اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جزئيات حذف اضافه خدمت سربازان وظیفه/ غیبت تنها دلیل اضافه خدمت سربازی

جزئيات حذف اضافه خدمت سربازان وظیفه/ غیبت تنها دلیل اضافه خدمت سربازی
براساس آئین نامه انظباطی نیروهای وظیفه،‌ اضافه خدمت سربازان وظیفه حذف شده است اما اگر سربازی در حین خدمت غیبت کند، آن مدت را باید اضافه‌تر از مدت زمان خدمت‌اش بگذراند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اواخر سال گذشته خبر حذف اضافه خدمت انضباطی سربازان وظیفه از سوی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای رسانه‌ای شد.

در واقع براساس آئین نامه انظباطی نیروی های وظیفه،‌ اضافه خدمت سربازان وظیفه حذف شده است و دیگر سربازی به دلیل رفتار اشتباه، اضافه خدمت نمی‌خورد. البته اگر سربازی در حین خدمت غیبت کند، آن مدت را باید اضافه‌تر از مدت زمان خدمت‌اش بگذراند، ضمن آنکه به ازای غیبت تا دو روز اضافه خدمت نیز شامل حال او می‌شود و این اضافه خدمت در اختیار فرمانده است و در صورت صلاحدید می‌تواند بخشیده شود.

گفتنی است؛ اگر بعد از ورود به سن ۱۸ سالگی کسی در حال درس خواندن باشد که هیچ در غیر اینصورت تا ۶ ماه بعد از ۱۸ سالگی زمان دارد خود را به نظام وظیفه معرفی کند. همچنین برای اشخاصی که مدرک تحصیلی دیپلم را در خرداد ماه گرفته اند این زمان یک سال و سه ماه بعد از تاریخ اخذ دیپلم است و برای فارغ التحصیلان دیگر مقاطع حداکثر تا ۱ سال بعد از دریافت مدرک باید معرفی صورت گیرد.

چنانچه در زمان های گفته شده مشمول خود را برای خدمت سربازی معرفی نکند، قطعا وارد غیبت می‌شود و علاوه بر یکسری محدودیت ها مثل خروج از کشور، بین ۳ تا ۶ ماه هم اضافه خدمت می‌خورد.

بهترین راه بخشودگی اضافه خدمت انجام توجیه غیبت است؛ در واقع مشمول باید دلیل موجه و مستند به سازمان نظام وظیفه ارائه دهد که چرا غیبت کرده است و خود را بموقع به معرفی نکرده‌اند.

تمام مشمولان ممکن است غیبت کنند، اما گروهی از مشمولان هستند که بنا به شرایط غیبت آن‌ها بسیار زیاد است و اکثر این افراد باید ۶ ماه نسبت به سایرین بیشتر خدمت کنند، همچنین اجازه گرفتن کسری خدمت سربازی یا امریه شدن یا حتی معافیت کفالت هم ندارند.

ممکن است اضافه خدمت در همان اوایل خدمت سربازی بخشیده نشود و فرماندهان یگان می‌توانند تا آخرین لحظات ممکن اینکار را انجام دهند.

اضافه خدمت غیبت سربازی ۱۴۰۲

معمولان افرادی که به سن ۱۸ سال تمام رسیدند باید به خدمت سربازی بروند، در صورتی که آن‌ها غیبت کنند و به موقع به سربازی نروند، آنگاه اضافه خدمت خواهند داشت. این اضافه خدمت بر اساس مدت زمان غیبت آن‌ها تعیین می‌شود که به صورت زیر محاسبه می‌شوند:

در صورتی که غیبت آن‌ها بیشتر از ۳ ماه باشد، اضافه خدمت غیبت سربازی می‌خورند.

اگر غیبت آن‌ها بیشتر از سه ماه باشد، آنگاه شش ماه اضافه خدمت سربازی خواهند داشت.

اگر غیبت سربازی آن‌ها بیشتر از یک سال باشد، علاوه بر اضافه خدمت غیبت سربازی به عنوان فراری، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

همچنین اگر سربازان حین خدمت مرتکب جرمی‌ شوند یا از محل خدمت خود فرار کنند، برای آن‌ها نیز اضافه خدمت در نظر گرفته می‌شود. حال در صورتی که تخلفات آن‌ها بسیار بزرگ باشد به دادسرا معرفی می‌شوند تا مدت زمان اضافه خدمت آن‌ها را تعیین کنند. این اضافه خدمت‌ها در واقع جریمه ای برای آن‌ها هستند تا حس مسئولیت‌پذیری داشته باشند.

محرومیت های غیبت سربازی

افراد غایب نه تنها شامل اضافه خدمت و یک سری جریمه های نقدی می شوند، محرومیت های زیر نیز شامل حال آن ها خواهد شد.

 این افراد نمی توانند در آزمایش رانندگی شرکت کنند.

 این افراد امکان دریافت هرگونه وام را نخواهند داشت.

 این افراد نمی توانند برای انتخابات مجلس و شوراها شرکت کنند.

 تحویل اصل گواهینامه یا پایان‌ نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه به آن ها داده نخواهد شد.

 امکان صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکت های تعاونی برای آن ها وجود ندارد.

‌ امکان ثبت هر گونه نقل و انتقال غیر قهری اموال به طور مستقیم و غیر مستقیم در دفاتر اسناد رسمی برای آن ها وجود ندارد.

‌ امکان دریافت مستمری از سازمان های دولتی و وابسته و نهادهای قانونی برای آن ها وجود ندارد.

امکان استخدام به هر صورت (‌رسمی، پیمانی، روزمزد و خرید خدمت) در وزارتخانه‌ ها و مؤسسات دولتی برای آن ها وجود ندارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه