اخبار داغ

«دارفور غربی سودان» غرق در خشونت و جنگ؛ هیچ راه فراری وجود ندارد

«دارفور غربی سودان» غرق در خشونت و جنگ؛ هیچ راه فراری وجود ندارد
در حالی که تمام توجهات به درگیری در خارطوم متمرکز شده است، افزایش خشونت در الجینه (دارفور غربی سودان) ساکنان را وحشت‌زده کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که جنگ داخلی سودان وارد دومین ماه خود می شود، کشتارهای قومی غیرنظامیان در منطقه آشفته دارفور غربی، مردم را به وحشت انداخته است.

ساکنان این منطقه می گویند: هیچ مکانی امن نیست و جنگجویان سودانی به بیمارستانی حمله کردند تا 12 غیرنظامی مجروح را اعدام کنند. در این بین ساختمان های دولتی، بازارهای مواد غذایی، مدارس و اردوگاه های آوارگان داخلی نیز مورد حمله، غارت و سوزاندن قرار می گیرند.

جمال خمیس، ناظر حقوق بشر در الجینه پایتخت دارفور غربی گفت: شورشیان همه ساکنان را می کشند و مرتکب جنایت علیه بشریت می شوند.

از زمان وقوع درگیری بین نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در ۱۵ آوریل، دو طرف هزاران جنگجو را از سراسر کشور به منظور تحکیم کنترل بر خارطوم، پایتخت سودان به کار گرفته اند و این یک خلاء قدرت در دارفور غربی ایجاد کرده است، جایی که شبه نظامیان بنا بر گزارش ها صدها نفر را در الجینه کشته اند.

این منطقه از دیرباز منبع تنش بین جوامع عرب و غیر عرب به دلیل اختلاف بر سر منابع آبی و زمینی بوده است. این نارضایتی ها به سال 2003 برمی گردد، زمانی که گروه های مسلح غیر عرب به دلیل بی توجهی و بهره برداری از دارفور علیه دولت مرکزی شورش کردند.

به گفته مقامات سازمان ملل، بین سال‌های 2003 و 2008، بیش از 300000 نفر در نتیجه خشونت‌، بیماری‌ها و قحطی ناشی از درگیری جان خود را از دست دادند. اکنون ساکنان دارفور غربی از زندگی در جنگ داخلی دیگری می ترسند.

فاضل باروس، یکی از اعضای قبیله عرب ریزه‌گات در الجینه گفت: این اعراب هستند که حمله می‌کنند.

وعده های دروغین

ماه ها پس از سقوط البشیر به دنبال خیزش مردمی در آوریل 2019، دارفور غربی شاهد بدترین خشونت های خود در سال های اخیر بوده است.

به گفته گروه های حقوق بشری، در دسامبر 2019، 72 غیر عرب در اردوگاه های آوارگان داخلی کشته شدند. بازماندگان گفتند که جنگجویان یونیفرم پوش واکنش سریع در هماهنگی و هدایت حملات شرکت داشتند.

با وجود نگرانی های حاد حفاظتی در منطقه، شورای امنیت سازمان ملل مأموریت دارفور را که در پایان سال 2020 منقضی شد، تمدید نکرده است.

حافظان صلح در دارفور اغلب به دلیل ناتوانی در محافظت مؤثر از غیرنظامیان مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، با این حال گروه‌های حقوق بشر گفتند که حضور آنها تا حدودی حملات را منصرف کرده است زیرا آنها جنایاتی که به شناسایی و افشای عاملان آن می شد را گزارش کردند.

پس از خروج نیروهای حافظ صلح، صدها نفر دیگر در حملات بعدی علیرغم وعده نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان مبنی بر تامین امنیت در دارفور کشته شدند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه