اخبار داغ

در نخستین نشست هم‌اندیشی حکمرانی در ورزش چه گذشت؟

سجادی: دیروز گفتند استقلال دنبال مربی ایرانی است/ خسروی وفا: مهاجرت، دوپینگ و بی‌اخلاقی در ورزش کولاک می‌کند

سجادی: دیروز گفتند استقلال دنبال مربی ایرانی است/ خسروی وفا: مهاجرت، دوپینگ و بی‌اخلاقی در ورزش کولاک می‌کند
نخستین نشست هم‌اندیشی حکمرانی در ورزش با حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین نشست هم‌اندیشی حکمرانی در ورزش ظهر امروز در اتاق شورای دانشکده علوم ورزشی برگزار شد.

این مراسم با چهره‌های شاخص ورزش کشور در حوزه مدیریتی و با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک، غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک، رضا صالحی امیری رئیس سابق کمیته ملی المپیک، مصطفی هاشمی طبا رئیس سابق کمیته ملی المپیک، سید محمد پولادگر معاون قهرمانی و ورزش حرفه ای، مریم کاظمی پور معاون امور بانوان وزارت ورزش، غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال و دیگر چهره‌های ورزشی برگزار شد.

در این نشست که حدود 4 ساعت طول کشید چهره های شاخص مدیریتی ورزش حضور داشتند.

باتوجه به این که جلسه قرار بود ساعت 17 به پایان برسد با کسب اجازه از وزیر ورزش این جلسه تا ساعت 18 به طول انجامید.

فضای در نظر گرفته برای این جلسه بسیار کوچک و گرم بود که اعتراض مسؤولان ورزش، میهمانان و خبرنگاران را به همراه داشت.

در این مراسم که طولانی شد صبر بعضی از مهمانان را طاق کرد تا افرادی جلسه را ترک کنند. همین امر کنایه رئیس کمیته ملی المپیک را به همراه داشت که گفت بعضی ها حرف زدند و رفتند و نماندند تا صحبت های ما را بشنوند.فضای این جلسه با توجه به اظهارات حاضران در جلسه باعث شد تا رئیس کمیته ملی المپیک نسب به این موضوع واکنش نشان دهد.

همچنین مصطفی هاشمی طبا به کلمه حکمرانی که برای این نشست در نظر گرفته شده بود انتقاد کرد.

 

صالحی امیری: در ورزش انسجام نداریم، انشقاق داریم

در این مراسم رضا صالحی امیری رییس سابق کمیته ملی المپیک با اشاره به راه‌اندازی دانشکده حکمرانی اظهار داشت: جزو آرزوهای ما بود که بحث حکمرانی در ورزش در یک فضای آکادمیک شکل بگیرد. در گذشته زیاد بحث شد، ولی دکتر مقیمی این اراده را داشت که این موضوع را تبدیل به یک ظرفیت در دانشگاه تهران کند. این یک قدم برای بهبود ساختار حکمرانی ورزش ایران برای آینده است. من فکر می‌کنم انسجام حلقه مفقوده در بحث حکمرانی است. انسجام به معنای حرکت هماهنگ اجزای یک سیستم به سمت یک هدف متعالی است. آیا در ورزش ایران، اجزای مختلف در این مسیر رسیدن به هدف هستند؟ اگر این شرایط را نمی‌بینیم، به معنای یک انشقاق است.

وی ادامه داد: اساساً انسجام در تنوع معما پیدا می‌کند، نه در اجبار. ما باید نظام حاکم در ورزش را بشناسیم. انسجام چسب بقای سیستم حکمرانی و عدالت جوهر این انسجام است. مشارکت از مولفه‌های اصلی انسجام و حکمرانی است. ورزش بیش از هر زمان دیگری به مشارکت نیاز دارد. نخبگان یکی از کانون‌های انسجام هستند. در حوزه فرهنگی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در این انسجام بسیار موثر هستند. صدا و سیما و رسانه‌ها و قهرمانان گروه‌های اصلی هستند که نقش اصلی را در این انسجام ایفا می‌کنند.

 

هاشمی طبا: به کلمه حکمرانی مشکوکم

در ادامه مصطفی هاشمی طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در واکنش به نام این هم‌اندیشی اظهار داشت: من به کلمه حکمرانی مشکوک نگاه می‌کنم چرا که بر اساس حرفایی که صالحی امیری زد، نیست و تضاد دارد. اگر ما روی این کلمه حکمرانی پا فشاری کنیم، به سمتی می رویم که حرف های صالحی امیری پوچ می شود و به هیچ چیز نمی‌رسیم.

 

سجادی: باید مانع اقدامات جزیره‌ای و موازی‌کاری شویم

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان نیز با بیان اینکه  حکمرانی مطلوب در ورزش با همراهی خانواده بزرگ و ارزشمند ورزش کشور در تمامی سنین و صنوف میسر می‌شود، اظهار داشت: برای تحقق خواسته های مان باید منسجم و متحد، طبق فرامین قدم برداشته و مانع اقدامات جزیره‌ای و موازی‌کاری شویم. در تعریف مفهوم حکمرانی، بر مجموعه اقداماتی تاکید می‌شود که هدف اصلی آن دست یافتن به اهداف مشترک ذی‌نفعان است. ذی‌نفعانی که می‌توانند یک گروه، یک سازمان، یک کشور، یک جامعه و در کل یک مجموعه مثل مجموعه ورزش باشند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در بحث حکمرانی در ورزش، مقصود و مخاطب ما مشخص است. جامعه هدف ما مشخص است که در نگاه کلی آن را جامعه بزرگ ورزش کشور می‌دانیم، اهداف متعالی را هم در ذهن‌مان داریم و همه می‌خواهیم با بهره‌گیری از مدل‌های حکمرانی از جمله حکمرانی متعالی، حکمرانی خوب و حکمرانی سالم، به دستاوردهای بزرگی برسیم و توسعه و پیشرفت ورزش و سلامتی و نشاط جامعه را شاهد باشیم.شناخت درست و به روز و واقع‌بینانه موجب می‌شود بدانیم چه می‌خواهیم و اقدام عملیاتی و بی‌وقفه و هدفمند و جسورانه و هوشمندانه است که ما را به سمت تحقق آنچه می‌خواهیم پیش می‌برد.

وی ادامه داد: در حکمرانی مطلوب شناخت ذی‌نفعان و جامعه هدف، فرهنگ حاکم بر این جامعه، مبارزه با اشتباهات و ندانستن‌ها و ناآگاهی‌ها و جلوگیری از تخلفات و اختلافات، توجه به شرایط اقتصادی و مالی و معیشتی و مبارزه با فساد، انتخاب مسئولین و مدیران و مربیان شایسته و توانمند و در کنار همه‌ی این موارد مشورت و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم فکری و اجرایی پیشکسوتان، اندیشمندان، کارشناسان و صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران، ورزشکاران و جامعه نخبگانی است که ما را به مقصد و مقصود می‌رساند.

سجادی گفت: یقینا حکمرانی مطلوب در ورزش با همراهی خانواده بزرگ و ارزشمند ورزش کشور در تمامی سنین و صنوف میسر می‌شود. از کودکان و نونهالان، تا پیشکسوتان، از ورزشکاران آماتور تا حرفه‌ای‌ها، از مربیان تا کادر فنی و اجرایی، از صاحبان صنایع مرتبط تا باشگاه‌داران، از کارشناسان و کارمندان تا مقام وزیر و معاون و مشاور همه باید در مسیر حرکت کنیم و برای تحقق آنچه می‌خواهیم منسجم و متحد، قدم طبق فرامین برداریم و مانع اقدامات جزیره‌ای و موازی‌کاری شویم. به موقع ببینیم، صحیح هدف‌گذاری کنیم، تخصصی و واقع‌گرایانه سیاستگذاری کنیم و با اهتمام اجرا کنیم.می‌دانیم که نگاه متعالی و مطلوب، تحقق حکمرانی مطلوب است. و می‌دانیم که تا رسیدن به این نقطه راهی مهم در پیش داریم اما نباید از ترس اینکه این نگاه ایده‌آل است، از انجام آن واهمه داشت.

 

به من دیروز گفتند استقلال دنبال مربی ایرانی است

در ادامه حمید سجادی در حاشیه جلسه هم اندیشی حکمرانی در ورزش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه حاضران و اساتیدی که دعوت شده بودند مطالبی در خصوص پیاده سازی بهتر و کارامدتر در خصوص حکمرانی در ورزش بیان کردند. مطالبی در تایید عزیزان به ذهنم رسید که گفتم. 10-12 سال پیش من معاون وزیر ورزش بودم از سال 88 تا 1392 معاون بودم و تجاربی داشتم و اساسنامه ها فرق می کرد. دل پری از وضعیت موجود نبود بلکه منظورم این مصادیق از عدم وجود حکمرانی در ورزش ممکن است این اتفاقات رقم بخورد.

وی ادامه داد: در 15 تا 30 سال پیش مطالبی در حکمرانی در ورزش بوده. اکنون با هماهنگی با مجامع بین‌المللی و خودمان با مطالعاتی که داریم اتفاقاتی که در ساختار ورزش کشور افتاده، تغییر ساختار کشور و مهمترین اتفاقی که در ورزش داریم قانون و وظایف و اهداف ورزش و جوانان برایمان تبیین شده که از زحمات مجلس بود. این قانون که بر همان اساس 9 آئین نامه نوشته شده و فدراسیون‌ها اساسنامه دارند. اوضاع آنطور که می‌بینیم تحت کنترل هست ولی مواردی که در جلسه بیان کردم مربوط به گذشته بود. گفتم یک نفر در قبل از دولت سیزدهم چنین رفتاری کردند و چنین مطلبی را گفتند. اتفاقات مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده است. مثلا گفت اساسنامه جمهموری اسلامی را قبول ندارم و خودم اساسنامه نوشتم و دارم که این حکمرانی در ورزش نمی‌شود! فوتبال هم دو اساسنامه دارد. 

وی در مورد اینکه امروز مربی اسپانیایی برای مذاکره با استقلال آمده و آیا قراردادش دلاری خواهد بود یا ریالی اظهار داشت: نمی‌دانم؛ مربی خارجی می‌خواهند بیاورند یا نه. تا جایی که من می‌دانم دنبال مربی ایرانی بودند. اخباری که تا دیروز دارم این بوده که استقلال مشغول بررسی مربی ایرانی بوده است. امروز از صبح در جلسه بودم و خبر ی نداده‌اند. اگر فرضیه شما درست باشد که قرار باشد برای یک باشگاه مربی خارجی بیاید همان مقررات قوانین تبین شده باید رعایت شود. اگر قرارداد دلاری باشد دلاری، اگر نه ریالی هرچه مقررات است. 

وی با اشاره به بحث سقف بودجه باشگاه‌ها بیان کرد: یکی از آخرین حکمرانی‌ها در ورزش همین مساله سقف بودجه است. در فوتبال سقف بودجه و سقف هزینه گذاشته‌اند و مثلاً برای آسیایی‌ها 325 میلیارد تومان می‌شود و برای باشگاه‌ای حرفه‌ای شدن مبالغی تعیین شده است. اتفاقات دیگری هم انجام شده که نشات گرفته از دستور العمل‌های فیفا و AFC است را برای فوتبال نوشتند که اتفاق خوبی است که در فوتبال رعایت شود. مواردی که در دنیای فوتبال داشتند نوشته شد تا در کشورمان اجرایی شود.

وزیر ورزش با تاکید بر اینکه اینکه چانه ورزش کوچک گرفته شده و برنامه هفتم توسعه هم داریم، گفت: در برنامه هفتم توسعه چند حکم داریم احکام مالی و بودجه ای بود که در هیات دولت در یکی دو هفته پیش توضیح دادم. آنچه احکام رنگ و بوی بودجه ای و مالی می داد ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه در موردش در دولت صحبت کردند و همه هم قبول کردند احکام بودجه ای مثل 27 صدم درصد از ارزش افزوده که قبلا بوده در برنامه سالیانه و بودجه باشگاه‌ها می‌آید.

سجادی خاطرنشان کرد: الان 6-5 حکم خوب داریم و چیز خاصی نیست. برنامه 5 ساله به مجلس رفته و نمایندگان هم می‌بینند و نظر می‌دهند. اینگونه نیست که در برنامه هفتم ندیده باشند. مگر می‌شود یک کشور ورزش و جوانانش را نبیند؟ ما می‌گوییم و مطلب را مطرح می‌کنیم. کشور هم بضاعتی دارد و براساس اقتضائات همکاری کرده. ورزش تاکنون هم حمایت شده. من نمی‌گویم اما اگر دوست داشتید با فیروزی صحبت کنید. امسال از لحاظ بودجه به مراتب وضعیت‌مان از سال گذشته بهتر است. 

وی درخصوص کوچک بودن چانه ورزش، توضیح داد: این را می‌گویند. سال‌هایی هم چانه ورزش کوچک بوده. خود من زمانی که ورزش می‌کردم، در یک مسابقه آسیایی جوانان 3 مدال آسیایی آوردم. تنها کسی که در 100 سال دوران ورزش ملی ایران در یک مسابقه آسیایی ۳ مدال آورده با عرض جسارت من هستم که در سال 66 دو برنز و یک نقره در سنگاپور گرفتم. علی کفاشیان در آن زمان رئیس فدراسیون بود و گفت حمید می‌دانی چه کار کردی؟ گفت بودجه ما به خاطر مدال‌هایت 2 برابر شد. گفتم مگر این بودجه چه قدر بوده که جواب داد بودجه دوومیدانی در آن سال یک میلیون و 600 هزار تومان بود. رئیس وقت سازمان به خاطر همین مدال بودجه فدراسیون را 2 برابر یعنی 3 میلیون و 200 هزار تومان کرده است.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: به این می‌گویند چانه کوچک. در سال 1366 بودجه یک سال دوومیدانی ایران پس از ۳ مدال من با وجود 2 برابر شدن به این مبلغ رسید. البته بعدها رفته رفته با تغییر ساختار و شکل گرفتن ورزش کشور، اضافه شدن فدراسیون‌ها و انجمن‌های ورزشی، بیشتر شدن ماموریت اداره ‌کل‌ها، شکل گرفتن ساخت و سازها، کلنگ خوردن پروژه‌های عمرانی مثل اینکه الان حدود 3800 پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که در زمان شروع وزارت من حدود 6 هزار بود و اکنون به زیر 4 هزار پروژه رسیده که همگی پول می‌خواهند، چانه ورزش بزرگ تر شده است.

سجادی ادامه داد: اگر این چانه کوچک باشد، کارها انجام نمی‌شود. هرچند در بحث پروژه‌های عمرانی پول ما به کفایت نمی‌رسد و برای تمام کردن این پروژه‌ها نزدیک به 55 همت نیاز داریم. سال گذشته 1/3 یا 1/4 همت عمرانی به وزارت ورزش تعلق گرفت. باید بضاعت کشور را هم درنظر گرفت. الان باید راهکارهای قانونی پیدا کنیم. می‌توانیم جایی را واگذار کرده، جایی را بفروشیم یا جای دیگری را مشارکت و سرمایه‌گذاری کنیم تا پروژه‌های عمرانی تسریع شود. به مخبر، معاون اول رئیس جمهور در هیات دولت گزارشی دادیم که فوتبال فراگیر شده و نیاز به زمین فوتبال داریم. او در هیات دولت پیشنهاد داد من گزارشی تهیه کنم تا مشخص شود در کشور به چند چمن مصنوعی دیگر در کشور نیاز داریم.

وزیر ورزش تاکید کرد: این گزارش را تهیه کردیم و فعلا از این گزارش با تامین منابع برای احداث هزار چمن مصنوعی موافقت شده و این اتفاق خیلی مهم است. مخبر این محبت و نگاه ارزشمند به اهمیت وجود ورزش را داشت. دستور داده و ما هم برنامه دادیم. با احداث این تعداد زمین موافقت کردند و به زودی با دستور سازمان برنامه و بودجه منابع برای این کار تخصیص پیدا خواهد کرد. آرام آرام تا قبل از تمام شدن سال به ما پول می‌دهند. اسم این کار را نمی‌توان چانه کوچک گذاشت بلکه نگاه عمیق به ورزش است و جای تقدیر و تشکر دارد.

سجادی درباره اتفاقات رخ داده در پیست اتومبیلرانی آزادی در همایش خودروهای کلاسیک گفت: اینجا پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی است. وقتی این فیلم به دست من رسید، بلافاصله از حراست وزارت ورزش خواستم رسیدگی کند تا پیشگیری شود. همه جا را نمی‌توان مراقبت کرد. گاهی مواقع اتفاق می‌افتد در گوشه‌هایی افرادی حرکات اینچنینی انجام می‌دهند و کل ورزش زیر سوال می‌رود. اصلا موافق این اتفاقات نیستیم. ورزش به هر قیمتی نباید انجام شود. همان زمان که این خبر را شنیدیم، به حراست دستور رسیدگی دادم و اصلا موافق چنین اتفاقاتی نیستیم. ورزش به آسانی نباید لکه‌دار شود.

 

خسروی وفا: مهاجرت، دوپینگ و بی‌اخلاقی در ورزش کولاک می‌کند

محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک در حاشیه مراسم نخستین نشست هم‌اندیشی حکمرانی در ورزش با کنایه به فضای این نشست اظهار داشت: اول از همه باید باید از همه شما عذرخواهی کنم چرا که باید در فضای مناسب تری پذیرای شما مدیران ورزشی می بودیم. در جلسه امروز دوست داشتم بیشتر برای ورزش کشور و ما که در حال حاضر مدیر هستیم برنامه‌های کوتاه مدت ارائه بدهیم. امروز ما در ورزش مشکلات کم نداریم. در این جلسه به تنهایی چیزهایی که ما امروز با آن در ورزش کشور مواجه هستیم، اشاره نشد. یکی از عزیزان صحبت کردند و اشاره کردند که ۱۲ مورد وجود دارد که اولین آن مدیریت است. ما در اولین مورد که مدیریت است، گیر کردیم.

وی افزود: ۴ دهه است که در حوزه مدیریتی ورزشی کشور حضور دارم و امروز بحث مدیریت ورزش کشور بسیار افت کرده است. چطور می‌توانیم این موضوع را بر طرف کنیم. انتظار ما این است کسانی که تئوریسین و صاحب سبک و صاحب نظر هستند، به ما نسخه بدهند. با روندی که امروز در مدیریت شاهد هستیم نمی‌دانیم ۵ سال دیگر مدیر خوب خواهیم داشت یا خیر. در حال حاضر با بحران هایی در ورزش کشور رو به رو هستیم که دوست داشتم امروز درباره آنها صحبت کنیم و نسخه درمان از شما بگیریم. هویت، حرمت و اخلاق در ورزش کشورمان وجود ندارد، نه در مدیران و نه در ورزشکاران المپیکی، چون خودم در بحث اجرایی حضور دارم و مشکلات ورزش را به روز می‌بینم، بیشتر دوست داشتم در این خصوص صحبت کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه گفت: ما از نظر زیرساختی، قهرمانی در ورزش و ... رشد زیادی را داشتیم و اصلا قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست. رشد کرده‌ایم اما به لحاظ فرهنگی، کسوت و فتوا افت کرده‌ایم. شما به مدیریت های دهه ۶۰ و ۷۰ نگاه کنید، چه زمانی می‌خواهیم مدیریت ورزش را اصلاح کنیم؟ قطعا امروز هم اقدام کنیم، موفق نخواهیم بود. ای کاش راهکارهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت به ما می‌دادید. راهکارهای کوتاه مدت امروز برای ما که درحال کار کردن هستیم بسیار اثر بخش می‌شد.

خسروی وفا در خصوص مشکلات ورزشکاران عنوان کرد: ما مشکلاتی عدیده‌ای داریم که اینجا جای صحبت کردنش نیست. ورزشکاران ما در حال حاضر مشکلات زیادی دارند بحث مهاجرت، دوپینگ و بی‌اخلاقی کولاک می‌کند، این ها همه درست مسائلی است که کمیته بین المللی المپیک به آن اشاره دارد. همه این موضوعات باعث می شود تا از منشور المپیک فاصله بگیریم. در صورتی که نباید چنین اتفاقی رخ بدهد. اگر در دانشگاه به این مشکلات رسیدگی نشود کجا باید به آن بپردازیم و از همه مهم تر مایی که در میدان هستیم نمی‌دانیم چه کار باید بکنیم.

وی در پایان با اشاره به مدیریت های ناموفق در ورزش گفت: به شما بعد از انقلاب را ببینید؛ کسانی که رشته ورزشی نخوانده بودند و در ورزش حضور نداشتند، موفق تر بودند. چرا باید چنین باشد؟ کسانی که سابقه در ورزش دارند، باید در رأس ورزش باشند و حکمرانی ورزش را بر عهده داشته باشند. شما اگر می توانید ۲ نفر به من معرفی کنید که تحصیلات ورزشی داشته باشند و در ورزش موفق بوده باشند. هر روز یک نفر را به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب می‌کنیم و به سمت کارمند شدن مدیران رفتیم و همین موضوع باعث شده است تا روز به روز افت مدیریت داشته باشیم راه حلی هم برای این موضوع نداشته باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه