اخبار داغ

گرفتاری سودانی‌ها در سفارتخانه‌های متروکه غربی

گرفتاری سودانی‌ها در سفارتخانه‌های متروکه غربی
پس از آنکه دیپلمات های غربی، سفارتخانه‌های خود در خارطوم را تخلیه کردند، سودانی‌های متقاضیان ویزا در یک منطقه جنگی گرفتار شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی رضائی- در اواخر ماه مارس، احمد محمود درخواست گذرنامه و ویزای خود را به سفارت سوئد در خارطوم، پایتخت سودان ارائه کرد. اما هرگز تصور نمی کرد که سند سفر او را پس ندهند.

هنگامی که درگیری بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع  شدت گرفت، دیپلمات‌های سوئدی خدمات کنسولی خود را به حالت تعلیق درآوردند و ظرف چند روز از کشور گریختند.

محمود از طریق شبکه های مجازی با یک دیپلمات سوئدی ارتباط برقرار کرد و از او خواست تا راه حلی بیابد که بتواند پاسپورت خود را پس بگیرد یا حداقل یک نسخه مهر شده از سفارت سوئد دریافت کند. او می‌دانست که نمی‌تواند به‌طور قانونی بدون گذرنامه از کشور فرار کند.

فرار سفارتخانه‌های غربی به ارائه خدمات ویزایی

متن نامه این بود که لطفاً به من اطلاع دهید که چه زمانی می توانم برای گرفتن پاسپورت خود آماده باشم؟ باید برای ترک کشورم آماده باشم، ساختمان من دیگر امن نیست.

اما دیپلمات سوئدی پاسخ داد: عمیقا متأسفم که بگویم این امکان پذیر نیست.

محمود یکی از صدها متقاضی ویزا شاید حتی یکی از هزاران نفری است که اکنون پس از تخلیه دیپلمات‌های غربی بدون بازگرداندن پاسپورت خود، در مناطق جنگی گرفتار شده است.

افرادی که در چنین وضعیتی سرگردان هستند می گویند که دیپلمات ها یا کارمندان دولت از کشورهایی مانند انگلیس، سوئد، آلمان، هلند و اسپانیا از آن زمان هیچگونه خدمات ویزایی ارائه نمی کنند و یا نتوانسته اند راه حل مناسبی پیدا کنند.

اتباع سودانی که گذرنامه‌هایشان در سفارتخانه‌های غربی در خارطوم محبوس است، گفتند که برخی از کارمندان دولتی غربی به آنها گفته‌اند برای گذرنامه جدید به مقامات محلی درخواست دهند.

با این حال، مقامات سودان درگیر جنگ مسلحانه ای هستند که بیش از ۵۰۰ نفر را کشته و ده ها هزار نفر را به کشورهای همسایه مانند مصر، چاد، سودان جنوبی و جیبوتی آواره کرده است.

مصر که حدود ۹۰۰ کیلومتر از خارطوم فاصله دارد، نزدیک ترین و البته تنها راه فرار برای بسیاری است، اما کسانی که گذرنامه ندارند اجازه ورود ندارند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه