اخبار داغ

بازیهای نوروز یک بازی تدارکاتی معمولی هم نبود

ساعی: از سمت معاون وزیر به مسائل شخصی ورود کرده‌اند/ می‌خواهند ریشه تکواندو را خشک کنند

ساعی: از سمت معاون وزیر به مسائل شخصی ورود کرده‌اند/ می‌خواهند ریشه تکواندو را خشک کنند
رئیس فدراسیون تکواندو گفت: از سمت معاون وزیر ورزش به مسائل شخصی ورود کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امسال، سال پرکاری را داشتیم و به‌خاطر کرونا، تمام رویدادهای سال‌های گذشته در ۱۴۰۱ برگزار شد. سال آینده هم سال تعیین تکلیف سهمیه المپیک است و به همین علت، از فروردین‌ماه مسابقات گرنداسلم، سپس مسابقات دانشجویان، گرندپری و یک گرنداسلم دیگر را خواهیم داشت.

وی در ادامه درباره مشکلاتش با وزارت ورزش بیان داشت: از روز اولی که در خدمت فدراسیون هستیم، مشکل با وزارت بوده و من آدم صبوری هم هستم ولی دیگر این مسائل به خانواده تکواندو لطمه زده. تازه من به مسائل شخصی ورود نمی‌کنم اگر چه از سمت معاون وزیر ورود کرده‌اند. من نماینده یک میلیون تکواندوکار هستم و باید از حق‌شان دفاع کنم. روزهای آخر سال هستیم و بین ۱۶ تا ۱۷ رویداد بین‌المللی داشتیم. ۳۰ نفر را هم ۵ فروردین به گرنداسلم کسب سهمیه اعزام داریم اما همان بودجه‌ای که به ما گفته‌اند را هم ۵۰ درصدش را به ما داده‌اند. همان ۲۲ میلیارد حتی نصف هزینه‌های ما هم نیست اما تا الان ۵۰ درصدش را به ما دادند که اگر کمک نکنند، به مشکل می‌خوریم. قبل از این اتفاق بد، با وزیر ورزش و جوانان جلسه داشتیم که ایشان گفتند تفاهم‌نامه را با یک متمم امضا کنم.

ساعی پیرامون مشکلات مالی عنوان داشت: این اتفاق بد برای سجادی افتاد که تا به امروز فقط ۱۱ میلیارد به ما دادند و تفاهم‌نامه‌ متمم هم نیامده. ما در مسیر میان‌بر گرند‌اسلم باید با تمام قوا وارد شویم اما این دوستان می‌دانند از کجا به تکواندو آن هم در شب عید لطمه بزنند. به هیات‌های استانی‌مان هم بدهی داریم و دوستان می‌خواهند ریشه تکواندو را خشک بکنند. در شورای برون‌مرزی هم گفتند چرا ساعی دارد با تیم می‌رود؟ او مگر محروم نیست؟ آن‌هم در شرایطی که من ممنوعیتی ندارم. داخل کشور دوستانی هستند که برای تداوم محرومیت من تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به بودجه ورزش در سال پیش رو گفت: در حوزه ورزش، بودجه ۱۴۰۲ کم شده که گریبان فدراسیون‌هایی را می‌گیرد که اعزام‌ها و فعالیت‌های بیش‌تری دارند. تکواندو از فردای المپیک، المپیک بعدی را دارد چون باید در همه رویدادها باشیم. باید هزینه کنیم تا در رویدادهای رنکینگ باشیم اما با این وضعیت، در خیلی از تورنمنت‌های سال بعد نمی‌توانیم شرکت کنیم چون شرایط مالی‌اش نیست. سالی است که باید به ما خیلی کمک کنند اما اگر حمایت نشویم، نمی‌توانیم آن عمل‌کرد را تکرار کنیم.

رئیس فدراسیون تکواندو در پاسخ به این پرسش که چرا پول استراماچونی را می دهند اما برای سایر ورزش ها پول ندارند، بیان کرد: باید بدهی آندره‌آ استراماچونی را هم پرداخت کنند. بحث فوتبال جداست ولی ظاهرا ورزش جزو اولویت‌های دولت‌های قبلی و فعلی نیست. چانه ورزش آن‌قدر کوچک است که به نیاز ورزش نمی‌رسد حتی اگر زیادش کنند. با توجه به افزایش ارز، امسال بودجه کاهش هم داشته آن هم وقتی به ما ریال می‌دهند.

ساعی در پاسخ به پرسش دانا درباره بازیهای نوروز و اینکه بهتر نبود هزینه این بازی ها به فدراسیون ها تعلق می گرفت، گفت: این بودجه بازی‌های نوروز از بودجه خارج از ورزش بوده آن‌طور که شنیده‌ایم ولی بهتر بوده که زیرنظر وزارت ورزش و جوانان اتفاق می‌افتاد. اگر این بودجه در اختیار ورزش ایران بود، می‌توانست به ورزش ایران کمک بهتری کند. گفتند تکواندو هم باشد اما من دیدم به صلاح نیست چون برای ما آورده‌ای نخواهد داشت. رقابت بچه‌های ما با کشورهای مدعو به ما کمکی نمی‌کرد، امتیاز کسب سهمیه هم نداشت و کسی که بازیکن خوبی بوده، در این مسابقات شرکت نمی‌کرد. کیفیت مسابقات با این وضعیت پائین می‌آمد و جز هزینه، چیزی برای ما نداشت. دوستان می‌گفتند پولش را جای دیگر می‌دهد، شما برگزار کنید اما من دلم نیامد. رقبا هیچ کمکی به‌ ما نمی‌کردند و این نوروز حتی یک رویداد تدارکاتی معمولی هم برای ما نبوده‌است.

رئیس فدراسیون تکواندو درباره شرایط تکواندوکاران برای کسب سهمیه المپیک گفت: بازی‌های آسیایی ۴۰ امتیاز دارد و گرندپریکس ۶۰ امتیاز، با این احوالات نمی‌توانیم اردوهای خوبی را برای بچه‌های‌مان درنظر بگیریم و مجبوریم تیم‌های سوم یا چهارم را به مسابقات بفرستیم. شاید نوجوانانی که در اردو نیستند را به مسابقات بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ بفرستیم. الان شرایط مالی ما برای اردو خوب نیست. امسال در گرندپری تعداد بیش‌تری را داریم؛ وقتی آمدم ۴ نفر داشتیم ولی امروز ۱۳، ۱۴ نفر در لیست گرندپری دعوتی داریم که باید اعزام‌شان کنیم. اگر هم حضور پیدا نکنیم، المپیک را از دست می‌دهیم اگر‌چه هزینه‌های زیادی دارد. جام ریاست فدراسیون جهانی را به فلسطین اشغالی داده‌اند که نمی‌توانیم شرکت کنیم و ۲۰ امتیاز را از دست می‌دهیم. برای همین در پرزیدنت‌کاپ اروپا شرکت کردیم که ۲۰ امتیاز را طبق قوانین جدید گرفتیم.

رئیس فدراسیون تکواندو دباره بحث مشکل دریافت ویزا تصریح کرد: درباره گرفتن ویزا برای مسابقات مختلف هم نگرانی‌های زیادی داریم. لطمه منچستر را قبلا خورده‌ایم و فاینال‌گرندپری بعدی هم در انگلیس است. اولین کشوری بودیم که همان‌موقع زودتر دعوت‌نامه گرفتیم و کار را شروع کردیم. دکتر چو به رئیس انگلیس گفت به ایران زودتر دعوت‌نامه بدهید چون ما باید کشور ثالث برویم. ۲ هفته جلوتر از همه اقدام کردیم اما ویزای ما را ندادند.

وی افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجبوریم سهمیه المپیک را از راه قاره‌ای بگیریم اما الان قهرمانی جهان باکو برای ما خیلی مهم است و شاید بعد از این مسابقات، کمیته فنی تصمیم بگیرد که گرندپری و گرنداسلم را ادامه بدهیم یا صبر کنیم و در قاره‌ای سهمیه بگیریم.

خبرنگار: میعاد نیکخوی سلیمی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه