اخبار داغ

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اعلام کرد؛

۴۹هزار کلاس درس نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی

۴۹هزار کلاس درس نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گزارشی از عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های پیش رو در سال جاری ارائه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا خان محمدی در خصوص وضعیت استاندارد سازی وسایل گرمایشی مدارس، گفت: آنچه مشخص است ۹۱درصد کلاس های درس در بحث گرمایشی استاندارد شده اند و تنها سال گذشته ۷۲۵ میلیارد تومان برای این امر تخصیص داده شد اما هنوز ۴۹ هزار کلاس درس نیازمند استاندارد سازی سیستم گرمایشی است که امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این موضوع حل شده و به اتمام برسد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افزود: البته ما تامین تجهیزات و استانداردسازی سیستم های سرمایشی را نیز داریم و با توجه به تغییر فصل در استانهای گرمسیر باید از وسایل سرمایشی استفاده شود، اعتباری هم به این موضوع اختصاص داده ایم و لازم است که این خبر را هم بدهم که با پیگیری‌های انجام شده در بودجه ۱۴۰۲ سهم ما از عوارض گازرسانی از ۲۰ به ۵۰ درصد رسیده که ازاین محل برای استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی استفاده می کنیم.

وی ضمن تقدیر از همکاری های شرکت ملی گاز ایران، بیان کرد: با حمایت دولت و مجلس و تحقق پیش بینی های حوزه اعتبارات امیدواریم آسایش لازم  برای یادگیری کودکان حاصل شود.

آمادگی تحویل ۳۰ هزار کلاس درس در سال

خان محمدی در ادامه با اشاره به گستره کار نوسازی مدارس در گوشه و کنار کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار مدرسه مشتمل بر ۵۴۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که نظام تعلیم و تربیت را به پیش می‌برند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲۷۰۰ پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی تحویل شد که ۱۶۰۰ طرح پایان شهریور و ۱۱۰۰ پروژه نیز دهه فجر ۱۴۰۱ با حضور آقای دکتر رئیسی رییس جمهور به صورت متمرکز به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به وجود نیروهای توانمند و جوانان نخبه و مهندس با انگیزه جهادی در سازمان نوسازی مدارس در سطح کشور گفت: فرایند طراحی و نظارت بر ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی برعهده همکاران پرتلاش سازمان نوسازی است و در شرایط کنونی در صورت تامین اعتبار ظرفیت تحویل ۳۰ هزار کلاس درس در سال وجود دارد.

۶ درصد مدارس در نوبت تخریب

معاون وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سوالی در خصوص ایمنی مدارس، اظهار کرد:درحال حاضر ۱۹ درصد مدارس دچار فرسودگی اند که ۶ درصد تخریبی و ۱۲ درصد نیازمند مقاوم سازی است، با توجه به وقوع بلایای طبیعی و زلزله خیز بودن کشور بحث مقاوم سازی بسیار حایز توجه است.

شروع صنعتی سازی با ۱۵۰ کلاس درس در بهارستان با رعایت کالبد مناسب یادگیری

وی همچنین در باره شیوه های جدید ساخت مدارس تصریح کرد: در باب روش های جدید ساخت وصنعتی سازی تا کنون خیلی وارد این حوزه نشده ایم، با توجه به دستور رییس جمهور در شهرستان بهارستان که چندی پیش مقرر شد ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه جهت مهر آینده در این شهرستان ساخته شود، با حمایت جوانان نخبه ساخت آنها را به صورت صنعتی سازی در دستور کار قرار داده‌ایم، امیدواریم این فرایند موجب حل مسأله مدرسه سازی شده و ۱۵۰ کلاس درس مذکور تا مهرماه آماده تحویل شود که در این مسیر هر مجموعه پویا و شرکت دانش بنیان می تواند ظرفیت های خود را عرضه کند و ما استقبال می کنیم.

خان محمدی افزود: برای بازسازی و یا مقاوم سازی ۱۹درصد فضاهای آموزشی که عنوان شد، ۱۰۰ هزار کلاس درس نیاز داریم که برای تحقق آن باید الگوی ساخت را تغییر دهیم و از الگوهای جدید با رویکرد سریع سازی، سبک سازی و صنعتی سازی بهره ببریم که با توجه به اهمیت کالبد مدرسه در روند یادگیری باید به جزییات نیز توجه شود.

