اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

چهارشنبه سوری؛ سنتی که به کام برخی تلخ می‌شود

چهارشنبه سوری؛ سنتی که به کام برخی تلخ می‌شود
مسئولان هرساله به افراد توصیه می‌کنند که در چهارشنبه سوری از مصرف مواد محترقه غیر مجازخودداری کنند و جشن‌های خود را با رعایت اصول امنیتی برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌ شنبه ماه اسفند، تا پس از نیمه‌ شب تا آخرین چهارشنبه سال، برگزار می‌ شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. اما چند سالی است که این سنت دیرینه جای خود را به شبی پر از دلهره و ترس همراه با صداهای گوشخراش انفجار و وقوع حوادث خونین و مرگبار داده است تا غم و اندوه جایگزین شادی و نشاط شود.

در این شب هیجانات و شور و شوق خاصی در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد و این قشر سنی سعی دارند برای تخلیه هیجانات خود از مواد آتش زا و محترقه استفاده می کنند که باعث مصدومیت یا در برخی موارد جانباختن هموطنان می شود.

شبی که قرار بود به شادی و شعف خانواده ها بگذرد، سال هاست که با هول و ولای شدید همراه بوده و مردم سعی می‌کنند زودتر خود را به خانه برسانند تا گرفتار ترقه بازی و بازی مرگبار برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با مواد محترقه و منفجره نشوند!

در این باره امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: چهارشنبه سوری میراثی ملی و میهنی و عاملی از عناصر سرمایه اجتماعی ما است که در حال حاضر از حالت آیین بودن خود خارج شده و به صحنه سر و صدا و ترکاندن مواد محترقه سنگین و گاه بسیار خطرناک تبدیل شده است.

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها نگران آسیب دیدن فرزندانشان به دلیل استفاده از مواد محترقه و منفجره غیر مجاز و خطرناک هستند که باید جوانان را آگاه تر کنیم تا به سمت و سو مواد آتش زای غیر مجاز و خطرناک نروند.

این جامعه شناس در ادامه بیان کرد:  همچنین فروشندگان غیر قانونی این لوازم باید پاسخگو باشند و برخورد لازم با آن ها صورت گیرد.

قرایی مقدم با بیان اینکه باید امکاناتی را فراهم کرد تا این جشن ها برگزار شود، تصریح کرد: یکی از دلایل گرایش جوانان به خشونت محرومیت هایی است که از طرف خانواده یا حتی جامعه به جوانان القا شده است، که این محرومیت ها و سختگیری‌ها باعث انحراف این مراسم و استفاده خطرناک و بدون ایمنی از وسایل غیر مجاز آتش زا شده است.

وی تاکید کرد: بهتر است مسئولان مکان هایی را در نظر بگیرند تا این جشن در نقاط مختلف کشور در شرایط امنیتی کامل و بی خطر برگزار شود و جوانان و نوجوانان شادی سالم را هر چه بیشتر تجربه کنند.

به گزارش دانا؛ مسئولان هرساله بر پرهیز از استفاده از این مواد خطرناک تاکید داشته و از طریق تبلیغات و هشدارهای مکرر، به افراد توصیه می‌کنند که در این روز، از مصرف این مواد خودداری کنند و جشن‌های خود را با رعایت اصول بهداشتی و امنیتی برگزار کنند. همچنین در این راستا، افزایش تمیهدات پلیس را در این روز اعلام کرده‌اند تا به طور کلی، خطرات مختلف مرتبط با این روز کاهش یابد.

البته باید گفت خانواده ها نیز در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی را ایفاء می کنند. هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه