اخبار داغ

آنها که سال ما را ساختند

وزنه برداری؛ ستاره ها می درخشند

وزنه برداری؛ ستاره ها می درخشند
روایت سال کهنه 1401 با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال 1401 برای ورزش ایران یک سال شلوغ و پرحادثه بود. سالی که با فروکش کردن نسبی بحران منحوس کرونا شاهد از سرگیری رویدادهای ورزشی بودیم که در آن اتفاقات ریز و درشتی رقم خورد و در این رویدادهای بزرگ و بااهمیت، نتایجی پر فراز و نشیب رقم زد. مثل هر مسابقه دیگری پیروزی و شکست های ریز و درشتی را در سالی که گذشت، تجربه کردیم که اشکها و لبخندها را به همراه داشت. چهره های پرتعدادی در این سال خبرساز شدند و نام آنها در صدر اخبار جای گرفت  تا ورزش یک سال شلوغ و پرهیاهو را تجربه کند. در وزنه برداری سال پر تب و تابی را پشت سر گذاشتیم. فدراسیون قریب یک سال بلاتکلیف بود و با سرپرست اداره می شد و در نهایت با برگزاری انتخابات رئیس خود را در واپسین روزهای سال شناخت تا سجاد انوشیروانی قهرمان جهان و المپیک سکاندار این رشته پرمدال شود. در طول سال اما وزنه برداری با حضور انوشیروانی در رویدادهای ریز و درشتی حضور یافت که مهمترین آنها رقابتهای جهانی کلمبیا بود و مدال رنگارنگی نیز به دست آمد. روایت این سال رویایی با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

الهام حسینی

الهام حسینی حالا پرچمدار وزنه برداری زنان ایران است. دختری پولادین که در یک سال رویایی تا توانست مدال درو کرد تا نام خود را به تاریخ این رشته سنجاق کند. حسینی ابتدا در بازیهای کشورهای اسلامی در قونیه خوش درخشید و یک طلا و دو برنز را بیه سینه زد. الهام حسینی در دسته ۸۱ کیلوگرم مسابقات وزنه برداری پنجمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی با ثبت رکورد این بازی ها در این وزن، در حرکت یکضرب صاحب گردن آویز طلا و ۲ مدال برنز دوضرب و مجموع شد.

رویداد بعدی اما مهمتر و کلیدی تر بود. رقابتهای وزنه برداری قهرمانی آسیا در منامه بحرین که الهام حسینی شاهکار کرد تا برای نخستین بار در مهمترین رویداد وزنه برداری قاره کهن وزنه برداری زنان صاحب مدال شود.  او در منامه و در دسته 81 کیلوگرم شاهکار زد و 3 طلای ناب را در حاشیه آبهای نیلگون خلیج فارس به سینه زد تا تاریخ ورزش ایران را ورق بزند. الهام حسینی با این 3 طلای ناب بهترین وزنه بردار ایران در رنکینگ جهانی وزنه برداری شد و با قرار گرفتن در رتبه هجدهم جهانی این دسته، بهترین عنوان یک دختر ایرانی در رنکینک فدراسیون بین‌اللملی وزنه‌برداری را از آن خود کرد تا بیش از پیش به حضور در پاریس 2024 امیدوار باشد. با این سال درخشان حالا برای کسب سهمیه المپیک در سال پیش رو دورخیز کرده تا نخستین شیرزن ایرانی باشد که روی تخته المپیک وزنه می زند.

علیرضا یوسفی

ظهور یک افسانه زنده و یک غول گرجی به نام لاشا تالاخادزه سبب شده تا فعلا پرچم وزنه برداری فوق سنگین در سیطره رقیب باشد اما وزنه برداری ایران برای پایان دادن به سیطره غول گرجی و شکستن هیمنه اش، چشم به یک ستاره تازه از گرد راه رسیده دارد. ستاره ای که از همان دوران کودکی و نوجوانی یک استعداد ناب بود؛ زمانی که در 15 سالگی در المپیک نوجوانان 2018 در آرژانتین موفق شد مدال طلای فوق سنگین را با اقتدار به سینه بزند. علیرضا یوسفی حالا و در عنفوان جوانی بیشتر از همیشه به لاشا نزدیک شده، چه از منظر کیفی و چه از نظر چهره! او ستاره ایست که رسانه های خارجی اعتقاد دارند یک ژن پنهان اسکاندیناوی دارد چرا که چهره اش این باور را ایجاد کرده. او سال گذشته و در رقابتهای جهانی ازبکستان در حضور افسانه گرجستانی وزنه 245 کیلو را بالای سر برد تا موی دماغ لاشا شود و ثابت کند که از رگ گردن به او نزدیکتر است. ستاره تازه از گرد راه رسیده در ابتدای سال کهنه این انگاره را دوباره ثابت کرد؛ در یونان و در رقابتهای وزنه برداری جوانان قهرمانی جهان. علیرضا با رکورد ۱۷۷ یک ضرب، ۲۳۹ دوضرب و مجموع ۴۱۶ کیلوگرم، علاوه بر کسب 3 مدال طلا ناب، رکورد دوضرب جوانان جهان را یک کیلوگرم ارتقا داد و دوباره برای لاشا از راه دور خط و نشان کشید. او مسابقات جهانی کلمبیا را بواسطه مصدومیت کمر و کتف از دست داد اما صدای پایش بیخ گوش ابرستاره وزنه برداری جهان به گوش می رسد. صدای پایی که هر روز نزدیکتر می شود تا خیلی زود به سلطه تالاخادزه پایان دهد. خیلی زودتر از حد تصور، شاید در پاریس 2024.

خبرنگار: سعید آقایی

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه