اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نگاهی کلی به اقدامات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱/ روزهای پُر فراز و نشیب کابینه چگونه سپری شد؟

نگاهی کلی به اقدامات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱/ روزهای پُر فراز و نشیب کابینه چگونه سپری شد؟
با توجه به کارنامه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ انتظار می‌رود مطالبات رهبری از دولتمردان در خصوص مهار تورم و رشد تولید در سال جدید نیز با شتاب بیشتری پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال ۱۴۰۱ میلادی در تقویم شمسی، سال دوم حکومت دولت سیزدهم در ایران بود. در این سال، دولت سیزدهم در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اقدامات متعددی را صورت داد.
در واقع در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم در ایران با چالش‌های زیادی مواجه بود که از جمله آن‌ها می‌توان به شیوع ویروس کرونا، فشارهای اقتصادی و بدهی های سنگین و افزایش قیمت‌ها، فشارهای اجتماعی و سیاسی و تحریم‌های بین‌المللی اشاره کرد و همچنین بحران‌های امنیتی که از نیمه سال برای کشور به وجود آمد، با ایجاد کارکردهای جدید متناسب با فضای اجرایی کشور بسیار قابل تامل بود.

براین اساس دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ تلاش کرد تا با ارتقای فرهنگی جامعه، به رشد و توسعه کشور کمک کند. همچنین با رویکرد هوشمندانه‌تر و با ارتباط نزدیک با مردم، در مدیریت بحران کرونا پیشرفت‌هایی را به دست آورد. از جمله اقدامات این دولت، اعمال محدودیت‌های متنوع در فضای عمومی، تشویق به واکسیناسیون جامعه و توزیع کیت‌های تست رایگان در برخی نقاط شهری بوده است. دولت همچنین تلاش کرد تا با ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی و اجرای برنامه‌های ملی واکسیناسیون، شیوع ویروس کرونا را مهار کند و مدارس نیز بالاخره بعد از دو سال برگزاری کلاس‌های درسی به‌صورت مجازی، به روال عادی بازگشتند.

یکی دیگر از چالش های دولت در حوزه اجتماعی زلزله خوی بود که مانند دفعات قبل رئیس جمهور با دستورات لازم به معاون اول و استاندار توجه اصلی را متوجه نیازهای مردم زلزله‌زده کرد.

اجرای قانون شفافیت از دیگر اقداماتی است که دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ به منظور افزایش شفافیت و حمایت از حقوق شهروندان اجرا کرد. این قانون به شرکت‌های دولتی و خصوصی اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به مالیات، درآمد و دارایی‌هایشان را به صورت عمومی منتشر کنند.
همچنین دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ به منظور حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، اقداماتی را انجام داد. این اقدامات شامل اختصاص اعتبارات وام‌های بانکی با بهره نسبتا کم به کسب‌وکارهای کوچک و تسهیل در دسترسی به منابع مالی برای آن‌ها بود.
توسعه شبکه حمل و نقل عمومی دیگر اقدامی بود که دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ انجام داد که شامل ساخت و توسعه خطوط قطار، افزایش تعداد اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی و توسعه سامانه‌های حمل و نقل هوایی بود.

همچنین دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ اقداماتی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام داده است. از جمله این اقدامات، تعطیلی کارخانجات آلاینده، پیشرفت در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، افزایش حقوق و دستمزد برخی از گروه‌های کارگری و طرح‌های تحریک‌گر مصرف داخلی بوده است.

در این شرایط، دولت سیزدهم تلاش کرد تا با اجرای برنامه‌هایی مانند افزایش تولید داخلی، تحریک صادرات، کاهش واردات، اصلاح سیاست‌های مالی و اقتصادی و ارائه حمایت‌های مالی به لایحه‌های مختلف، بهبود وضعیت اقتصادی کشور را تسهیل کند.

انتشار اسامی ابر بدهکاران مالی برای اولین بار توسط دولت اقدام جسورانه‌ای بود که تا پیش از این صورت نگرفته بود ودر این دولت انجام شد. اقدام بعدی دولت در سال ۱۴۰۱ مدیریت بازار بعد از اجرایی شدن مصوبه حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت آرد بود. همچنین عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای قطعی و نهایی شد.

لازم به ذکر است؛ این دولت باید تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته را تسویه کند و فقط در نیمه اول امسال ۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل را تسویه کرد. با وجود این شرایط سال گذشته روزهای بسیار پُر فراز و نشیبی برای کابینه سیزدهم بود.


دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ برخی اصلاحات سیاسی را نیز به عمل آورده است. از جمله این اصلاحات، بهبود شفافیت در فرآیند انتخابات، تغییر سیاست‌های نظامی دولت در منطقه و ایجاد فضای بیان آزاد در جامعه بوده است. در زیر به برخی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سیاسی اشاره شده است.

اصلاحات در سیستم انتخابات: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ با هدف بهبود شفافیت در فرآیند انتخابات، برخی اصلاحات را در سیستم انتخابات کشور ایجاد کرده است. از جمله این اصلاحات، افزایش تعداد دستگاه‌های شمارش آرا، بهبود فرایند بررسی شکایات انتخاباتی و تعیین محدودیت‌های جدید در حوزه تبلیغات انتخاباتی است.

اصلاحات در سیاست نظامی: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ تلاش کرده است تا با تغییر سیاست‌های نظامی دولت در منطقه، به ایجاد آرامش و استقرار دوستی و همکاری با کشورهای همسایه کمک کند. 

برگزاری کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار: دولت سیزدهم با برگزاری نخستین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار در ایران نگاه‌ها به کشورمان را کاملاً تغییر داد و آنچه دشمن می خواست به‌عنوان نقطه‌ ضعف برای ایران جا بیندازد را به یک نقطه قوت در نگاه بین المللی تبدیل کرد.

نقش کلیدی ایران در کنفرانس بغداد دو: با وجود راه اندازی جنگ جهانی رسانه‌ای و دیپلماسی علیه ایران مراودات بین‌المللی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی از آخرین روزهای پاییز فاز جدیدی گرفت. ۲۹ آذر حضور ایران در کنفرانس بغداد دو در کنار کشورهای اروپایی و سعودی آن را تحت‌تأثیر قرار داد. 

مدیریت حمله مسلحانه یک فرد به سفارت جمهوری آذربایجان: در اوایل بهمن سال گذشته حمله مسلحانه یک فرد با اهداف شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران روابط تهران و باکو را دستخوش چالش‌هایی کرد اما این موضوع با رفتار هوشمندانه تیم سیاست خارجی دولت به خوبی کنترل شد

مسمومیت سریالی دانش آموزان: مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در کشور سبب شد که رئیس جمهور بلافاصله بعد از گزارش‌ها، وزیر کشور را مسئول اصلی بررسی و پیگیری این موضوع کند و در همین زمینه کمیته‌ای هم برای رسیدگی منسجم به این مشکل اجتماعی با دستور رئیس جمهور تشکیل شد و وزارت اطلاعات و وزارت کشور ملزم شدند به‌طور مستمر اطلاعیه‌هایی را در این خصوص در اختیار مردم قرار ‌دهند.

توافق ایران و عربستان: آغاز روابط جدید سیاسی بین ایران و عربستان مهمترین دیپلماسی دولت سیزدهم در سال گذشته بود.

دولت سیزدهم همچنین با توجه به مسئله شرق گرایی و تعامل با کشورهای مستقل مسیر متفاوتی را با این کشور قدرتمند اقتصادی ادامه داد.

به گفته بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت؛ دولت سیزدهم اولین دولتی در کشور بود که سند برنامه‌ی خود را منتشر کرد و در دسترس همگان قرار داد. در این سند، برنامه‌ی مشخص برای حل مسائل در حوزه‌های مختلف آورده شده و طبق آن هم پیش می‌رود. البته در برخی حوزه‌ها مانند صدور مجوز‌ها جلوتر از زمان پیش‌بینی‌شده هستیم.

به گزارش دانا؛ کارنامه دولت سیزدهم در سال گذشته (سال ۱۴۰۱) پیش روی مردم قرار داد که برخی از برنامه‌ها اجرا شده است و برنامه های اجرا نشده هم قرار است در سال ۱۴۰۲ دنبال شود. همچنین انتظار می‌رود مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولتمردان در خصوص «مهار تورم و رشد تولید» نیز در سال جدید با شتاب بیشتری پیگیری شود.

خبرنگار : فاطمه میرزاآقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه