نویسندگان متفاوت درخواست پروانه‌ی ساخت داده‌ام که هر دو فیلم‌نامه بدون ارائه‌ی اصلاحیه و هیچ‌گونه توضیحی رد شدند و اجازه‌ی ساخت نگرفتند. تاکید می‌کنم بدون ارائه‌ی هیچ توضیح روشن و یا اصلاحیه‌های مشخصی. در تماس با بعضی از هم‌کاران و به خصوص فیلم‌سازان هم‌نسل خودم روایت‌های مشابهی از همین نوع برخورد را شنیده‌ام.

اگر در بر همین پاشنه بچرخد به زودی نفس‌های پایانی این سینمای محتضر و شما بخوانید به احتضار کشانده شده از دهان‌اش خارج می‌شود و ما آخرین نسل از فیلم‌سازان ایرانی خواهیم بود که در آخرین روزهای حیات سینما لذت فیلم‌سازی را تجربه کرده‌ایم. »

اما مهدی یزدانی‌خرم که به همراه مهدویان نویسندگی فیلم‌نامه «مطرود» را با اقتباس از رمان «بیگانه» آلبر کامو نوشته در اعتراض به رد شدن این فیلمنامه می نویسد:«آقای حبیب ایل بیگی ریاست شورای صدور پروانه‌ی سینما! چرا فیلم‌نامه «مطرودتر» که اقتباس آزادی از «بیگانه» نوشته‌ی آلبر کاموست در دستگاه تحت زعامت شما «ممنوع» شده؟ و این که آیا دایره چنان تنگ شده که دیگر «بیگانه» را هم برنمی تابید؟

من سکوت نمی‌کنم چون یک بار زندگی می‌کنم «مطرودتر» طبق گفته‌ی شفاهی شما مشکلی نداشته و حالا عنوان شده که «سیاه» است اشاعه «ناامیدی» می‌کند؟ خسته نشدید از این حرفها؟ این فیلم باید ساخته شود... لطفا آن را به تاخیر نیاندازید. مقابل جهان کامو نایستیم...»

این شانتاژ رسانه ای و به نوعی موج سواری در فضای مجازی در حالی اتفاق می افتد که مدیرکل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی با توضیحاتی دقیق ماجرا را به نحو دیگری تعریف می کند؛ بهمن حبشی در خصوص صحبت های اخیر مهدویان می گوید:« در چند ماه گذشته اقتباسی از رمان بیگانه آلبر کامو به‌نام مطرود از سوی کامران حجازی تهیه‌کننده مهدویان به شورا رسید، البته قبل از آنکه فیلمنامه به شورا ارائه شود طرح آن را برای شورا ارسال کردند تا قبل از شورا ببینم که آیا این طرح می‌تواند موفق به اخذ مجوز شود یا نه، که نظر شورا مخالفت با طرح ارائه شده بود. در جلسه حضوری ایشان با معاون نظارت سازمان چرایی رد شدن طرح به وی گفته شد و قرار شد نظرات شورا را در فیلمنامه اعمال کنند و مجدداً به شورا ارائه بدهند، متاسفانه وقتی بار دوم فیلمنامه به شورا آمد به دلیل رعایت نکردن نظر شورا و مخالفت آن با آیین نامه پذیرفته نشد. همه این موارد به تهیه کننده فیلم بلافاصله اعلام شد چرا که اصولاً طرف حساب شورای صدور پروانه فیلمسازی تهیه کننده فیلم است. متاسفانه در مورد فیلمنامه مطرود نویسنده آن یزدانی خرم استوری گذاشتند و جوری وانمود کردند که گویا شورا با آلبر کامو مشکل دارد! در صورتی که شورا با نوع اقتباس فیلمنامه مخالف بود نه کتاب بیگانه.

وی در مورد فیلمنامه جدید مهدویان با عنوان «شرینی بله برون» نیز گفت: تهیه‌کننده فیلم محمدرضا منصوری با ایل بیگی تماس گرفتند و گفتند مهدویان می‌خواهد یک کمدی بسازد و خواهش کردند فیلمنامه را قبل از اینکه به شورا بدهند بخوانند و نظر مشورتی بدهند، حبیب ایل بیگی فیلمنامه را خواندند و به تهیه‌کننده اعلام کردند که با توجه به حجم بالای سیاهی و تلخی کار بعید است بتواند مجوز بگیرد و بهتر است به کار دیگری فکر کنید. متاسفانه بر خلاف مشورت، ایشان درخواست پروانه ساخت کردند و فیلمنامه بلافاصله در کوتاه‌ترین زمان در جلسه مطرح و بررسی شد و همانگونه که انتظار می‌رفت به دلیل سیاه نمایی و نگاه بسیار بد و تحقیرآمیز به مردم فقیر و اشکالات زیاد شورا اعلام کرد که فیلمنامه مورد پذیرش قرار نگرفته است. البته شورای پروانه ساخت این امکان را فراهم کرد تا با مشورت اعضا و رفع موانع فیلمنامه مجدداً در شورا بررسی شود، همه این موارد و جزییات به تهیه کننده فیلم فردای جلسه گفته شد، البته اینکه مهدویان می‌فرمایند چیزی به ایشان اعلام نشده باید بعد از این همه فیلمسازی بدانند که همه موارد به تهیه کننده فیلم گفته می‌شود و طبق آنچه که در قوانین و مقررات آمده مسئولیت فیلم بر عهده تهیه‌کننده است.»

«سیاهی و تلخی بیش از حد و نگاه تحقیر آمیز به قشر ضعیف و فقیر جامعه» از جمله دلایلی است که از طرف سازمان سینمایی به تهیه کننده فیلم مهدویان برای رد فیلمنامه آنها اعلام شده است؛ دلایلی که اگر با بی توجهی به آنها اجازه ساخت داده می شود، نهایتا منجر به توقیف فیلم آنها می شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه