اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سه ‌گام دولت و مجلس که موجب کاهش قیمت مسکن در تهران شد

سه ‌گام دولت و مجلس که موجب کاهش قیمت مسکن در تهران شد
عملکرد دولت و مجلس در راستای تنظیم بازار مسکن موجب کاهش نسبی قیمت و اجاره آپارتمان‌های بزرگ متراژ در برخی محله‌های تهران شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ مجلس و دولت در دو سال اخیر و پس از روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی سه ‌گام اساسی برای حل معضل مسکن برداشتند که اولین گام برای تسهیل تولید مسکن، تصویب طرح جهش تولید مسکن بود تا دست دولت برای ساخت مسکن باز شود و امکانات مورد نیاز در اختیار مسکن‌سازان قرار بگیرد.

گام دوم این بود که برای واردکردن چند میلیون مسکن احتکار شده به بازار مسکن طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب و ابلاغ شد و در گام آخر مجلس در هفته گذشته با تصویب قانونی مؤثر، زیرساخت قانونی برای مقابله با آشفته‌بازار اجاره مسکن را ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر مستقیم کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو و مسکن

جریان‌های ذی‌نفع سا‌ل‌های طولانی قوانین حوزه اجاره مسکن را به ضرر مستأجر تدوین کرده بودند و این قشر در رهاشدگی بازار اجاره زیر تیغ قیمت‌های غیرمنصفانه قرار گرفته بودند که مجلس یازدهم با تصویب قانون ساماندهی اجاره مسکن در کنار حفظ منافع مالکان منصف صدای مستأجران شد. این قانون در صورت تأیید شورای نگهبان و اجرای مناسب می‌تواند افزایش سالیانه اجاره‌بها را ضابطه‌مند کند.

کاهش ۳۰۰ میلیون تا یک‌میلیاردی قیمت آپارتمان در تهران

مشاهدات میدانی راه دانا در هفته‌های اخیر نشان از این موضوع دارد که سطح قیمتی آپارتمان در شهر تهران نسبت به ماه گذشته بین ۳۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان کاهش‌یافته و در جنوب تهران نرخ پیشنهادی برخی واحدها به کمتر از ۲ میلیارد تومان رسیده است.

بررسی فایل‌های عرضه شده نیز نشان می‌دهد که نرخ‌های پیشنهادی همچنان روبه‌پایین است و در مقایسه با هفته قبل تا ۵ درصد افت داشته است.

معرفی ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری نکرده بودند که با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم.

ودیعه نوسازی بافت فرسوده در تهران ۱۲۰ میلیون تومان شد

وزیر راه و شهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد: تسهیلات ودیعه مسکن برای ساکنان بافت‌های فرسوده که واحدهایشان نوسازی می‌شود، در تهران ۱۲۰ میلیون و در مراکز استان‌ها ۹۰ میلیون تومان است و درحالی‌که حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند این وام به بازسازی بافت‌های فرسوده کمک می‌کند.

این خبر در حالی منتشر شد که در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری رشد ۳۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده تهران نیز رقم خورد.

۴ برابر مسکن مهر، زمین به نهضت ملی مسکن تعلق گرفت

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در طرح مسکن مهر که طرح بزرگی بود، ۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن به محدوده شهر الحاق شد که در طرح نهضت ملی مسکن تا کنون این رقم به بیش از ۳۱ هزار هکتار زمین رسیده است.

به گزارش راه دانا، سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت واحدهای تک طبقه با ارائه زمین به مردم است. این یک اقدام کم‌سابقه بعد از انقلاب بوده و در شکستن احتکار و سوداگری، جوانی جمعیت و امید آفرینی بین مردم تأثیر شگرفی خواهد داشت.

تکلیف مجلس به بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را مکلف کردند از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن بر اساس اولویت جمعیتی آسیب‌پذیر اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را ادامه داده و ماده ۱۱ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱۱ این طرح؛ بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای‌عالی مسکن، از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه به گروه‌های جمعیتی آسیب‌پذیر در حوزه مسکن بر اساس اولویت‌بندی که ظرف مدت یک ماه به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب شورای‌عالی مسکن می‌رسد، اقدام نماید.

همچنین سقف فردی تسهیلات در سال اول اجرای قانون برای شهرهای مختلف بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار که در سال اول برای شهر تهران ۲ میلیارد ریال، مراکز استان‌ها ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۱ میلیارد ریال و برای روستاها ۴۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود که در سال‌های بعد متناسب با تورم نقطه‌به‌نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می‌یابد. تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌های عامل به‌عنوان تکلیف ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن محسوب می‌شود.

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن درباره آخرین وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: روند کاهش قیمت مسکن آغاز شده و در کشور ادامه‌دار خواهد بود، البته قیمت مسکن در مناطق شمالی شهر تهران در چند هفته اخیر افت ۲۰ درصدی را تجربه کردند.

وی افزود: علاوه بر رکود حاکم بر معاملات خریدوفروش، ثبات قیمتی که امروز در کشور شاهد هستیم، موجب شده تا شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم و به نظر می‌رسد که از التهابات بخش اجاره مسکن نیز کاسته خواهد شد.

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به فضاسازی‌ها مبنی بر موقت بودن کاهش قیمت مسکن، گفت: با توسعه ساخت‌وسازها در طرح نهضت ملی مسکن به‌صورت بنیادین بازار مسکن منتظر عرضه‌های انبوه مسکن خواهد ماند که همین موضوع عامل مؤثری برای تداوم ثبات است.

ایلاتی با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت در بازار مسکن را شاهد هستیم، گفت: این در حالی است که املاک متراژ پایین و در مناطق متوسط حدوداً ۱۰ درصد کاهش قیمت در این مدت داشتند.

افت قیمت بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی در شهرهای اطراف

به گزارش راه دانا، مشاهدات نشان از این موضوع دارند که نرخ‌های پیشنهادی در مناطقی از تهران که با مازاد عرضه مواجه شده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. افت قیمت در شهرهای اطراف از جمله پردیس تا بیش از ۲۰ درصد نیز می‌رسد. در شهرهای پرند و هشتگرد هم طبق گفته مشاوران املاک قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. البته بازار با دو معضل کمبود فایل‌های کوچک متراژ و عرضه مازاد واحدهای بزرگ مواجه است که باعث شده میزان کاهش قیمت در آپارتمان‌های کوچک، کمتر از واحدهای بزرگ باشد.
 

بیشتر بخوانید:

بررسی بازار مسکن در ۱۴۰۱/ چشم‌انداز روند بازار مسکن

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه