اخبار داغ

فتح الله توسلی در گفتگو با دانا:

حق آبه ایران مشخص است اما افغان ها تاکنون آن گونه که باید نپرداختند

حق آبه ایران مشخص است اما افغان ها تاکنون آن گونه که باید نپرداختند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ در توافقی که با افغانستان در موضوع حق آبه هیرمند داشته ایم، ایران دارای حقوق مشخصی است، اما افغان ها تاکنون آن گونه که باید آن را پرداخت نکرده اند.

فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به موضوع حق آبه هیرمند، اظهارات داشت: موضوع آب های مرزی یک پروتکل های بین المللی دارد که براساس آن کشورها با هم تعامل می کنند.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس قانون حق آبه ، سهم هر دو کشور باید مشخص باشد تا دو کشور آسیب نبینند، خاطر نشان کرد: در توافقی که با دولت افغانستان در موضوع حق آبه هیرمند داشته ایم، ایران دارای حقوق مشخصی است اما افغان ها تاکنون حق و حقوق ایران را آن گونه که باید نپرداختند و سدهای که آنجا بسته اند نیز خارج از توافقات بوده است.

وی در ادامه با اشاره به ادعای دولت افغانستان درباره کم بودن آب، گفت: طالبان مدعی است آب کم است و نمی توانیم آن را به مرزهای ایران برسانیم ولی این ادعایشان تنها با حرف قابل قبول نیست و باید اجازه دهند کارشناسان فنی وزارت نیرو آنجا حضور یابند و این موضوع را پیگیری و رصد کنند و بعد اظهار نظری صورت گیرد.

توسلی در ادامه با انتقاد از رفتار طالبان تصریح کرد:‌ متاسفانه رفتار طالبان در این زمینه رفتار درستی نبوده است و آقای رییس جمهور هم در این رابطه تذکر جدی داده اند. دولت طالبان باید متوجه باشد که میلیون ها افغان در داخل ایران در حال زندگی هستند و چندین دهه هست که جمهوری اسلامی در حال خدمات به آنها هست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد:‌ امیدواریم دوستان ما در وزارت خارجه و بخش های حقوقی این موضوع را پیگری کنند و مذاکرات با طالبان در سطوح مختلف سیاسی همچنان ادامه داشته باشد تا بتوانند حق و حقوق ایران را تضمین کنند و بگیرند.

بیشتر بخوانید:

ادعای طالبان درباره کم بودن آب را نمی پذیریم/ مسائل ملی و امنیتی ما در حوزه افغانستان نیاز به بازنگری دارد

جدال ایران و افغانستان بر سر حق آبه هیرمند/ طالبان به دنبال چه هستند؟!

شرایط بغرنج تالاب هامون مسئولان را به تکاپو انداخت/ تکلیف حق‌آبه هیرمند چه می شود؟

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه