اخبار داغ

در گفتگو با دانا مطرح شد؛

سایه تهدید بازار سرمایه کم‌رنگ شده و امکان رشد به وجود آمد

سایه تهدید بازار سرمایه کم‌رنگ شده و امکان رشد به وجود آمد
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاسته‌شدن تهدید بی‌ثباتی نرخ ارز، ثبات قمت را پایه و اساس پشتیبانی از دارایی‌های مردم و رشد پایدار بازار سرمایه دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بازار بورس در اصول اولیه خود برای جذب سرمایه یک بازار ریسک‌گریز است و به همین دلیل برقراری روابط دیپلماتیک با هر کشوری به‌خصوص کشورهای منطقه و به‌خصوص کشوری با خصوصیات ویژه‌، چون عربستان می‌تواند با کاهش ریسک‌ سرمایه‌گذاری‌ها و تأثیر بر جذب سرمایه اثرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

سیاست‌های درست موجب می‌شود تا بازار سرمایه تبدیل به پناهگاه دارایی‌های مردم شود

در این شرایط بازار سرمایه ما که پایان هفته قبل را با بازگشت به بالای کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزارواحدی شروع کرده بود و ارزش معاملات خرد آن در کانال هشت هزار میلیاردتومانی تثبیت شده بود با این خبر پناهگاه بهتری برای سرمایه مردم خواهد بود.

در شرایط کنونی که دلار آمریکا و سکه جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران ازدست‌داده‌اند، بازار سرمایه جامانده‌ترین بازار از تورم است. کاهش ریسک‌های سیاسی، رشد تورم کشور و جاماندگی بازار سرمایه از سایر بازارها سه رأس مثلث افزایشی بازار سرمایه هستند که برخلاف فضای کاهشی حاکم بر بازار ارز و سکه می‌توانند بازدهی بازار سرمایه را بهبود ببخشند.

سایه دو تهدید نوسان نرخ دلار در بازار آزاد و بازار نیمایی کاسته شده‌ است

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه دراین‌خصوص به راه دانا اظهار کرد: دو مسئله بازار سرمایه را تهدید می‌کرد؛ یکی نوسان نرخ دلار در بازار آزاد و دیگری، نوسان در بازار ارز نیما و تالار مبادلات ارز که در چند روز اخیر این تهدیدها کاسته شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از فعالان اقتصادی، به‌اشتباه تلاطم در بازار ارز را برای بازار سرمایه به‌عنوان نکته‌ای مثبت تلقی می‌کنند؛ درصورتی‌که این نوسان‌های کوتاه‌مدت، همان‌طور که نرخ دلار در مقطعی در کانال ۶۰ هزار تومان رفت و الان وارد کانال ۴۵ هزار تومان شده، نشان‌دهنده این است که این تلاطم و نوسان می‌تواند یک الگویی برای محاسبه مثل قیمت ارز در تالار نیما یا تالار مبادلات ارز و طلا باشد و در این دسته از افراد در نظر ندارند که بازدهی واقعی با نگاه بلندمدت و ادامه‌دار است که معنی واقعی رشد را به بازار سرمایه می‌دهد.

این فعال بازار بورس افزود: درهرصورت انتظارات تورمی، اثرات تحریم و اثرات بهبود روابط دیپلماتیک در سطح بین‌الملل، به‌خوبی امروز در بازار ارز، سکه و بورس مشاهده شد و بهترین وضعیت برای اقتصاد ما ادامه همین روند کاهشی است که با کاستن از هزینه تولید بازدهی اقتصاد را ماندگار می‌کند.

آقابزرگی در ادامه گفت: تا پیش‌ازاین توافق به‌روشنی اعتراف نمی‌شد که تحریم‌ها یا روابط بین‌الملل چقدر روی اقتصاد اثر دارد، اما بازار ارز، سکه و بورس نشان داد که تاکنون بسیار تحت‌تأثیر این موضوع قرار گرفته بود و در آینده هم چنین عواملی می‌توانند اثر منفی بر همه بازارهای هم عرض را داشته باشند.

هر گونه فعل‌وانفعال دیپلماتیک که منجر به گشایش‌های اقتصادی شود بر بورس موثر است

وی تأکید کرد: پیش‌بینی از این‌که آیا این پایداری یا روند واکنش مثبت در بازار ارز، سکه، طلا و بورس پایدار خواهد ماند یا خیر، به نظر من به مواضعی برمی‌گردد که در آینده پیشرو خواهیم داشت؛ ولی می‌توان گفت که پیشرفت در شرایط مذاکرات جهانی می‌تواند بهبودی بسیار بزرگ‌تر را در بازارها به وجود آورد و در کل هر گونه فعل‌وانفعال دیپلماتیک و سیاسی که منجر به گشایش‌های اقتصادی مثل توافق با عربستان و نیز باز شدن دفاتر دیپلماتیک بین ایران و عربستان شود، مطمئناً اثرات مثبت نه‌تنها در بازار سرمایه، بلکه در اقتصاد کلان کشور خواهد داشت.

وی یادآور شد: در یک ماه گذشته نقطه عطف جهش قیمت ارز، دلار و درهم، زمانی بود که امارات اعلام کرد که مبادلات درهم با ایران ندارد و نخواهد داشت. اما الان برعکس وقتی امارات، قطر، بحرین و سایر کشورها با ایران کار کنند، وضعیت اقتصادی تغییرات مثبتی را به‌وضوح مشاهده خواهد نمود.

وی تأکید کرد: نکته کلیدی اینجاست که منابع حاصل از صادرات ارز تا زمانی که از کشورهای دیگر وارد کشور نشود، ما نمی‌توانیم به این سهولت ارزیابی و تفسیر کنیم که ۱۸۰ درجه وضعیت اقتصادی کشور دگرگون می‌شود و بنابراین اگر بهبود وضعیت اقتصادی به‌سرعت خود را نشان دهد؛ بدین معنی است که بیش واکنش داشته‌ایم.

آقابزرگی با اشاره به این‌که ادامه این روند بستگی به تصمیمات بعدی درباره احیای مذاکرات بین‌المللی را دارد، گفت: هم احیای برجام و هم گشایش‌هایی که متعاقب روابط دیپلماتیک باید ایجاد شود، بسیار مهم هستند.

وی در پایان با بیان این‌که در حال حاضر ۹۰ درصد بانک‌ها و اغلب شرکت‌ها در دنیا با ما کار نمی‌کنند، ادامه داد: متعاقب این ماجرا، باید روابط اقتصادی ما با سایر کشورها بهبود پیدا کند. نکته کلیدی، بهبود روابط در سطح دیپلماتیک و بهبود وضعیت اقتصادی، آن چیزی است که فعالان بازار انتظار دارند و امیدواریم به همین ترتیب پیش رود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه