اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت صنعت و بازار خودرو/ قیمت‌ها روند کاهشی دارند

آخرین وضعیت صنعت و بازار خودرو/ قیمت‌ها روند کاهشی دارند
بازار خودرو پس از اخبار مثبت عرضه برخی خودروها و ورود شورای رقابت به تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی شاهد کاهش قیمت برخی خودروها در بازار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اعلام خبر عرضه ۵۰ هزار خودروی ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه خودرو و تعویض ۲۹ هزار تاکسی فرسوده که ۱۰ هزار تاکسی در روزهای آینده اجرایی خواهد شد، سیگنال جدیدی را به بازار مخابره کرد که قیمت برخی خودروها را کاهشی کرد. با وجود اینکه کارشناسان این بازار اعتقاد دارند که بعید است که این روند کاهشی ادامه‌دار باشد، زیرا امکان اینکه توزیع گسترده خودرو در هفته‌های آتی ادامه‌دار باشد باتوجه‌به روند کنونی صنعت خودرو کم است.

قیمت‌ها در بازار خودرو روند کاهشی دارند

گزارش‌های میدانی خبرنگار راه دانا، از بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در بازار ۵۹۵ میلیون تومان شده که از کاهش ۱۰ میلیون‌تومانی حکایت دارد و پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی مدل ۱۴۰۲ با کاهش ۱۵ میلیون‌تومانی، ۷۸۰ میلیون تومان قیمت خورد.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز در هفته اخیر حدود ۹۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است و قیمت تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان است که طی یک هفته گذشته ۲۵ میلیون ارزان شده، تارا اتوماتیک صفر ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان شد که ۲۰ میلیون ارزان شده است.

دنا اتوماتیک توربو پلاس مدل ۱۴۰۲ نیز تقریباً همین روند را طی کرده است، قیمت پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده که ۱۰ میلیون طی ۷ روز ارزان شده است.

عرضه‌های مستمر قطعاً قیمت خودرو در بازار را کاهش می‌دهد

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره شرایط بازار خودرو در هفته‌های گذشته به راه دانا اظهار کرده بود: در صورت آغاز عرضه‌های مستمر خودرو در بازار قطعاً قیمت خودرو در بازار شکسته می‌شود و فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار کاهش می‌یابد و این شکاف بزرگ تفاوت قیمت کارخانه و بازار بر اساس عدم عرضه به‌موقع خودرو به وجود آمده است.

به اعتقاد مؤتمنی که شناخت کافی از عرضه و تقاضای بازار خودرو دارد و هر روز شاهد بار خریدوفروش و معاملات بازار خودرو است هم اکنون نیز با وجود این قیمت‌ها در بازار خودرو مشتری صف نکشیده و قطعاً افزایش عرضه به‌خصوص در تیراژهای بالا موجب کاهش شدید قیمت خودرو در همین بازارمی شود.

مؤتمنی درباره میزان افزایش قیمت خودرو در بازار در روزهای اخیر گفت: از فروردین ۹۷ تا امروز خودروهای داخلی تقریباً ۱۸ تا ۱۹ برابر گران شده که یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، همین موضوع محدودیت عرضه بوده و هست.

فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند تنها درصورتی‌که عرضه خودرو افزایش پیدا کند و شاهد محدودیت در عرضه نباشیم و همانند سال‌های پیش از ۱۳۹۵ این امکان به وجود آید تا خریدار با مراجعه به درب کارخانه یا نمایندگی‌ها مبلغ خودرو را واریز و آن را دریافت نماید تا این روند خودبه‌خود قیمت‌ در بازار خودرو را کنترل کند.

وزارت صمت، از ابزارهای خود برای کنترل بازار استفاده کرد

البته درست یا غلط عده‌ای هم بر این باورند که وزارت صمت برای فرار از استیضاح وزیر صمت، بالاخره از ابزارهای خود استفاده کرده و اقدام به کنترل بازار و قیمت‌ها نموده است.

البته بخشی از کاهش قیمت‌ها هم ممکن است به اعلام تعیین تکلیف قیمت خودروهای وارداتی و ورود سازمان حمایت و شورای رقابت به این موضوع باشد، زیرا در روزهای اخیر رضایی سخنگوی شورای رقابت در کنار تشریح علل تأخیر در این قیمت‌گذاری گفت: این موضوع در روزهای آینده تعیین تکلیف می‌شود.

رضایی افزود: شورای قیمت‌گذاری پس از بررسی قیمت خودروهای مونتاژی این قیمت‌ها ارائه داد؛ اما ازآنجایی‌که هنوز محاسبات چند خودرو تکمیل نشده بود بنابراین گذاشته شد که محاسبات تکمیل و در هفته آتی قیمت‌ها اعلام شود.

خودرو‌‌‌های مونتاژی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون، بالاتر از قیمت واقعی است

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت هفته گذشته درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: خودرو‌‌‌های خارجی مونتاژ داخل که اکنون بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌‌‌رسند پس از آغاز عرضه گسترده و سراسری به‌صورت فوق‌العاده  کاهش محسوسی خواهند داشت.

وی ادامه داد: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های واقعی و جهانی آنها است و برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد؛ از طرفی با شروع واردات خودرو، این عامل نیز مزید بر علت خواهد شد و این گونه خودرو‌‌‌ها با سرعت بیشتری به قیمت واقعی خودشان بازمی‌گردند.

منطقی توضیح داد: در سال‌های اخیر به‌واسطه ممنوعیت واردات خودرو در سال‌های اخیر، خودرو‌‌‌های خارجی مونتاژی داخل با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خود به بازار عرضه می‌شدند و شورای رقابت این خودرو‌‌‌ها را از قیمت‌گذاری دستوری معاف کرده بود.

وی افزود: اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود کرده تا دررابطه‌با موضوع قیمت این خودرو ها نیز تعیین تکلیف شود.

ثبت‌نام اردیبهشت‌ماه هم در کاهش مجدد قیمت خواهد بود

به گزارش راه دانا، بر این اساس و مطابق با برنامه افزایش تولید خودروسازان در سال جاری، دور دوم ثبت‌نام متقاضیان در سامانه در نیمه اردیبهشت سال جاری آغاز می‌شود تا ثبت‌نام برای ظرفیت‌های خالی خودروسازان نیز انجام گردد و این موضوع نیز احتمالاً در کاهش قیمت مؤثر خواهد بود.

این در حالی است که به‌تازگی شورای رقابت، خودروسازان خصوصی را انحصاری دانسته و به قیمت‌گذاری آنها ورود کرده و سخنگوی شورای رقابت در این زمینه اعلام نموده که شورای رقابت برنامه دارد فعالیت خودروسازان خصوصی را دقیقاً پایش کند و قیمت‌ها به‌گونه‌ای تعیین نماید که امکان افزایش تولید فراهم و در نهایت شکاف قیمتی بین کارخانه و حاشیه بازار کاهش یابد.

 

مولف : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه