اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزییات بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان/ اجرای بخشودگی از ابتدای خردادماه سال جاری

جزییات بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان/ اجرای بخشودگی از ابتدای خردادماه سال جاری
طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان در راستای حمایت از کارفرمایان کارگاه‌های فعال تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف از ابتدای خرداد اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برخی اوقات جرایم بیمه‌ای کارفرمایان دامن‌گیر اکثر کسب  و کارها می‌شود که با انجام بعضی اقدامات می‌توان از این جرایم پیشگیری کرد یا میزان آنها را کاهش داد.

 عدم توجه به پرداخت حق بیمه باعث می‌شود که این سازمان بار مالی سنگینی را به دوش بکشد و کارفرما جرایمی را متحمل شود. کارفرمایان تمام کارگاه‌ها که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند باید صورت مزد، حق بیمه بیکاری، حق بیمه و حقوق تمام بیمه شدگان مربوط به هر ماه را تا روز آخر آن ماه و با ایجاد هر  نوع تغییراتی به موسسه تامین اجتماعی پرداخت کنند وگرنه شامل جریمه نقدی می‌شوند.

انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی

اگر کارفرمایان از ارسال حقوق بیمه شدگان و صورت مزد خودداری کنند یا طبق موافقت خود با سازمان تامین اجتماعی در مورد ارسال حقوق یا صورت مزد عمل نکنند با انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی مواجه شده و باید آنها را پرداخت کنند.

جریمه به علت عدم ارسال لیست بیمه کارکنان

هر کارفرما باید مطلع باشد که لیست بیمه کارکنان خود را تا مهلت قانونی ارسال کند. حال اگر کارفرما لیست بیمه کارکنان را در مهلت قانونی ارسال نکند یا به شکلی از آن خودداری کند باید جریمه سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند. بنابراین ۱۰ درصد به پرداخت حق بیمه بیکاری و کل حق بیمه اضافه می‌شود که کارفرما ملزم به پرداخت آن است. همچنین در ماه‌هایی که ارسال لیست کارکنان از مهلت قانونی خود خارج است جریمه حاصل از تاخیر لیست کارکنان حدود ده درصد از حق بیمه کل کم می‌شود.

یکی دیگر از موارد جریمه کردن کارفرما این است که در پرداخت حق بیمه کارکنان تاخیر می‌کند. حال با تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه کارکنان خود هر ماه دو درصد به مبلغ قابل پرداخت بیمه بیکاری و کل حق بیمه اضافه شده و سازمان تامین اجتماعی مقدار محاسبه شده را طلب می کند. همچنین اگر کارفرما به هر دلیلی ارسال لیست بیمه کارکنان به صندوق اجرایی شعب را یک یا چند ماه به تاخیر بیندازد به سازمان تامین اجتماعی بدهکار می شود و این موضوع در بازرسی‌ها مطرح خواهد شد. در نتیجه عدم پرداخت حق بیمه باعث می‌شود که جریمه پرداختی در طول یک ماه ۲ درصد و همچنین در طول یک سال ۲۴ درصد افزایش یابد.

حال کارفرما اگر نتواند حق بیمه کارکنان خود را پرداخت کند با ارسال لیست بیمه ی آنها به صندوق شعبه‌های این سازمان قبل از تاریخ مهلت باعث می شود که از جریمه ۱۰ درصدی عدم ارسال فارغ شود. درنتیجه اگر کارفرما بخواهد از جریمه‌های درصدی به دور باشد باید قبل از مهلت مورد نظر حق بیمه کارکنان را پرداخت کند.

نحوه مشاهده انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی

کارفرمایان جهت اطلاع از میزان جریمه‌ها و بدهی‌های خود می توانند به پورتال انواع جرایم بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند و از جزئیات دقیق آن آگاه شوند. همچنین این بیمه خدماتی در اختیار کارکنان و کارفرمایان قرار داده است که با ثبت نام متقاضیان در پورتال های تامین اجتماعی از خدمات آن بهره مند می شوند. بنابراین کارفرمایان به غیر از مشاهده جرایم بیمه تامین اجتماعی می‌توانند  جهت مشاهده میزان بدهی، آگاهی از مشکلات موجود در پرونده کارفرما و عدم رد شدن بیمه، گزارش شرایط ابلاغ احکام به صورت آماری، نشان دادن بدهی های تعیین شده کارگاه، اخطاریه در صورت عدم ارسال لیست بیمه کارکنان و موارد مشابه را به پورتال جرایم بیمه تامین اجتماعی رجوع کنند.

شرایط لازم جهت بخشش جرایم بیمه تامین اجتماعی

همانگونه که جریمه کارفرمایان در دستور بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرد از طرفی دیگر برخی مواقع بخشش جرایم بیمه تامین اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست. همچنین این سازمان بعضی از کارفرمایان را به دلیل سوابق گذشته و همچنین خوش حسابی کارگاه ها در ارسال و پرداخت حق بیمه تعیین کرده و جرایم را به آنها می‌بخشد. همچنین طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی با هدف تشویق کارفرما جهت پرداخت قرض های عقب افتاده سنواتی بابت بیمه کارکنان و حق بیمه تعلق به آنها می گیرد و جریمه بیمه به کارفرما بخشیده می شود. البته اگر کارفرما بدهی های عقب افتاده قبل از صدور احکام اجرایی جریمه را پرداخت کند ۴۰درصد جریمه به وی بخشیده می شود.

از دیگر استثناهای پرداخت حق بیمه این است که اگر کارفرما به علت عدم پرداخت یا در پرداخت بیمه تاخیر کند و جریمه شامل می‌شود. اما اگر کارفرما بیمه بیکاری و اصل حق بیمه را قبل از صادر شدن برگ لازم الاجرا تمام و کمال پرداخت کند ۳۰ درصد از میزان جریمه وی کاهش می‌یابد.

طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان در راستای  مساعدت با کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف و تقویت توان تولیدی کشور از ابتدای خرداد تا پایان مرداد سال جاری اجرا می‌شود.

بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان از ابتدای خردادماه

کارفرمایان متقاضی استفاده از بخشودگی جرایم بیمه‌ای می‌توانند اصل بدهی بیمه‌ای خود را به صورت نقدی پرداخت کنند یا اینکه با توافق با شعب این سازمان، روش پرداخت اقساطی را انتخاب کنند.

در صورتی‌که برای پرداخت اصل بدهی بیمه‌ای، تعداد اقساط ماهیانه ۱۲ ماه انتخاب شود، کارفرما از صد درصد بخشودگی جرایم برخوردار می‌شود؛ در صورتی‌که در ۱۸ ماه اقساط بدهی خود را پرداخت کند از ۸۵ درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند و در صورتی‌ که تعداد اقساط را ۲۴ یا ۳۶ ماه انتخاب کند به ترتیب از ۷۵ درصد و ۵۰ درصد بخشودگی بهره‌مند می‌شود.

کارفرمایان حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی، نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست اسفندماه سال سال گذشته و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط اقدام کنند.

همچنین کارگاه‌هایی که بر مبنای لیست اسفند ماه سال گذشته تعداد بیمه‌شدگان شاغل در آنها کاهش یافته باشد، بعد از بازگشت نیروی کار تعدیل شده یا جایگزینی آنها در زمان درخواست و رعایت حفظ اشتغال در دوره تقسیط، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد.

کارفرمایان متقاضی این تسهیلات باید درخواست خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ماه سال جاری ثبت کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه