اخبار داغ

آنها که سال ما را ساختند

تکواندو؛ زنان قهرمان وارد می شوند

تکواندو؛ زنان قهرمان وارد می شوند
روایت سال کهنه 1401 با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال 1401 برای ورزش ایران یک سال شلوغ و پرحادثه بود. سالی که با فروکش کردن نسبی بحران منحوس کرونا شاهد از سرگیری رویدادهای ورزشی بودیم که در آن اتفاقات ریز و درشتی رقم خورد و در این رویدادهای بزرگ و بااهمیت، نتایجی پر فراز و نشیب رقم زد. مثل هر مسابقه دیگری پیروزی و شکست های ریز و درشتی را در سالی که گذشت، تجربه کردیم که اشکها و لبخندها را به همراه داشت. چهره های پرتعدادی در این سال خبرساز شدند و نام آنها در صدر اخبار جای گرفت  تا ورزش یک سال شلوغ و پرهیاهو را تجربه کند. در تکواندو زنان یک اتفاق رویایی رخ داد و زنان ایران برای نخستین بار در تاریخ بر جام قهرمانی بوسه زدند. روایت این سال رویایی با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

تکواندو زنان

بیست و پنجمین دوره رقابت‌های تکواندو قهرمانی آسیا با حضور تکواندوکارانی از ۳۴ کشور به میزبانی کره جنوبی در شهر چانچئون برگزار شد و در پایان این مسابقات تیم ملی تکواندو زنان با کسب 3 مدال طلا توسط ناهید کیانی، زهرا پوراسماعیل و اکرم خدا بنده، 2 مدال نقره توسط مبینا نعمت زاده و نسترن ولی زاده و یک مدال برنز زهرا شیدایی بالاتر از چین و کره جنوبی دو مدعی سنتی قاره عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را کسب کرد. قهرمانی نوبرانه ای که نخستین قله نشینی تاریخ تکواندو زنان در آسیا محسوب می شود و از این بابت بسیار شیرین بود.

ناهید کیانی به همراه زهرا پوراسماعیل و اکرم خدابنده طلایی های ایران بودند و در این میان درخشش ناهید کیانی، امیدبخش و دلنشین بود. او سرانجام در آسیا طلا گرفت در حالی که در 3 تلاش قبلی خود توانسته بود به یک نقره و دو برنز برسد و بدین ترتیب طلسم طلا را شکست. زهرا پوراسماعیل نیز در شرایطی به مدال طلا رسید که موفقیت او در وزن غیرتخصصی او رخ داد. پوراسماعیل در وزن 73- کیلو رقابت کرد و به نوعی شگفتی ساز شد. اکرم خدابنده کاپیتان تیم ایران نیز پس از سال ها فرصت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را به دست آورد و در وزنی که شرکت کنندگان زیادی نداشت، از فرصت استفاده کرد و با 2 بازی و 2 برد طلا گرفت.

مداح طی 3 ماه اخیر هدایت تیم زنان را بر عهده گرفته بود و در اولین تورنمنت رسمی پس از بازگشت به تیم ملی، نتیجه ای درخشان گرفت. این درخشش زمانی بیشتر به چشم آمد که تیم مردان در همین رقابتها در حسرت طلا باقی ماند و با کسب ۳ نقره و یک برنز از رفتن بر روی سکو بازماند و به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید.

چند ماه بعد و در بازیهای کشورهای اسلامی در قونیه تیم تکواندو زنان دوباره این موفقیت را تکرار کرد و با یک طلا، 4 نقره و یک برنز مقتدرانه قهرمان شد تا کلکسیون مدال هایش را در سال کهنه کامل کند. برای تکواندو زنان در قونیه ناهید کیانی طلا، غزل سلطانی، زینب اسماعیلی، اکرم خدابنده و سیده نرگس میرنوراللهی 4 نقره و نسترن ولی زاده هم برنز کسب کردند.

تکواندو زنان با این سال درخشان ثابت کرد که دوباره از مردان پیشی گرفته و می خواهد در المپیک آن را دوباره ثابت کند.

مینو مداح

بازگشت مینو مداح به تیم ملی تکواندو پس از 7 سال مترادف با قهرمانی بود. مربی شایسته ای که به دلیل اختلاف نظر و سومدیریت رئیس قبلی نامهربانانه از تیم ملی تکواندو زنان کنار گذاشته شده بود اما با تغییر مدیریت بازگشت و در بدو ورود تیمش را برای نخستین بار قهرمان آسیا کرد تا ثابت کند چه اندازه در حق او جفا شده.

مداح که 3 ماه مانده به این رقابتها تیم ملی تکواندو زنان را در اختیار گرفته بود، در اولین تورنمنت رسمی پس از بازگشت به تیم ملی، پس از 7 سال نتیجه ای درخشان گرفت. این درخشش زمانی بیشتر به چشم آمد که تیم مردان در همین رقابتها در حسرت طلا باقی ماند و با کسب ۳ نقره و یک برنز از رفتن بر روی سکو بازماند و به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید. مداح با این موفقیت ثابت کرد که چی نامهربانانه و با سومدیریت در تمام این سالها از تیم ملی دور مانده و تکواندو از غیبت این سرمربی تا چه اندازه متضرر شده. اتفاقی که در تکواندو مردان با رضا مهماندوست رخ داد و در زنان با مینو مداح تکرار شد. یک سرنوشت مشابه برای دو مربی بزرگ تکواندو ایران. دو رانده شده با سومدیریت و نظرتنگی. در زنان مینو مداح به خانه بازگشت و ما منتظریم که در مردان هم همین سناریو تکرار شود؛ بازگشت مهماندوست به خانه.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه