اخبار داغ

پاک‌فطرت در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

ساخت خانه‌ حیاط‌دار کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر از آپارتمان‌سازی

ساخت خانه‌ حیاط‌دار کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر از آپارتمان‌سازی
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به همخوانی خانه‌های حیاط‌دار با سبک زندگی ایرانی گفت: ساخت خانه‌های حیاط‌دار کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر از آپارتمان‌سازی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در مسکن ملی ساخت خانه‌های حیاط‌دار به‌جای انبوه و آپارتمان‌سازی در دستور کار قرار گرفته است. برخی به کمبود زمین در کشورمان برای اجرایی‌کردن این طرح اشاره می‌کنند. حال‌آنکه ما زمین‌های زیادی داریم و می‌توانیم از این ظرفیت به نحو احسنت در راستای ساخت خانه‌های حیاط‌دار استفاده کنیم.

بخش زیادی از زمین‌ها بایر و بلااستفاده مانده است

بر اساس آمارها، اگر تنها ۱ درصد از زمین‌های کشور به ساخت‌وساز اختصاص داده شود، به هر ایرانی ۱۹۶ متر زمین می‌رسد. بخش زیادی از زمین‌های کشورمان بایر و بلااستفاده مانده است. کشورهایی که کمبود زمین دارند به عمودی سازی می‌پردازند و این کار برایشان فایده دارد؛ اما در کشور ما که به لحاظ زمین در مضیقه نیستیم، آپارتمان‌سازی ضرورتی ندارد و ما را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

بیشتر بخوانید:
توسعه افقی شهرها و اعطای زمین؛ راهکار اصلی مهار تورم مسکن

به نظر می‌رسد، شهرداری‌ها بیشتر به‌خاطر موضوع تراکم‌فروشی به سمت آپارتمان‌نشینی و برج‌ساز روی آورده‌اند. درحالی‌که سنت، فرهنگ و معماری ایرانی با ساخت خانه‌های حیاط‌دار هم‌خوانی دارد. در آپارتمان‌ها بخش مهمی از دسترسی خانواده‌ها به فضای باز که همان حیاط هست، حذف می‌شود و به‌نوعی یک بازداشتگاه برای خانواده‌ها درست می‌کنیم.

خانه‌های حیاط‌دار می‌تواند مزیت‌های زیادی نسبت به آپارتمان‌ داشته باشد

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص این موضوع به راه دانا اظهار کرد: قطعاً ساخت این طور خانه‌ها می‌تواند مزیت‌های زیادی نسبت به آپارتمان‌نشینی برایمان داشته باشد. فرهنگ ایرانی با منازل حیاط‌دار سنخیت دارد. به‌ویژه بادقت به بافت تاریخی خانه‌ها در کشورمان می‌فهمیم که حیاط مرکزی بافرهنگ کشور ما عجین است.

وی ادامه داد: خانه‌های قدیمی که در ایران ساخته می‌شد، شاید بتوان گفت آپارتمان‌های چهارواحدی بود؛ ولی دوطبقه بود و زیرزمین داشت. یک حیاط مرکزی بزرگ داشتیم و در چهار طرف آن ساختمان‌ها ساخته می‌شدند. در این خانه‌ها اتاق‌های تابستانه و زمستانه وجود داشت. معمولاً یک خانوادهٔ بزرگ شامل پدر و فرزندان متأهل در آن خانه زندگی می‌کردند. در آن خانه‌ها ارتباطات بین افراد بسیار زیاد بود و به لحاظ اقتصادی نیز این خانه‌ها برایشان مزیت داشت.

وی در ادامه گفت: ما باید در کلان‌شهرها به ساخت‌وسازهایی که در فرهنگ ایرانی وجود داشتند برگردیم و ساخت خانه‌های حیاط‌دار را در دستور کار قرار دهیم. در شهرهای کوچک معمولاً زمین به‌اندازهٔ کافی وجود دارد و به‌جای اینکه به سمت آپارتمان‌سازی برویم، باید به ساخت خانه‌های حیاط‌دار روی بیاوریم. آپارتمان‌نشینی به فرهنگ خانواده‌های ایرانی لطمه می‌زند و باید به خانه‌های حیاط‌دار برگردیم.

وی خاطرنشان کرد: آپارتمان‌نشینی اشکالات زیادی دارد. بحث همسایگی و ارتباط خانواده‌ها با یکدیگر در این نوع خانه‌ها به‌شدت لطمه می‌خورد، بیگانگی رخ می‌دهد و صلهٔ رحم به‌خوبی انجام نمی‌شود. اگر بتوانیم با اعمال سیاست‌هایی ساخت خانه‌های حیاط‌دار را در دستور کار قرار دهیم، مزیت‌های زیادی برایمان خواهد داشت.

امکان گسترش مشاغل خانگی در خانه های حیاطدار

این نماینده مجلس گفت: این درست است که در خانه‌های حیاط‌دار به دلیل عدم تزاحم برای دیگران امکان گسترش مشاغل خانگی وجود دارد. در آپارتمان‌نشینی، خانواده‌ها به‌راحتی نمی‌توانند به راه‌اندازی این نوع مشاغل مبادرت کنند. زیرا برای دیگران ایجاد مزاحمت می‌کند.

وی افزود: ساخت خانه‌های حیاط‌دار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر است. ازآنجائی‌که این خانه‌ها تک‌تک ساخته می‌شوند، نیازی به تأمین آوردهٔ دیگران نیست تا خانه تکمیل شود و روند ساخت هر خانه به‌صورت جداگانه پیش می‌رود. از طرف دیگر، لازم نیست برای ساخت طبقات بالاتر معطل ساخت طبقات پایین باشیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: ما در کشورمان به لحاظ زمین مشکلی نداریم. در مجلس نیز مصوبه‌ای در خصوص آزادسازی زمین‌های دولتی برای تأمین زمین موردنیاز ساخت مسکن در کشور داریم. یک عزم جدی لازم است تا این زمین‌ها آزادسازی شوند و در اختیار مسکن ملی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: باید دقت داشته باشیم که در ارتباط با ساخت مسکن در کشورمان فقط موضوع زمین مطرح نیست. باید بتوانیم کیفیت زندگی خوبی را برای شهروندان به وجود بیاوریم و به ارائهٔ خدمات مناسب به مردم در شهرک‌های ویلایی جدید بپردازیم. باید برنامه‌ریزی‌ها طوری باشد که جمعیت به سمت کلان‌شهرها نیاید و آن را به سمت شهرهای کوچک و میانی سوق دهیم.

وی در پایان گفت: خدماتی مانند ایجاد اشتغال را باید در شهرهای کوچک‌تر ارائه دهیم. زمین به‌اندازهٔ کافی در این مناطق وجود دارد و می‌توانیم به ساخت خانه‌های حیاط‌دار بپردازیم. وقتی به گسترش برخی شهرها که امکانش را دارند می‌پردازیم باید به تأمین امنیت آن‌ها مبادرت کنیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
حاج اصغر -> 1402/02/25
پاسخ

بهترین نوستالژی بود خدایی خانه های حیاط دار و حوض دار

احمد -> 1402/02/25
پاسخ

شما ی الونک برای ما درست کنید با ی قیمت مناسب که بتونیم از شر صاحب خونه راحت شیم. حیاط و بی حیاط پیش کش

محمد -> 1402/02/25
پاسخ

تو رو خدا آقای نماینده بیا تو سطح شهر حتی نمیخواد از ماشینت پیاده بشی. همین از پشت شیشه قیمت رهن و اجاره ها رو ببین و خجالت بکش

شهروند ایرانی -> 1402/02/25
پاسخ

امکان گسترش مشاغل خانگی در خانه های حیاطدار وجود داره یعنی اگر شما کمک کنید و زمین رو در اختیار مردم بزارید هم خونه دار میشن هم شغل دار. اما کو گوش شنوا