وی همچنین به وجود بیش از ۷۳۰ هزار دانش آموز اتباع کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود : با گسترش مهاجرت اتباع همسایه نیاز به تامین فضای آموزشی بیشتر شده و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آموزش آنها در کنار سایر دانش آموزان همچنان این نیاز بیشتر نیز شده، که اگر بخواهیم بار را سبک کنیم باید اجماع و همکاری صورت گیرد و سازمانها و مجامع بین المللی باید همانند سایر کشورها به این دانش آموزان نیز کمک کنند، سال گذشته با سفیر قطر جلسه داشتیم که مقرر شد کمک هایی انجام شود. در حال حاضر ۱۱۰ مدرسه با همکاری سازمان های بین المللی در حال اجراست اما ۲۲ هزار کلاس درس فقط برای اتباع نیاز داریم.

خان محمدی با اشاره به سرانه ۵.۲ متر مربعی فضای آموزشی کشور، بیان کرد: با استاندارد مصرح در سند تحول فاصله داریم و ناچاریم از همه ظرفیت ها استفاده حداکثری داشته باشیم.

جامعه تاثیرگذار خیرین مدرسه ساز یادگار ارزشمند مرحوم حافظی

معاون وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمدرضا حافظی بنیانگذار فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و قدردانی از مشارکت خیرین در امر خداپسندانه مدرسه سازی، گفت : از ۱۱۰۰ پروژه افتتاحی دهه فجر سال گذشته، ۵۱۸ مورد آن با مشارکت خیرین بود و امروز از هر ۲ کلاس درس ۱ کلاس آن با مشارکت و همت خیرین ساخته می شود که نشان بارزی از مردمی سازی در این حوزه دارد. علاوه بر این نام خیرین در مدرسه کارکرد و بحث عمیق فرهنگی و تربیتی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی به راه‌های مشارکت در مدرسه سازی اشاره کرد و گفت: هر کس با هر آورده مالی و هر ظرفیتی می تواند خیر مدرسه ساز شود طرح «آجر به آجر» با الگوی جمع سپاری با پویش هایی که داشته توانسته مشارکت آحاد مردم را داشته باشد که سال گذشته در پویش «صحن حرم، مدرسه ام» ۸ مدرسه برای دانش آموزان استثنایی ساخته شد. یا فردی بر اساس منابع و امکانات شخصی خود هم اکنون خودروهای آموزش و پرورش را در مناطق کم برخوردار تعمیر و تحویل می دهد، مسیر برای استفاده از تمامی ظرفیت ها هموار است.

شاداب سازی و بهسازی مدارس در ایام نوروز و فصل تابستان با طرح شهید عجمیان

خان محمدی افزود: طرح شهید عجمیان باهدف شاداب سازی و بهسازی مدارس با همکاری گروه های جهادی دانشجویی و بسیجی و قرارگاه جهادی در ایام نوروز در حال اجراست و در تابستان ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه الگوی ایرانی اسلامی یک اصل در ساخت و طراحی مدارس است، ابراز کرد:  الگوی ایرانی اسلامی در  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت و کارهایی نیز انجام شده است، همایش های دوسالانه معماری ایرانی مدرسه ایرانی که دوره اخیر آن اسفند ماه گذشته برگزار شد در همین راستا تعریف شده است، همچنین دستورالعمل نما و منظر مدرسه را در دستور آماده سازی داریم.

وی افزود: علیرغم همه این کارها از وضع مطلوب فاصله داریم و باید از این جلوتر برویم و به معماری داخل مدرسه هم توجه بیشتری کنیم که تاثیر بیشتری در یادگیری خواهد داشت.

مولدسازی یک فرصت طلایی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به قانون مولدسازی گفت:یکی از راهبردهای درست دولت سیزدهم، برداشتن موانع مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت بود که این موضوع در جلسه سران قوا تصویب شد تا املاکی که قابلیت استفاده ندارند در جهت تامین نیازها به کار گرفته شوند. به این منظور ۵۰۰ ملک شناسایی شده و سعی بر آن است املاک وقفی هبه‌ای و خیرین نباشد.

وی گفت: در این خصوص املاک بلا استفاده ارزش افزایی و سپس ارزش گذاری می شود که  مجری این فرآیند سازمان خصوصی سازی است. خوشبختانه صد در صد منابع حاصل از فروش املاک آموزش و پرورش در محل مدرسه سازی با اولویت تکمیل پروژه های خیرین هزینه می شود.

خان محمدی در پایان با بیان اینکه مولدسازی نافی اعتبارات دولت نیست، تاکید کرد: مولدسازی فرصت طلایی دو ساله‌ای است که تلاش داریم با دقت انجام شود و با ارزش افزایی املاک مازاد و بلا استفاده بخشی از مشکلات تکمیل و تامین فضاهای آموزشی را حل کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه