اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تاثیر مستقیم کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو و مسکن

تاثیر مستقیم کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو و مسکن
روند نزولی قیمت‌ ارز موجب آن شده که دلار در بازارهای غیررسمی در کانال ۴۶ هزار تومان قرار گیرد و قیمت در بازارهای هم عرض از جمله طلا، سکه، خودرو و مسکن نیز کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ شاخص بازار ارز در هفته‌های اخیر از کانال ۵۲ هزار تومان با روند ریزشی در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان وارد شد و پیش‌بینی فعالان بازار هم این است که این ریزش ادامه‌دار خواهد بود و ورود ارزهای آزاد شده به بازار ارز موجب می‌شود که این روند در هفته‌های آینده ادامه‌دار باشد.

روند نزول قیمت ارز ادامه دار است

مشاهدات حاکی از این است که قیمت دلار در لحظه شروع معاملات روز گذشته و امروز باز هم نزولی بوده و دلار امریکا در آستانه نزول به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفته و تلاش دلالان و سفته‌بازان نیز برای جلوگیری از ریزش نرخ ارز بی‌نتیجه مانده است.

قیمت ارز در بازار آزاد تهران ۲۲ خرداد ۱۴۰۲/ قیمت دلار مشخص شد

قیمت یورو و سایر ارزها نیز در حال سقوط است و طی این روزها یورو نیز بیش از ۱۲ هزار تومان ریزش داشته است.
این در حالی است که ریزش قیمت‌ها در مرکز مبادله ارز کشور نیز ادامه دارد و هر اسکناس دلار در این مرکز برابر ۴۱ هزار ۹۸۹ تومان و نرخ هر حواله دلار نیز ۳۸ هزار و ۱۷۲ تومان است.

سیاست کوچک‌‌سازی بازار غیررسمی دولت جواب داد

به گزارش راه دانا، از ابتدای امسال سیاست کوچک‌‌سازی بازار غیررسمی ارز در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گرفت و تأمین ارز موردنیاز مردم و فعالان اقتصادی از تقاضا در بازار غیررسمی کاسته شد. اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز و برنامه دولت برای مهار تورم باعث فروکش‌کردن شدید انتظارات تورمی شده است به‌طوری که روند تورم از خرداد به بعد نزولی پیش‌بینی می‌شود.

به دنبال کاهش تقاضای سفته‌بازی، دیپلماسی منطقه‌ای دولت، انتشار اخباری مبنی بر آزادشدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده و چشم‌انداز روشن اقتصادی کشور موجب شده نرخ ارز طی دو هفته گذشته روند نزولی را آغاز کند و این روند خود را در همه بازارهای هم ارز هم‌نشان دهد.

نمودار ریزش یک ماهه قیمت دلار


 

کنترل انتظارات تورمی کاهش قیمت در همه بازارها را به دنبال دارد

دلیل اصلی ریزش قیمت دلار، از دیدگاه کارشناسان اقتصادی موفقیت دولت در کنترل انتظارات تورمی است که نشانه‌های آن را در بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در بازارها مشاهده می‌کنیم.

البته دیپلماسی اقتصادی دولت و تراز مثبت تجاری کشور نیز بر کاهش تقاضای ارز در بازار غیررسمی اثرگذار بوده که یکی از علت‌های آن رشد تجارت با همسایگان است.

شایان‌ذکر است اقتدار نظامی، سیاسی و اقتصادی کشور نیز با رونمایی از موشک‌های جدید هایپرسونیک و موشک‌های دوربرد نیز، اثرات مستقیم و غیر‌مستقیمی در نماد کشور در جهان داشته است.

کاهش قیمت مسکن به دنبال بازار ارز

از ابتدای ماه جاری مجموعه عواملی همچون ثبات و پایین آمدن نرخ ارز، کاهش تورم و کاهش ریسک‌های غیراقتصادی باعث توقف روند قیمت‌های پیشنهادی در بازار ملک شده است. بررسی‌ها از بازار مسکن شهر تهران، به‌ویژه مناطق شمالی نشان می‌دهد نرخ‌هایی که بعضاً بی‌حساب‌وکتاب افزایش‌یافته بود تا ۲۵ درصد افت داشته است.

روند کاهش نرخ ارز در بازار محصولات پایه نیز باعث شد تا رشد قیمت نهاده‌های تولید متوقف شود. مقایسه قیمت محصولات پلیمری عرضه‌شده در بورس کالا نشان می‌دهد ارزش کالاهای فروش رفته این بخش در ۱۷ خردادماه به نسبت ۲۷ اردیبهشت‌ماه، حدود پنج درصد کاهش‌یافته است. این کاهش قیمت در سایر معاملات گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نیز حدود چهار و نیم درصد است.

در بازار فلزات نیز طی ۲۰ روز گذشته میانگین قیمت‌ها حدود دو درصد کاهش‌یافته است. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد با استمرار فضای کنونی و آشکارشدن نتایج سیاست‌های دولت مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در کنار سیاست‌های پولی و ارزی، روند تخلیه حباب قیمت در بازارهای مختلف تا رسیدن به قیمت‌های واقعی باز هم ادامه‌دار باشد.

فروشندگان املاک مجبورند قیمتها را کاهش دهند

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره این موضوع اظهار کرد: نمی‌توانیم درصد مشخصی را برای کاهش قیمت مثلاً ۲۰ درصد اعلام کنیم، اما قیمت مسکن به‌قدری افزایش‌یافته که توانایی خرید را کاهش داده است. کسانی که می‌خواهند از موجودی در اختیار (املاک) سرمایه جذب کنند، مجبورند متفاوت‌تر از قبل قیمت‌ دهند و با قیمت‌های کنونی موفق به فروش نمی‌شوند، پس مجبورند از قیمت‌های قبلی خود کوتاه بیایند و قیمت را پایین بیاورند.

بیگی نژاد گفت: ‌رکورد در بازار مسکن به دلیل قیمت‌ها بالا حاکم شده است. اقتصاد مسکن تابعی از اقتصادهای دیگر است؛ نرخ دلار کاهش‌یافته و تردد افراد زیاد شده و این خود یکی از دلایل کاهش قیمت است.

به گفته وی، اما وقتی کسی می‌خواهد در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند باید به سایر بازارهای اقتصادی توجه کند تا ببینید آیا ورود به این بخش صرفه اقتصادی دارد یا خیر و کاهش قیمت در بازارهای دیگر می‌تواند بر بازار مسکن هم مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

ادامه ریزش قیمت ارز در بازار غیررسمی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه