اخبار داغ

مروری بر تیم قهرمان در سالی که گذشت؛

۲ جام شیرین برای پایان حسرت‌ها/ ۱۴۰۱؛ سالی که رنگ آبی داشت!

۲ جام شیرین برای پایان حسرت‌ها/ ۱۴۰۱؛ سالی که رنگ آبی داشت!
با پایان سال ۱۴۰۱، مروری بر ریز و درشت آن چه طی ۳۶۵ روز اخیر در باشگاه و تیم فوتبال استقلال گذشته، داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ سالی که گذشت اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را برای اردوگاه آبی فوتبال پایتخت به همراه داشت. از پایانی شیرین بر طلسم تلخ ۹ سال دوری از قهرمانی تا پاره کردن نوار جام‌های پیاپی رقیب سنتی، آن هم به دست کاپیتان شماره ۷ مقدس سکوهای آبی و بدون حتی تحمل یک شکست در لیگ برتر.

تیم فوتبال استقلال در سال ۱۴۰۱ اگر چه ۲ عنوان قهرمانی لیگ برتر و سوپرجام را در چنگ گرفت اما تغییرات مدیریتی در رأس باشگاه با حواشی مالی و ابهامات فراوان از یک سو و تغییر سرمربی تیم آن هم با ورود یک سرمربی پرتغالی جنجالی، روزهای متفاوتی را برای هواداران آبی‌پوش به همراه داشت تا نگاه ویژه‌ای به سال پرماجرای آبی‌ها داشته باشیم.

تصویر بوسه وریا و فرهاد بر جام

آبی‌پوشان پس از اتمام بازی‌های ملی و در فاصله چند هفته مانده به پایان رقابت‌های بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران آن هم در شرایطی که قافیه جام حذفی را هم سال ۱۴۰۰ به نساجیِ قهرمان باخته بودند، تمام تمرکز خود را روی ماراتن طاقت‌فرسای لیگ گذاشتند تا بلکه بتوانند به این نحسی ۹ ساله و طلسم بدشگون پایان بدهند.

پسران فرهاد مجیدی با بهترین دست‌فرمان و کم‌ترین لغزش تا روزهای پایانی لیگ پیش رفتند و توانستند چند روز قبل از این که مسابقات به پایان برسد، قهرمانی خود را پس از ۹ سال بر تارک فوتبال ایران قطعی کنند. استقلال با این قهرمانی شیرین، توانست به ۵ سال قهرمانی پیاپی پرسپولیسی‌های همیشه رقیب پایان بدهند و حلاوت جام را دوچندان کنند.

به‌عنوان تصویری به‌یاد ماندنی، جام قهرمانی پس از نزدیک به یک دهه روی دستان وریا غفوری، مدافع راست باسابقه و کاپیتان محبوب سکوهای آبی بالا رفت و فرهاد مجیدی نیز که آخرین بار خودش به عنوان قهرمان جام را بالای سر برده بود، قهرمانی تیمش را به نظاره نشست. تصویری که البته طعم آن پس از چند هفته، به تلخی بی‌پایانی گرایید.

۲ جدایی پیش از جام دوم

فرهاد مجیدی خیلی زود پس از این که استقلال را با رکوردی رشک‌برانگیز به مقام قهرمانی رساند، هوس جلای وطن کرد و مسیر ادنوک لیگ امارات متحده عربی را پیش گرفت تا به یکی از معدود سرمربیان لژیونر تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود. با موافقت مدیرعامل وقت آبی‌ها، فرهاد در اوج رفت تا استقلال بدون سرمربی بماند.

در ادامه اما نوبت به یک جدایی دراماتیک دیگر هم رسید؛ وریا غفوری که بالاخره به آرزویش رسیده بود، استقلال را ترک گفت و به فولاد خوزستان پیوست تا شیرینی جام قهرمانی در لیگ برتر به کام بسیاری از هواداران متعصب استقلالی زهر شود. با رفتن کاپیتان، دومین جدایی هم از استقلال رخ داد و اردوگاه آبی در وضعیت نامشخصی قرار گرفت.

ریکاردو ساپینتو؛ ورود یک نام جدید به فوتبال ایران

مصطفی آجورلو پس از کش‌وقوس‌های خیلی زیاد و طاقت‌فرسا، بالاخره با ریکاردو ساپینتو؛ کاپیتان سابق تیم فوتبال اسپورتینگ لیسبون به توافق دست یافت تا این سرمربی هیجانی پرتغالی، هدایت آبی‌پوشان را برای فصل جدید و دفاع از عنوان قهرمانی با شانس کسب حداقل ۳ جام برعهده بگیرد.

ساپینتو در شرایطی به ایران آمد که تیم در وضعیت نامشخصی قرار داشت اما ترکیب کادرفنی خارجی – ایرانی او و سبک جدید بازی تیمش، هواداران را خیلی زود به این امیدوار کرد که حتی با وجود خرج‌های آن‌چنانی باشگاه‌های سپاهان و پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالاتی، استقلال شانس بالایی برای تکرار عنوان قهرمانی خواهد داشت.

اگر چه رویه عجیب مدیریت باشگاه استقلال در زمان ترانسفرینگ بازیکنان و عقد قرارداد با برخی مهره‌های عجیب باعث سردرگمی هواداران شده بود اما پس از چند هفته آزمون و خطای ریکاردو ساپینتو آن هم در برابر رقبای تا بن دندان مسلح، آرامش به سکوهای آبی برگشت و هواداران با بازگشت به استادیوم‌ها نشان دادند که تا چه حد این سرمربی پرتغالی را دوست دارند.

جام دوم برای استقلال، جام نخست برای ساپ

ریکاردو ساپینتو که استقلالش را در بدو ورود به ایران مدعی ۴ عنوان قهرمانی ممکن می‌دانست، به نخستین وعده خود خیلی زود عمل کرد و توانست با پیروزی مقابل تیم فوتبال نساجی قائم‌شهر به عنوان قهرمان جام حذفی، هم استقلال را برای اولین بار به این جام برساند و هم این که انتقام شکست سال گذشته مرحله یک‌چهارم نهایی را از مازنی‌ها بگیرد.

سونامی مدیریتی در باشگاه، همان همیشگی

آبی‌ها که انگار به تلاطم دریای مدیریتی باشگاه و عدم ثبات در هر زمینه‌ای عادت کرده‌اند، چند ماه پس از قهرمانی، در مهرماه و درست چند هفته پس از آغاز لیگ بیست‌ودوم با برکناری مصطفی آجورلو مواجه شدند. علی فتح‌الله‌زاده هم که همیشه سودای مدیریت بر باشگاه استقلال را در سر داشت، یک بار دیگر بر این صندلی داغ نشست.

با برکناری آجورلو و بازگشت فتح‌الله‌زاده، باز هم همان رویه سابق بین هواداران هم برگشت اما وضعیت بغرنج باشگاه استقلال در زمان مدیریت آجورلو با اسنادی که افشا شدند، نشان داد که تصمیم وزارت ورزش و جوانان اصلاً غلط نبوده و برکناری آجورلو، شاید بهترین تصمیمی بوده که سئول‌نشیان با اعضای هیأت مدیره گرفته‌اند.

عقد قراردادها با ارقام عجیب و غریب، ایجاد تعهدات نامتعارف، هزینه از محل درآمدهای بورسی و رفت‌وآمدهای عجیب برخی افراد به جیب باشگاه از مسائلی بوده‌اند که هنوز هم شفاف و برطرف نشده و باشگاه استقلال را با بدهی مالی گسترده‌ای مواجه کرده که در سال آینده، بدون شک تأثیر زیادی بر آبی‌پوشان خواهد داشت.

و استراماچونیِ حل نشدنی!

باشگاه استقلال که بیش از ۲ سال است با آندره‌آ استراماچونی به پایان خط هم‌کاری رسیده، هنوز هم از پرونده مطالباتی این سرمربی ایتالیایی رها نشده و زنگ خطر برای آبی‌پوشان در ماه‌های منتهی به پایان سال ۱۴۰۱ هر روز بیش از روز گذشته به صدا در آمد؛ تا جایی که مدیرعامل باشگاه استقلال دیداری با معاون اول رئیس جمهوری هم داشت.

حالا در سال ۱۴۰۲ استقلالی‌ها فرصت خیلی کمی برای تسویه حساب با وی دارند و اگر این ساعت شنی به پایان برسد، عقوبت بسیار تلخی در انتظار آبی‌هاست. در سال جدید استقلال چالش بسیار مهمی را در هفته‌های نخست سال پیش رو خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار این پرونده کش‌دار و تلخ خواهد بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه