اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آخرین جزییات اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان/کارفرمایان تا پایان مرداد اقدام کنند

آخرین جزییات اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان/کارفرمایان تا پایان مرداد اقدام کنند
براساس ماده ۳۹ قانون، کارفرمایان مکلف به پرداخت بیمه کارگران هستند و در صورت تاخیر یا عدم پرداخت، جریمه خواهند شد که طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان از ابتدای خرداد تا پایان مرداد سال جاری اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قرار براین بود طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان در راستای حمایت از کارفرمایان کارگاه‌های فعال تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف از ابتدای خرداد تا پایان مرداد اجرا شود که براساس آن کارفرمایان متقاضی استفاده از بخشودگی جرایم بیمه‌ای می‌توانند اصل بدهی بیمه‌ای خود را به صورت نقدی پرداخت یا با توافق با شعب این سازمان، روش پرداخت اقساطی را انتخاب کنند.

در صورتی‌ که برای پرداخت اصل بدهی بیمه‌ای، تعداد اقساط ۱۲ ماه انتخاب شود، کارفرما از صد درصد بخشودگی جرایم برخوردار می‌شود؛ در صورتی ‌که در ۱۸ ماه اقساط بدهی خود را پرداخت کند از ۸۵ درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند و در صورتی‌ که تعداد اقساط را ۲۴ یا ۳۶ ماه انتخاب کند؛ به ترتیب از ۷۵ درصد و ۵۰ درصد بخشودگی بهره‌مند می‌شود.

گفتنی است؛ جواز کسب صنفی معتبر (دائم یا موقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح، پروانه تاسیس یا بهره‌برداری، اسناد مالکیت، اجاره یا صلح‌نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی) و نیز تایید اتحادیه یا مجمع امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره‌برداری کارگاه هم از جمله مدارک مورد نیاز برای اثبات «کارفرمایی» کارفرمایان است.

کارفرمایان طبق ماده ۳۹ قانون تامین‌اجتماعی، باید نسبت به بیمه کارگران اقدام کنند. در این ماده قانونی مقرر شده است که کارفرما باید تا پایان آخرین روز ماه بعد، فهرست و حق‌بیمه کارکنان را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهد که در صورت تاخیر یا عدم ارسال فهرست اسامی همچنین تاخیر یا عدم پرداخت حق‌بیمه مربوط به هرماه در مهلت تعیین‌شده، کارفرما برحسب قانون جرایم در هر مورد ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد و در صورتی که کارفرما در این زمینه (پرداخت حق بیمه کارگران) قصور کند، بیمه‌شده می‌تواند با مراجعه به نزدیکترین شعب تامین اجتماعی یا مرکز ارتباطات مردمی این سازمان (سامانه ۱۴۲۰) تقاضای خود را در زمینه مراجعه بازرس به محل کار اعلام کند.

مشمولان این بخشودگی؛ کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی و اصناف و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط هستند که حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی، نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه خود بر مبنای لیست اسفند ۱۴۰۱ اقدام کرده و فهرست و حق‌بیمه کارکنان شاغل کارگاه را در طول دوره یادشده به ترتیب مقرر در قانون تأمین‌اجتماعی ارسال و پرداخت کنند همچنین در مورد کارفرمایانی که در طول ۲ سال گذشته از بخشودگی جرایم برخوردار شده‌اند، شرط حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه از زمان تعیین تکلیف بدهی، به مدت ۲ سال خواهد بود.

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول برای برخورداری از تسهیلات مزبور و به‌منظور تعیین تکلیف بدهی‌های قطعی شده مطابق قوانین، باید از ابتدای خرداد و حداکثر به مدت سه ماه، نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه خدمات غیرحضوی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اقدام کنند. با توجه به تسهیلات فراهم شده در ارائه خدمات غیرحضوری، ارائه درخواست کارفرمایان متقاضی صرفا به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر خواهد بود.

 در مورد آن دسته از کارگاه‌هایی که در اسفند ۱۴۰۱ فاقد فهرست ارسالی بوده‌اند، تعداد بیمه‌شدگان آخرین فهرست منتهی به اسفند ۱۴۰۱ مبنای تعیین نیروی انسانی کارگاه قرار می‌گیرد؛ کارفرمایان مشمول این تسهیلات که دارای ردیف پیمان هستند، پس از ثبت درخواست برای دفتر مرکزی یا کارگاه ثابت خود که فهرست و حق بیمه کارکنان را ارسال می‌کنند (صرف نظر از وجود بدهی قطعی) و در صورت احراز همه شرایط و پذیرش درخواست، می‌توانند بدهی‌های قطعی ردیف پیمان‌های موردنظر را به‌صورت جداگانه و در مهلت مقرر از طریق شعبه ذی‌ربط برابر ضوابط مربوطه تقسیط کنند.

 در مورد کارفرمایان کارگاه‌های حقیقی نیز که به‌واسطه جابه‌جایی محل یا تغییر فعالیت، کد کارگاهی جدید دریافت می‌کنند، چنانچه درخواست بخشودگی جرایم کارفرما برای کارگاه جدید ثبت و مورد پذیرش قرار گیرد، در مورد سایر کارگاه‌های قبلی کارفرمای یادشده که دارای بدهی قطعی هستند، پذیرش درخواست بخشودگی جرایم بلامانع خواهد بود.

چنانچه کارفرما هریک از اقساط بدهی‌های تقسیط شده موضوع این طرح را در سررسید مقرر پرداخت نکند یا در مدت یک سال پس از تقسیط یا در طول دوران تقسیط (در مواردی که تقسیط بیشتر از یک سال است) نسبت به کاهش سطح اشتغال کارگاه اقدام کند، بدهی تبدیل به حال شده و جرایم متعلقه، نسبت به مانده بدهی از تاریخ تبدیل به حال، محاسبه و به همراه جرایم قبلی به نسبت مانده بدهی مطالبه و وصول خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جزییات بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان/ اجرای بخشودگی از ابتدای خردادماه سال جاری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه