اخبار داغ

آنها که سال ما را ساختند

ووشو؛ باران مدال برای قهرمانی نوبرانه

ووشو؛ باران مدال برای قهرمانی نوبرانه
روایت سال کهنه 1401 با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال 1401 برای ورزش ایران یک سال شلوغ و پرحادثه بود. سالی که با فروکش کردن نسبی بحران منحوس کرونا شاهد از سرگیری رویدادهای ورزشی بودیم که در آن اتفاقات ریز و درشتی رقم خورد و در این رویدادهای بزرگ و بااهمیت، نتایجی پر فراز و نشیب رقم زد. مثل هر مسابقه دیگری پیروزی و شکست های ریز و درشتی را در سالی که گذشت، تجربه کردیم که اشکها و لبخندها را به همراه داشت. چهره های پرتعدادی در این سال خبرساز شدند و نام آنها در صدر اخبار جای گرفت  تا ورزش یک سال شلوغ و پرهیاهو را تجربه کند. در ووشو روزهای جذابی داشتیم و تیم جوانان ایران در یک تاریخ سازی هجیان انگیز برای نخستین بار چین را کنار زد تا یک سال رویایی را تجربه کند. روایت این سال رویایی با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

تیم ووشو جوانان

هیمنه چشم بادامی‌ها بر ووشو اما مدتهاست توسط ایران به چالش سخت کشیده شده. رشته‌ای که در ایران نسبت به سایر رشته‌های رزمی نظیر تکواندو، بوکس، کاراته و جودو قدمت بسیار کمتری دارد اما با یک برنامه ریزی درست و اصولی و ریل گذاری دقیق توانسته از بقیه رشته‌های رزمی پیشی گرفته و بدل به پرمدال‌ترین رشته رزمی شود. ووشوکاران در هر تورنمنت و رویدادی که پا می‌گذارند با یک چمدان مدال بازمی‌گردند و کرور کرور طلا و نقره دستاورد آنهاست. ووشو در مسیر پیشرفت و موفقیت حتی از چشم بادامی‌ها هم پیشی گرفته و توانسته خاستگاه این رشته را پشت سر بگذارد. اتفاقی که نخستین بار چند سال پیش در رقابتهای جهانی رخ داد و تیم ووشو ایران شگفتی آفرید و توانست چین را پشت سر بگذارد.

امسال اما این قصه به شکل جذابتری روایت شد. به گونه‌ای که خود چینی‌ها به عنوان صاحب این رشته به احترام ایران کلاه از سر برداشتند. قهرمانی ووشو ایران در رقابتهای جوانان جهان به اندازه‌ای باصلابت و مقتدرانه بود که همه چشم‌ها را خیره کرد.

هشتمین دوره مسابقات ووشو قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان آذرماه در شهر تانگرانگ اندونزی برگزار شد و تیم ووشو ایران کسب 13 طلا، 5 نقره و 5 برنز مقتدرانه بر بام دنیا ایستاد. جوانان ووشو ایران با یک عملکرد درخشان و کسب 23 مدال رنگارنگ همه رقبا از جمله چین مدعی را با فاصله جا گذاشته و قهرمان شدند. چین با 15 مدال شامل 10 طلا، 3 نقره و 2 برنز و فاصله‌ای بعید از تیم ایران دوم شد و اندونزی میزبان با کسب 17 مدال شامل 10 طلا، 2 نقره و 5 برنز در جایگاه سوم ایستاد. در این پیکارها 23 کشور جهان موفق به کسب مدال شدند و همین کسب ۲۳ مدال توسط ووشوکاران ایران را باارزش‌تر جلوه می‌دهد.

قهرمانی جوانان ووشو ایران بار دیگر ثابت کرد که ووشو ایران مدتهاست از خاستگاه این رشته عبور کرده و قهرمانی جهان دیگر یک اتفاق و یک جرقه نیست. ووشو ایران حالا تیم شماره یک دنیاست، بالاتر از چین و بقیه رقبا.

یونس خدایی

اینکه ورزشکاری در یک رویداد چند مدال را درو کند و هت تریک مدالی را خلق کند، قله رفیعی است که دست کمتر ابرستاره ای به آن رسیده. مایکل فلپس کوسه امریکایی شنا و اوسین بولت گلوله دوومیدانی پرچمدار این شاهکار هستند که حتی پا را از هت تریک فراتر گذاشته و به وادی پوکر و گلات و بیشتر رسیده اند!

در ایران اما این دستاورد به ندرت اتفاق افتاده ولی به نظر می رسد زین پس باید در انتظار تکرار همیشگی آن باشیم. در ووشو رشته رزمی که مدعیان جدی و مهمی دارد و چینی ها خود را صاحب این رشته می دانند، قهرمانی و کسب یک طلا در حضور چشم بادامی ها هم دشوار است اما ستاره ای از گرد راه رسیده که به یک طلا قانع نیست. یونس خدایی ستاره نوظهر ووشو شاهکاری حیرت انگیز را خلق کرده که نام او را به تاریخ این رشته سنجاق می کند.

خدایی در رقابتهای ووشو جوانان قهرمانی جهان در اندونزی در رشته تالو در 3 فرم متفاوت به 3 طلای ناب چنگ زد تا نه تنها در ووشو بلکه در تاریخ ورزش ایران یگانه شود.

یونس در فرم‌های نن گوئن، نان چوان و نن دائو قهرمان شد و 3 طلا به سینه زد تا به تنهایی یک چهارم طلاهای کاروان ایران در این رقابتها را کسب کند. خدایی حالا مسیری را آغاز کرده که به نظر می تواند یک تاریخ جدید در ووشو ایران باشد. مردی که همانند فلپس و بولت شکارچی طلاست.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه