اخبار داغ

دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم چیست؟

دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم چیست؟
یکی از راه‌حل‌های اولیه و ساده مواجه شدن با این بیماری‌های چشمی، استفاده از عینک است. بنا به آسیبی که به چشم شما وارد شده باشد، باید یک عینک‌ مناسب را برای خود انتخاب کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛چشم‌ها اعضای فوق‌العاده کاربردی در بدن تمام موجودات زنده هستند. پس با شایع‌ترین اختلالات قوه بینایی آشنا شوید و در مقابل آن‌ها از چشمانتان مراقبت کنید. دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم از شایع‌ترین اختلالات چشمی هستند. این اسامی احتمالا به گوش شما ناآشنا نیستند. بعضی از دوستان، اعضای خانواده و افرادی که با آنها در ارتباط هستیم، با این مشکلات مواجه هستند‌.

یکی از راه‌حل‌های اولیه و ساده مواجه شدن با این بیماری‌های چشمی، استفاده از عینک است. بنا به آسیبی که به چشم شما وارد شده باشد، باید یک عینک‌ مناسب را برای خود انتخاب کنید. برای مثال عدسی‌های یک عینک دوربین، مناسب افرادی است که برای دیدن اجسام در فاصله‌های دور دچار مشکل هستند. در ادامه بیشتر در مورد هریک از این اختلالات چشمی صحبت می‌کنیم. تا حالا تصور کرده‌اید اگر خدا قوه بینایی را به انسان هدیه نمی‌داد چه اتفاقی می‌افتاد؟ حالا که این موهبت در اختیار شماست، قدر چشمان زیبای خود را بدانید و از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کنید.

دوربینی یا hyperopia چیست؟

بعضی افراد برای دیدن اجسام نزدیک به خود دچار مشکل هستند و در عوض اجسام در فواصل دور را به سادگی و با جزئیات می‌بینند. این افراد برای دیدن فواصل نزدیک نیاز به کمک دارند. دوربینی در افراد مختلف باهم فرق دارد. در موارد شدیدتر، فرد می‌تواند اجسام در فواصل خیلی دور را به سادگی ببیند. اما اجسام در فواصل نزدیک بسیار تار و غیرقابل تشخیص هستند.

معمولا از لنز یا عینک برای حل این مشکل استفاده می‌شود. در عین حال در صورت داشتن بعضی شرایط اوليه، با عمل جراحی نیز می‌توان از شر این مشکل خلاص شد. افرادی که دارای این نوع اختلال چشمی هستند، احتمالا در خانواده خود سابقه این بیماری را داشته‌اند. هرچند که ممکن است بدون داشتن سابقه در خانواده نیز این مشکل برای افراد به وجود بیاید.

هرچند این بیماری چشمی به راحتی قابل درمان است، اما باید سریعتر به آن توجه کنید. تار دیدن اشیای نزدیک باعث می‌شود برای دید بهتر به چشم خود فشار بیاورید. کمترین عارضه این فشار مضاعف، سردردهای مکرر و گاها طولانی است.

نزدیک‌بینی یا myopia چیست؟

کاملا برعکس شرایط بالا نیز امکانپذیر است. در این وضعیت شما برای دیدن اجسام در فاصله‌های نزدیک هیچ مشکلی ندارید. اما اجسام در فواصل دور بسیار تار دیده می‌شوند. یعنی دقیقا برعکس عارضه دوربینی.

نزدیک‌بینی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است و حتما افراد زیادی با این مشکل را از نزدیک دیده‌اید. تعدادی از رایج‌ترین علائم نزدیک‌بینی در کودکان و بزرگسالان را باهم مرور می‌کنیم.

1. مشکل دید در رانندگی: بسیاری از افراد زمانی که حین رانندگی بخصوص در شب به سختی اتومبیل و عابر پیاده را می‌بینند، به این مشکل پی می‌برند.

2. تاری دید: به طور کلی تار دیدن اجسام در فاصله دور از علائم این عارضه است.

3. سردرد و سرگیجه: نزدیک‌بینی باعث سردردهای مکرر و گاها طولانی می‌شود. فشاری که برای دیدن اجسام در فواصل دور به چشمان خود می‌آورید، عامل این سردرد است.

4. تنگ کردن چشم‌ها: این مورد هم یکی دیگر از علائم رایج است. با تنگ کردن چشم یا با نزدیک هم آوردن پلک‌ها نور کمتری وارد چشم می‌شود. افراد نزدیک‌بین اصولا این کار را زیاد انجام می‌دهند.

5. مالیدن چشم: بخصوص در کودکان مالیدن بیش از حد یکی از علائم این مشکل چشمی است.

6. نشستن جلوی تلویزیون: کودکانی که زیاد تمایل دارند نزدیک تلویزیون بنشینند و آن را تماشا کنند، به احتمال قوی نیاز به درمان چشم دارند.

7. پلک زدن: اگر کودک شما بیش از حد معمول پلک میزند، احتمال عارضه چشمی را جدی بگیرید.

این عارضه چشمی هم به سادگی با استفاده از لنز و عینک قابل کنترل است. همچنین عمل جراحی لیزیک هم یکی دیگر از متداول‌ترین راه‌های درمان قطعی نزدیک‌بینی است. در صورتی که دچار نزدیک بینی باشید و دیدن اشیا دور برای شما مشکل باشد، حتما توصیه می شود تا از عینک در طول مدت ضعف چشم خود استفاده کنید. همچنین شما می توانید عینک خود را به صورت معمولی، طبی، آفتابی و یا حتی کار با کامپیوتر همراه با نمره چشم خود تهیه کنید. در صورتی که در استفاده از عینک تنبلی کنید، بی شک فشار زیاد وارده به چشمان شما در طولانی مدت آسیب های غیر قابل جبرانی را خواهد زد. بسیاری از افراد به دلیل عدم استفاده از عینک با وجود ضعف در بینایی، دچار سر درد های مداوم، تاری دید، افزایش نمره چشم در گذر زمان و یا حتی بیماری های چشمی می شوند. این در حالی است که امروزه عینک به عنوان یک کالای مد و پوشاک شناخته شده و با خرید یک عینک زیبا و به روز از بهترین سایت فروش عینک، می توانید در کنار حفظ سلامت چشم، به ظاهر و استایل خود نیز رسیدگی نمایید.

آستیگماتیسم چیست؟

سطح قرنیه و لنز طبیعی چشمان شما باید کاملا صاف و مانند توپ فوتبال دارای یک انحنای یکدست باشند. زمانی که شکل قرنیه از حالت توپ فوتبال تغییر کند و اصطلاحا تخم‌مرغی شود، فرد دارای آستیگماتیسم چشمی است. زمانی که انحنای قرنیه و لنز چشم از حالت طبیعی خارج شود، نور به صورت یکنواخت وارد تمام نواحی چشم نمی شود و تاری و دوبینی به وجود می‌آید. فردی که این مشکل را در چشمان خود دارد، اجسام در فاصله‌های دور و نزدیک را تار می‌بیند. اگر این عارضه پیشرفت کند، باعث دوبینی در چشمان شما خواهد شد.

چکاپ منظم داشته باشید

عارضه‌های چشمی اگر تشخیص داده نشوند، زندگی را به کام شما تلخ می‌کنند. بسیاری از مواقع در طول روز سردرد دارید. نگاه کردن طولانی به صفحه کامپیوتر چشمان شما را خسته می‌کند. هنگام رانندگی در شب مشکل دارید. در مدرسه، دانشگاه و محیط کار عملکرد شما پایین می‌آید. سردردهای پی در پی زندگی با برای شما تبدیل به جهنم کرده و دنبال رهایی از این مشکل هستید. چکاپ منظم کمک می‌کند بیماری‌هایی نظیر دوربینی و نزدیک‌بینی چشم به سرعت تشخیص داده شده و سریع درمان شوند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه