اخبار داغ

پوتین:

روند حل مناقشه قره‌باغ مثبت است

روند حل مناقشه قره‌باغ مثبت است
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عصر پنجشنبه در نشست سه جانبه با الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در مسکو، گفت: روند حل مناقشه قره‌باغ مثبت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اسپوتنیک، رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: به طور کلی به نظر من علیرغم وجود مسائل و مشکلات، وضعیت در قره‌باغ کوهستانی به سمت حل و فصل مناقشه در حال پیشرفت است.

پوتین افزود: هم علی‌اف و هم پاشینیان با این موضوع که مسائل موجود قابل حل و فصل است، موافقت دارند.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: در بیشتر موارد، مشکل خاصی وجود ندارد و فقط برخی بحث‌های فنی در میان است.

این نشست سه‌جانبه که پوتین پیش از حضور در آن، با نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان به صورت جداگانه گفت‌ وگو کرده بود، در حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید.

الکسی اورچوک معاون نخست‌وزیر روسیه نیز اندکی بعد از برگزاری این نشست سه‌جانبه اعلام کرد که معاونان نخست‌وزیران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی نشستی در هفته آینده در مسکو درباره روند عبور و مرور از مرز گفت ‌وگو خواهند کرد.

اورچوک به خبرنگاران گفت: ما در جلسه هفته آینده به طور خاص فقط در مورد قوانین و مقررات مربوط به عبور و مرور و روند ترتیبی این قوانین و مقررات صحبت خواهیم کرد.

معاون نخست‌وزیر روسیه افزود: پوتین، علی‌اف و پاشینیان پس از انجام گفت وگوها میان معاونان نخست‌وزیران سه کشور، تصمیم خواهند گرفت که آیا مجدداً با هم ملاقات کنند یا خیر.

به نوشته اسپوتنیک، اظهارات معاون نخست‌وزیر روسیه پس از آن بیان شد که دولت ارمنستان اعلام کرده بود در صورتی که جمهوری آذربایجان به حقوق و امنیت ارمنی‌های قومی ساکن در منطقه قره‌باغ کوهستانی احترام بگذارد، آماده است این منطقه مورد مناقشه را به عنوان بخشی از سرزمین جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد.

باکو و ایروان چندین دهه است که بر سر منطقه قره باغ کوهستانی با یکدیگر مناقشه دارند. اما رهبران این دو کشور روز پنجشنبه در آستانه نشست سه جانبه با رئیس جمهور روسیه و پس از به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی، به سمت عادی سازی روابط پیش می‌روند.

گزارش‌ها از محل برگزاری نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا حاکی است پاشینیان و علی‌اف پیش از دیدار رو در رو به میزبانی پوتین، روز پنجشنبه با یکدیگر گفت وگو کردند.

علی‌اف در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی روسیه گفت: با توجه به اینکه ارمنستان به صورت رسمی قره باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته است، احتمال دستیابی به توافق صلح وجود دارد. وی سپس افزود: جمهوری آذربایجان هیچ ادعای ارضی نسبت به ارمنستان ندارد.

پاشینیان هم در این نشست گفت که دو کشور پیشرفت خوبی در عادی سازی روابط بر اساس به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی داشته‌اند.

وی ادامه داد: ایروان آماده است تمامی خطوط حمل و نقل منطقه را که از خاک ارمنستان می‌گذرد، بازگشایی کند.

برپایه این گزارش، این دو کشور در تاریخ ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) در نشستی در بروکسل به میزبانی شارل میشل رئیس شورای اروپا بر سر به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی به توافق رسیده بودند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه