اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

پیش بینی کارشناسان از روند بورس/ سال مالی ۱۴۰۲، سال جبران بازار سرمایه است

پیش بینی کارشناسان از روند بورس/ سال مالی ۱۴۰۲، سال جبران بازار سرمایه است
بورس پس از آبان‌ماه با تجربه یک رشد سریع، شاهد روزهای معاملاتی سبزی است که نماگرهای بازار، وضعیت مثبتی را نشان می‌دهد و دیگر از افت‌های شدید خبری نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در چهار ماه گذشته بازار سرمایه حدوداً از آبان‌ماه رشد عجیب‌و‌غریب و شتابانی را آغاز کرد و شاخص کل بورس ۳۶درصد رشد را تجربه کرد. این رشد تا دی‌ماه ادامه داشت و بعد از آن ظاهراً با اخبار خودرویی‌ها، نرخ ارز و کاهش ارزش معاملات بازار شرایط افت شاخص را شاهد بود.

در بررسی این روند کاری با نیم‌نگاهی به‌سادگی می‌توانیم ببینیم که شاخص کل در دی‌ماه ۱۴۰۰ یک‌ میلیون و ۵۰۰ ‌هزار واحد بوده و سپس تا یک میلیون و ۶۶۰ هزار واحد رشد کرده است. بعد از آن تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد افت کرده و مجدد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رشد کرده است.

پس بازار سرمایه در کشور ما نشان داده که پس از هر رشدی دوره اصلاح داشته و پله‌ای را مستحکم می‌کند و سپس بر روی پله بعدی رشد خود را نشان می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رود اکنون نیز با کف پایین‌تری از کف گذشته شاخص کل بورس مواجه شویم؛ ولی این احتمال هم مطرح است که بازار سرمایه مانند سه حرکت گذشته خود دوباره پس از اصلاح، اقدام به رشد نماید تا جایی که برخی کارشناسان بازار سرمایه احتمال رسیدن شاخص را به ۳ میلیون واحد را نیز در سال ۱۴۰۲ بعید نمی‌دانند.

البته باید توجه داشته باشیم که شاخص کل هم‌وزن نیز به‌خصوص در هفته‌های اخیر روند صعودی را طی کرد این شاخص برخلاف شاخص نشانگر درست‌تری برای نمایش روند سهام است، شاخص کل هم‌وزن از تاریخ مردادماه ۹۹ و هم‌زمان با ریزش بازار بورس تا پایان ۱۴۰۰ ریزشی بوده؛ ولی از انتهای سال ۱۴۰۰ تا کنون همواره صعودی بوده و این گواهی بر این است که احتمالاً روند کلی بازار در سال ۱۴۰۲ مثبت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بازار بورس/ انتظار بازار سرمایه برای تحلیل ریز بودجه ۱۴۰۲

حسن‌رضایی پور کارشناس بازار سرمایه درباره این موضوع اظهار کرد: اصلاحات انجام‌شده از سوی سازمان بورس در سال گذشته قدم مثبتی برای بازگشت اعتماد و رشد بازار سهام بود و نتایج آن در بلندمدت برای سرمایه‌گذاران قابل‌لمس بود.
وی تحولات بورس کالا را مهم‌ترین اتفاق در سالی که گذشت عنوان کرد و افزود: این اتفاق توجه تولیدکنندگان به‌ویژه ناشران در بازار سرمایه را به خود جلب کرده و هر روز شاهد پذیرش کالاهای جدید از سوی این گروه از فعالان بازار سرمایه بودیم که این اتفاق به نفع تولیدکنندگان برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی بورس کالا در فروش به نرخ‌های نزدیک بازار بود.

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان در این روند با پذیرش دارایی پایه می‌توانند از ظرفیت‌های تأمین مالی و مولدسازی دارایی‌های راکد مانند اوراق سلف، سلف موازی و گواهی سپرده کالایی برای هم‌افزایی مالی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه منتفع شوند.

چرخش تأمین مالی از بازار پول به بازار سرمایه

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدام دیگر بورس که افزایش ابزارهای مالی؛ مانند آپشن و اوراق بدهی مولد (گام) در بازار بود که عملاً منجر به این شد که شاهد چرخش تأمین مالی از بازار پول به بازار سرمایه باشیم.

وی در ادامه گفت: ارزش بازار سرمایه امروز و در شرایط کنونی در مقایسه با سایر بازارها به لحاظ ارزش دلاری با عقب‌ماندگی نسبت به سال‌های گذشته همراه است و در پاسخ به سؤال پیش‌بینی روند کلی بازار سرمایه گفت: شرایط کشور و تحولات سیاسی منطقه و جهان امکان پیش‌بینی معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را دشوار کرده، اما در صورت کنارگذاشتن متغیرهای سیاسی می‌توان سال ۱۴۰۲ را سال جبران عقب ماندن بازار سهام نسبت به سایر بازارها است.

‌فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز دراین‌خصوص به راه دانا، گفت: چشم‌انداز عملکرد سال گذشته در سال پیشرو نشان از فراز و نشیب‌های بسیاری در سال ۱۴۰۱ داشت، تناقض در تصمیماتی که با محوریت کنترل و اداره بازار و یا بعضاً حمایت از بازار پول صورت گرفت که بازار سرمایه طبق معمول رسالت و وظیفه خود را به نحو شایسته انجام داد؛ اما میزان بازدهی به‌خصوص در شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن به طور مشهود این موضوع را نشان داد که این مکانیزم کنترلی در راه مثبت عمل کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس مفروضات فعلی چه از لحاظ ابعاد اقتصادی و چه از لحاظ ابعاد سیاسی، آثار تورم در بودجه ۱۴۰۲ در کنار سیر صعودی نرخ ارز و کماکان افزایش قیمت در سایر بازارهای اساسی مثل مسکن، خودرو و کالاهای وارداتی را متصور دانست؛ زیرا پایه و اساس همه این‌ بازارها نرخ ارز است.

آقابزرگی تأکید کرد: سال ۱۴۰۲ سال جبران بازماندگی از میزان بازدهی بازار سرمایه بر اساس این مفروضات است و محتمل‌ترین حالت برای ارزیابی وضعیت بازار بورس نسبت به سایر بازارها این است که علاوه بر جبران بازدهی از نقطه حال حاضر که ابتدای اسفندماه ۱۴۰۱ باشد نسبت به ماه‌های پیشرو در سال ۱۴۰۲ قطعاً بازدهی قابل‌توجه‌تری نسبت به سایر بازارها را نشان خواهد داد.

بورس ارزان‌ترین بازار، صنایع پیشتاز در سال ۱۴۰۲

حسین مرید سادات کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز درباره این موضوع در روزهای اخیر بازار سال ۱۴۰۱ یک بازار نوسانی و خبری، تحلیل و پیش‌بینی کرد و افزود: بعد از کفی که بازار در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ زد یک رالی صعودی آغاز شد که به سال ۱۴۰۱ نیز کشیده شد، تا خردادماه بازار خیلی خوب و پررونقی داشتیم که متأسفانه با وضع مالیات بر صنایع صادرکننده بازار وارد نزول و افول شد و تا آبان‌ماه بازار نتوانست به روند صعودی برگردد.

وی توضیح داد: مجدداً آبان‌ماه خوبی داشتیم و بازار در مدار صعود قرار گرفت تا اینکه شورای رقابت دوباره تصمیم بر دخالت گرفت و دوباره بازار وارد فاز اصلاحی شد؛ اما این‌ بار دلار بود که در اسفندماه یک رالی صعودی جذاب را آغاز کرد.

سال ۱۴۰۲؛ بورس جامانده‌ترین بازار

این کارشناس بورس با تأکید بر اینکه بازار در سال ۱۴۰۱ دائماً باخبر بالا و پایین می‌شد، ادامه داد: چنانچه بخواهیم سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کنیم می‌توان گفت همین‌الان نیز از نظر دلاری بازار بورس ارزان‌ترین بازار است و به‌شدت از سایر بازارهای هم عرض جامانده است.

وی در ادامه گفت: شاید عدد شاخص کل بر روی عدد نزدیک به دو میلیون واحد باشد؛ اما اگر در سال ۹۹ فعالی از بازار سبدی خرید کرده باشد و دست به سبد نزده باشد قطعاً اکنون منفی ۴۰ و منفی ۵۰ درصد خواهد بود، درست است که شاخص رشدهای خوبی را نشان می‌دهد؛ اما خبری از اعداد و ارقام سهام در آن بازه زمانی نیست.

مرید سادات با بیان اینکه بازار بورس ارزان‌ترین بازار در سال ۱۴۰۲ است، خاطرنشان کرد: تورم، سایر بازارها را به‌شدت در مدار صعود قرار داده و فقط بورس است که توانسته افتان‌وخیزان حرکت کند و بخشی از عقب‌ماندگی خود را جبران نماید، امیدوار هستیم سال ۱۴۰۲ سال بورس باشد، توصیه ما برای فعالان این بازار دوری از خرید هیجانی و التهابی و بر اساس اخبار است.

وی در ادامه، پیش‌بینی‌پذیری و اعتماد را حلقه مفقوده بورس در سال ۱۴۰۱ نامید و گفت: قوانین و موضع‌گیری‌های متناقض مسئولان که با شرکت‌های بورسی ارتباط معنادار پیدا می‌کرد در عمل فرصت رقابت با بازارهای موازی و رقیب را از بازار سرمایه گرفت و می‌توان این بازار را جامانده‌ترین بازار از تورم کشور دانست.

ارزندگی بازار و انتظار بازدهی مناسب

حسن حسین نیا دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز ضمن تأکید بر اینکه سال ۱۴۰۱ برای بورس بسیار پر نوسان و درعین‌حال همراه با افزایش ابهام بود، اظهار داشت: پیش‌بینی‌پذیری و اعتماد، حلقه مفقوده اصلی در سال ۱۴۰۱ بود، قوانین و موضع‌گیری‌های متناقض مسئولان که با شرکت‌های بورسی ارتباط معنادار پیدا می‌کرد در عمل فرصت رقابت با بازارهای موازی و رقیب را از بازار سرمایه گرفت.

وی افزود: می‌توانیم بازار سرمایه را جامانده‌ترین بازار از تورم کشور بنامیم هر چند در اقدامات اهالی بازار سرمایه برای جلوگیری از تهدید منافع سهام‌داران اقدامات مؤثری صورت گرفت؛ ولی در بازدهی ذی‌نفعان توفیق خاصی حاصل نشده است.

حسین نیا همچنین با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ با وجود برخی مشکلات از جمله قیمت‌گذاری دستوری و ریسک‌های سیستمی شرایط متفاوت خواهد بود؛ ولی ارزندگی به‌واسطه ارزش جایگزینی شرکت‌ها و افزایش نرخ سود شرکت‌ها به‌خاطر رشد عمومی قیمت‌ها و دلار امکان کسب بازدهی نسبتاً خوبی را فراهم خواهد آورد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه