اخبار داغ

ذبیح الله خدائیان:

جلوگیری از ۲۰۱ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در سال گذشته/ تشکیل ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجع قضایی

جلوگیری از ۲۰۱ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در سال گذشته/ تشکیل ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجع قضایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به اینکه  ۴ هزار و ۸۵۸ برنامه نظارت را در سال گذشته به اجرا شده است، تصریح کرد: حدود ۲۰۱ هزار میلیارد ریال از فرار مالیاتی جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک هفته قوه قضائیه گفت:  قوه قضائیه موظف است بر پایه سند تحول قضائی حرکت کند، در واقع ۱۲ برنامه سند تحول قضائی مرتبط با سازمان بازرسی است و برای اجرای سند تحول کمیته راهبردی تشکیل شده است.

خدائیان در ادامه افزود: مطابق با قانون اساسی نظارت ببر اجرای صحیح قانون و دیگری نظارت ببر حسن اجرای قانون از وظایف سازمان بازرسی است و در وهله اول با مفسدان برخورد کردیم  و تلاش کردیم تا پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرار دهیم.

جلوگیری از ۲۰۱ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در سال گذشته

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به اینکه  ۴ هزار و ۸۵۸ برنامه نظارت را در سال گذشته به اجرا شده است، تصریح کرد: حدود ۲۰۱ هزار میلیارد ریال از فرار مالیاتی جلوگیری شد.

 به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور، بیش از ۱ میلیارد دلار و ۲۱۹ میلیون یورو از طریق وصول مطالبات وصول شد.

وی در ادامه بااشاره اینکه بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از تضیع اموال و حقوق دولتی جلوگیری شد، خاطر نشان کرد:  با پیگیری و بررسی سازمان بازرسی ۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان مطالبات مالیاتی از شرکت‌های صورتی و کارت‌های بازرگانی استیجاری و بدهی ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان آلایندگی پتروشیمی‌ها دریافت شد و ۳ هزار میلیارد تومان از مطالبات گل گهر اصلاح شد.

خدائیان با بیان اینکه حدود ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجع قضائی تشکیل و برای هزار و ۱۴۰ نفر قرار جلب به دادرسی صادر شد، گفت:  حدود ۲ هزار پرونده در مراجع انتظامی و اداری تشکیل و ۳ هزار و ۶۸۲ نفر حکم گرفتند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: حدود ۲ هزار مسئله که منجر به بروز فساد می‌شد شناسایی شدند و از میان این موارد حدود ۲۱۰ کلان مسئله تحت عنوان گلوگاه فساد تشخیص داده شد.

تشکیل پرونده کیفری برای  ۲۰ مسئول در راستای ترک فعل

خدائیان  در ادامه با بیان اینکه برای ۲۰ مسؤول که ترک فعل کرده بودند، پرونده کیفری تشکیل شد، گفت:  ۲۶ هزار میلیارد تومان کالا تعیین و تکلیف شدند.

به گفته خدائیان، همچنین هزار و ۶۲ خودرو به مزایده گذاشته شد و در فروش کالاهای انبارها سازمان اموال تملیکی رشد ۵۰۰ درصدی داشته ایم و در اعاده کالا به صاحبان خود رشد ۹۰۰ درصدی و در انهدام کالا نیز شاهد رشد ۶۲ درصدی بودیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با بیان اینکه وضعیت رسوب کالا در انبارها قائل مقایسه با گذشته نیست، تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه راسا به موضوع ورود کرد و خود پیگیر مسائل است و دولت کمک کرد تا نسبت به اصلاح چارت اموال تملیکی اقدام شود.

پیگیری بحث قانون جوانی جمعیت

وی در ادامه به قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: بحث قانون جوانی جمعیت را پیگیری کردیم و تکالیف تمام سازمان‌ها مشخص شد و به سازمان‌هایی که به وظایف خود عمل نکردند هشدارهای لازم داده شد.

وزارت نفت به تکالیف خود در خصوص قانون هوای پاک عمل نکرد

خدائیان با اشاره به قانون هوای پاک گفت: وزارت نفت و برخی دستگاه های دیگر به تکالیف خود عمل نکردند است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: وزارت اقتصاد در این رابطه با سازمان بازرسی همکاری دارد و برای ۴۴ دستگاه پروندها تشکیل  و توضیحات اخذ شده است  و برخی از دستگاه‌ها توجیه داشتند که قابل قبول بود و فرصتی داده شد تا در اسرع وقت نسبت به حل مشکلات اقدام شود و اگر به وظایف خود عمل نکنند پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال می‌شود و این به تمامی قوا مرتبط است.

راه اندازی سامانه شکایات مبتنی بر هوش مصنوعی

وی با اشاره به ارتقای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی تصریح کرد‌: درگاه یکپارچه خدمات سازمان بازرسی تشکیل شد و به درگاه هوشمند ملی متصل شده ایم،همچنین سامانه گزارشگران فساد ارتقا یافته است و بانک اطلاعات تکالیف دستگاه‌ها تشکیل شده است. بانک اطلاعات گلوگاه‌های فساد و محکومان هم تشکیل شده اند. همچنین سامانه درخواست ثبت شکایات مبتنی بر هوش مصنوعی راه اندازی شده است.

خدائیان درباره مرکز نظارت همگانی گفت: گزارشگران فساد می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند و به تازگی سامانه هوشمندی ایجاد شده تا به جای همکاران ما ربات ها اقدام به پاسخگو بوده و گزارش را به مرجعی که باید رسیدگی کنندف ارسال می‌کنند و همچنین احراز هویت افراد را نیز بصورت برخط بررسی می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: متأسفانه علی رغم قانون سازمان بازرسی که گفته شده دستگاهای اجرایی باید به سازمان بازرسی دسترسی دهند این کار انجام نشده است و در قانون بودجه حکمی را ایجاد کردیم که در آن نوشته شده است دستگاه‌های اجرایی باید دسترسی بانک اطلاعاتی خود را در اختیار سازمان بازرسی قرار دهند.

تشکیل پرونده برای ۴ شرکت در حوزه احتکار دارو

وی درباره آخرین وضعیت پرونده گران فروشی دارو اظهار داشت: در سال گذشته با اخلال در نظام دارویی کشور مواجه شدیم و برخی از داروها کمیاب شدند و با پیگیری‌های سازمان بازرسی ۱۰ شرکت شناسایی شدند که مشخص شد ۶ مورد از موارد رفع اتهام شد و برای ۴ شرکت داروسازی پرونده تشکیل و با دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شد. احتکار  و گران فروشی و اخلال در نظام توزیعی دارو اتهام مدیران شرکت بود و تاکنون قرار به جلب دادرسی گرفته نشده است.

خدائیان درباره رسیدگی به پرونده‌های خودرو با بیان این‌که در  مورد عرضه خودرو در بورس کالا موضع ما موضع قانون است، گفت: برخی خودروسازها سال گذشته با هدف افزایش قیمت خودرو اقدام به عرضه خودرو در بورس کردند و این اقدام باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو در کشور شد. امسال و با اقدامات دولت قیمت خودرو تعدیل شده است، اما برخی خودروسازها باز هم با هدف افزایش قیمت قصد عرضه خودرو در بورس دارند که هم ما و هم دولت مخالفت کردیم.

برداشته شدن مهر محرمانگی از گزارش های سازمان بازرسی

رییس سازمان بازرسی درباره این‌که رییس قوه قضاییه پیش از این  دستور داد که سازمان بازرسی کل کشور گزارش‌هایی که قید امنیتی ندارند را از حالت محرمانگی خارج کند و پس از این دستور چه اقداماتی در این باره انجام شده و چند درصد از گزارشات سازمان بازرسی از حالت محرمانگی خارج شده است،گفت:  قبل از دستور ریاست قوه قضاییه حدود ۹۹ درصد گزارش‌های سازمان بازرسی اعم از اصلاحی و هشداری و سایر موارد، محرمانه بودند و پیش‌فرض سامانه‌های سازمان محرمانگی بود مگر اینکه مورد عادی تلقی می چشد. پس از دستور رییس قوه قضاییه ما سامانه‌ها را تغییر دادیم و اصل بر عادی بودن نامه‌هاست مگر مواردی که طبق قانون باید طبقه‌بندی شود. الان بیش از ۷۰ درصد گزارش‌های ما که منتشر می‌شوند وضعیت عادی دارند و مهر محرمانه از آنها برداشته شده است. در طول همین مدت حدود ۱۴۵ مورد گزارش در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها گذاشته شدند.

وی از ناراحتی برخی به دلیل انتشار گزارش‌ها خبر داد و گفت: اعتراض‌هایی در این باره شده اما ما بر اساس قانون و دستور رییس قوه قضاییه مهر محرمانه را از گزارش ها برداشته‌ایم مگر این‌که شخصی متهم باشد و یا در آن پرونده اسناد و مدارک محرمانه وجود داشته باشد.

ورود سازمان بازرسی به قرارداد های نامتعارف باشگاه ها/پرونده پرسپولیس و استقلال در مرحله اخذ توضیح است

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره این‌که بازرسی امور ورزش سازمان بازرسی به قراردادهای بی ضابطه اشاره کرده و برنامه قوه قضاییه برای ورود به این قراردادها چیست، گفت:اگرچه که قبلا گفته شد چرا به موضوع باشگاه‌ها ورود کردیم، چون شفافیت لازم در این امور وجود نداشت و این موجب شد که ما این موضوع را پیگیری کنیم.

رییس سازمان بازرسی گفت: مطابق اسنادی که وجود دارد حدود ۱۳تیم برتر دولتی و شرکت‌ها هستند که به نوعی بودجه آن‌ها از سوی دولت و نهاد‌های دولتی تامین می‌شود که شفافیت در قرارداد‌های آن‌ها مامور مالی  وجود نداشت که موجب ورود سازمان بازرسی شد.

وی گفت: به طور مصداق برخی از باشگاه‌ها بیش از آن اعتباری که داشتند یعنی اعتبار مالی و سقف بودجه که داشته‌اند قراردادی می‌بستند، مثلا اگر باشگاهی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشتند ۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد می‌بستند و آن را به سازمان لیگ ارسال کرده می‌کردند و نتیجه آن بعضی از محرومیت‌های بود که نسبت به تیم‌ها در مراجع ورزشی حاصل شد.

خدائیان افزود: در برخی از قرارداد‌ها نکاتی نوشته شده که هیچ توجیهی ندارد فرض کنید در قرارداد قید می شود که رضایت مدیرعامل باشگاه از بازیکنان چهار میلیون تومان پاداش دارد شاید گفته شود رضایت مربی اشکالی نداشته باشد، اما آن هم نه در ابتدای امر بلکه انتهای فصل است که در این صورت آن منطقی نیست.

وی افزود: برخی از موارد به حامیان مالی تیم گفته می‌شد که مبلغ مستقیماً به حساب اشخاص واریز شود که این نوعی عدم شفافیت است و مشکلاتی را به همراه خواهد آورد.

خدائیان گفت: یک قرارداد‌های برای کارکنان منعقد می‌شد که مبلغ آن غیر متعارف است فرض کنید که برای یک مسئول امور مالی یک باشگاه در سال ۸۵۰ میلیون تومان اختصاص داده می‌شد که غیر از پاداش‌هایی بود که اختصاص پیدا می‌کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این باره گفت: این باعث شد که همکاران ما به این موضوع ورود کند و ببیند آیا این مواردی که داده می‌شود به بازیکن و به آن کسی است که باید تلاش کند که باشگاه موفق باشد یا افراد دیگر به عنوان مثال مقرر شده بود اگر در یک تیم و یک باشگاه تیم موفق شود و گل نخورد و یا گلی به طرف مقابل بزند به همه اعضای باشگاه پاداش داده شود.

وی ادامه داد: این باعث شد که همکاران ما به این موضوع ورود کنند، از این رو یک نامه هشداری به معاون اول ارسال شد تا معیاری و استاندارد‌هایی برای قرارداد‌های تعیین شود و تاکید شد هر باشگاهی متناسب با بودجه خود قرارداد منعقد کند.

خدائیان گفت: ما به این موضوع ورود نمی‌کنیم که با هر بازیکن چه میزان قرارداد منعقد شود و کاری با مسائل تخصصی باشگاه نداریم که در واقع در صلاحیت آن‌ها است، اما در سایر موارد ورود کردیم و برای برخی از تیم‌ها همچون تیم پرسپولیس و استقلال پرونده تشکیل داده این که در مرحله توضیح است اگر نکاتی را که مسئولان دارند بیان کنند رفع اتهام شود پرونده بسته و در غیر این صورت به مرجع قضایی ارسال می‌شود.

گفت: همکاران ما قبلا  گفتند که چرا به باشگاه ها ورود کردیم.  شفافیت در امور مالیاتی و قراردادها وجود نداشت. مطابق اسنادی که وجود دارد ۱۳ تیم لیگ برتر دولتی هستند و گزارش‌های واصل شده حاکی از آن بود که در قراردادها شفافیت وجود ندارد و برخی از باشگاه‌ها بیش از اعتبار خود قرارداد منعقد کرده‌اند و نکاتی در قراردادها درج می‌شود که هیچ توجیهی ندارد.  مثلا در قراردادی نوشته می‌شود رضایت مدیرعامل از بازیکن ۴ میلیون تومان پاداش دارد که باید در ابتدای فصل پرداخته شود که این موضوع منطقی نیست و  در برخی از تیم‌ها برای برخی از کارکنان قراردادهای منعقد می‌شود که دارای مبلغ غیر متعارف است برای مثال سالانه ۸۵۰ میلیون تومان حقوق یک کارمند اداری بوده است. همکاران ما ورود کردند. نامه هشداری به معاون اول نوشته شد تا معیاری برای استانداردها مشخص شود و هر باشگاه مطابق با بودجه خود قرارداد منعقد کند. ما به اینکه با کدام بازیکن چقدر قرارداد منعقد می شود  ورود نمی‌کنیم ولی در سایر موارد وارد می‌شویم. برای برخی از تیم ها از جمله پرسپولیس و  استقلال پرونده تشکیل شده ودر مرحله اخذ توضیح است.

وزارت بهداشت برخی از حساب‌های غیر متمرکز خود را مسدود نکرده است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با بیان این‌که براساس قانون تمامی دستگاه مکلف شدند  حساب متمرکز در بانک مرکزی ایجاد کنند و حساب های غیر متمرکز خود را مسدود کنند، گفت:  با پیگیری های انجام شده اکثر دستگاه ها به تکالیف خود در زمینه انسداد حساب های غیر متمرکز و ایجاد حساب متمرکز در بانک مرکزی عمل کردند اما همچنان یک الی دو دستگاه هستند همچنان برخی حساب های خود را مسدود نکردند.

وی گفت: یکی از مجموعه هایی که هنوز به صورت کامل قانون را اجرا نکرده وزارت بهداشت است که در حال انجام انتقال حساب ها است و دیگر مجموعه وزارت نفت است که بخشی از شرکت های زیر مجموعه آن همچنان حساب های غیر متمرکز خود را مسدود نکردند.

وی ضمن اشاره به برخی شرکت‌های متخلف در این زمینه گفت: سازمان بهداشت شرکت نفت ۱۵ حساب، شرکت ملی حفاری ایران ۲ حساب، شرکت ملی مناطق نفت خیز ۳ حساب، شرکت نفت خزر ۱۱ حساب و دیگر شرکت ها که  متعدد هستند در این زمینه تذکرات لازم به آن ها داده شده است تا هر چه سریع تر اقدام لازم را انجام دهند.

خدائیان گفت: پرونده برخی از متخلفین به علت توجیهاتی که داشتند تا کنون به دادگاه ارسال نشده که در صورت تداوم این وضعیت و مسدود نکردن حساب های خود قطعا پرونده ها ارسال خواهد شد تا برخورد قضایی لازم صورت گیرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه