اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

لزوم ایجاد سامانه داده‌ای، جهت اخذ مالیات بر خانه‌های خالی

لزوم ایجاد سامانه داده‌ای، جهت اخذ مالیات بر خانه‌های خالی
سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی به اطلاعات دقیقی نیاز دارد که وزارت راه موظف است از طریق سامانهٔ املاک و اسکان به این اطلاعات دست یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بعضی از سرمایه‌داران در زمان‌های خاص از فروش یا اجاره املاکشان خودداری می‌کنند تا با این کار باعث افزایش قیمت شده و سپس به سودهای کلان دست پیدا کنند. جریمه خانه‌های خالی یا اعمال مالیات‌های سنگین بر آن‌ها باهدف مبارزه با این مشکل به وجود آمده است.

برخی کارشناسان، بروز مشکلات فعلی در حوزهٔ مسکن را با کمبود مسکن در کشور مرتبط نمی‌دانند؛ بلکه به مسائلی همچون وجود خانه‌های خالی و عدم مدیریت این موضوع مرتبط می دانند.

بیشتر بخوانید:

۴ دلیل اصلی شکست قانون مالیات بر خانه‌های خالی/ تکرار به نتیجه نرسیدن قوانین خوب؛ در روند اجرایی بد

طرح مالیات بر خانه‌های خالی در تیرماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و سپس به شورای نگهبان ارسال شد. هرچند در وهله اول این طرح مورد تأیید واقع نشد، اما بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان به مالیات خانه‌های خالی توسط مجلس، این طرح به مرحله اجرا درآمد.

در چارچوب قانون اعمال مالیات بر خانه‌های خالی، دولت برای این خانه‌ها که با شرایطی احراز می‌شوند، مالیات تعیین می‌کند. این مبلغ چیزی فراتر از مالیات خانه‌های اجاره‌ای است. میزان مالیات برای خانه‌های مختلف با یکدیگر یکسان نیست و بر اساس عواملی مانند مقدار ودیعه و اجاره‌خانه مشخص می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی در بخش شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی به‌درستی عمل نکرد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در خصوص لزوم اجرای قانون اعمال مالیات بر خانه‌های خالی در پاسخ به راه دانا، اظهار کرد: در شرایطی که دولت به لحاظ منافع درآمدی در مضیقه قرار گرفته است به درآمدهای مالیاتی نیاز دارد. اما متأسفانه در شرایط فعلی نمی‌توانیم در بخش شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی به‌درستی عمل کنیم. این قانون در اجرا به مشکل خورده است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی ادامه داد: بهتر است وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف دولت ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و مسائل را با تعامل حل‌وفصل کنند. مثلاً وزارت راه و شهرسازی طبق قانون وظیفه دارد سامانهٔ املاک و اسکان را راه‌اندازی کند و به اطلاعات دقیق افراد به لحاظ سکونت دسترسی داشته باشد. این وزارتخانه در نهایت باید این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. این مسائل باید با تعامل بین نهادهای مختلف دولت حل شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی وزارت راه و شهرسازی با ابزارهایی می‌تواند به اطلاعات سکونت افراد دست یابد و دولت مصوب کرده است که مالیات ستانی از خانه‌های خالی انجام شود، این وزارتخانه موظف است که اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. مگر اینکه به لحاظ قانونی مشکلی وجود داشته باشد که باید در درون دولت حل‌وفصل شود.

اهمیت ایجاد سامانه داده‌ای، جهت اخذ مالیات بر خانه‌های خالی

وی افزود: واقعیت این است که تا امروز اطلاعات لازم برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی به دست نیامده است. این که تا الان وزارت راه و شهرسازی نتوانسته این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور بگذارد، نشان می‌دهد که اساساً به چنین اطلاعاتی دسترسی ندارد. این به معنای ناکارآمدی دستگاه مربوطه است. وقتی این دستگاه موظف شده است که سامانه‌ای راه‌اندازی کند و به اطلاعات دست یابد، باید این کار را انجام می‌داد.

افقه ادامه داد: تا کنون وزارت راه و شهرسازی نتوانسته است به اطلاعات دقیقی در مورد سکونت افراد دست یابد و لازم است اطلاعات موردنیاز سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در اختیار این سازمان قرار گیرد. با روش‌های فعلی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته است، اعم از بالاآوردن سامانه‌ای که بر اساس یک برههٔ زمانی کوتاه دوهفته‌ای اطلاعات را ارائه می‌دهد و یا طرح‌های گشت‌زنی نمی‌تواند کارساز باشد.

ناگفته پیداست که سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی به اطلاعات دقیقی در خصوص سکونت افراد و خانه‌های دوم و خالی نیاز دارد. بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است از طریق سامانهٔ املاک و اسکان به این اطلاعات دست یابد و آن‌ها را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد، کاری که تاکنون به‌درستی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:

مالیات خانه‌های خالی را چه کسانی باید بپردازند؟/ مردم باید خانه خود را در سامانه اسکان ثبت کنند

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه