اخبار داغ

سلاجقه در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت پیگیر حق آبه هیرمند است

سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت پیگیر حق آبه هیرمند است
رئیس سازمان محیط زیست کشور ازسفر به افغانستان برای پیگیری حق‌آبه هیرمند در اوایل اردیبهشت ماه خبر داد.

سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا از سفر به افغانستان برای پیگیری حق‌آبه هیرمند در اوایل اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: سفر به افغانستان در راستای رایزنی برای حق آبه هیرمند است، در واقع در تلاشیم تا تکلیف حق آبه جمهوری اسلامی  ایران هر چه سریعتر تعیین شود که در این راستا نیز اقدامات لازم انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پرونده حق آبه هیرمند در شرایط مناسبی قرار دارد، گفت: پیگیری‌ها نشان دهنده آن است افغانستان در حال پذیرفتن مطالبات ایران است.

به گفته رِئیس سازمان محیط زیست کشور، ما اساسا پیگیر دو محورحق آبه و آب شرب منطقه هستیم و اگر این دو محور پیگیری شود و طرف افغانی مطالبات ما را بپذیرد، به نظر می رسد که بتوانیم به این حق‌آبه دست پیدا کنیم تا منطقه از این وضعیت بحرانی خارج شود.


متولی حق‌آبه هیرمند وزارت نیرو است/ سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر است

سید حسین موسوی فر رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش درباره اقدامات سازمان محیط زیست کشور در پیگیری حق‌آبه هیرمند گفت: به لحاظ قانونی متولی حق‌آبه رودخانه‌های مرزی از جمله هیرمند وزارت نیرو است، اما با توجه به آثاری که حق‌آبه‌ها بر روی محیط زیست منطقه و معیشت مردم دارد، سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیگیر و روی این موضوع حساسیت دارد.

وی درباره اقدامات این سازمان افزود: از جمله اقداماتی که ما انجام دادیم، پیگیری موضوع از طرف افغانی است و ما بار‌ها از طریق نماینده ویژه رئیس جمهور آقای کاظمی قمی که الان سفیر ایران در افغانستان هستند با طرف افغانی مذاکرات واسطه‌ای داشتیم و ایشان تقاضا‌های ما را بیان کردند و این موارد را به سندی که بین دو کشور وجود دارد و واقعیت‌هایی که در منطقه نسبت به حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران است، رجوع دادیم.

سید حسین موسوی فر با اشاره به پیگیری حق‌آبه از سازمان‌های بین المللی بیان کرد: اقدام دیگری که ما انجام دادیم این است که از وزارت امور خارجه خواستیم که به وسیله یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد که UNEP است، موضوع را به صورت سه جانبه به نمایندگی از سازمان ملل متحد بررسی کنند و طی جلساتی طرف افغانی را مجاب کنیم که به تعهدات تاریخی عمل کنند.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست درباره سفر قریب الوقوع رئیس این سازمان به افغانستان خبر داد و گفت: آخرین اقدام ما هم که در دست رسیدگی است مذاکره با طرف افغانی است که به زودی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در راس یکی هیئت فنی به افغانستان سفری خواهند داشت و موضوع را چاره جویی می‌کنند.

وی افزود: به طور قطع هم باید نسبت به سند سال ۱۳۵۲ مذاکره کنیم و هم بحث‌های تاریخی که واقعی است صحبت شود؛ مسئله حق‌آبه تاریخی فراتر از این سند است و ما در حوزه حقوق تاریخی حق‌آبه‌ای داریم که محیط زیست را هم تامین می‎‌کرده و اگر این تامین نشود به آن حق تاریخی ضرر وارد شده است.

سید حسین موسوی فر در خاتمه گفت: ما اساسا پیگیر دو محور هستیم و اگر این دو محور پیگیری شود و طرف افغانی هم سازنده مذاکره کند، به نظر می‌آید که بتوانیم به این حق‌آبه دست پیدا کنیم و منطقه از این وضعیت بحرانی خارج شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه