اخبار داغ

اعتراض اهالی جانقور به فعالیت «معادن پوکه» به کجا رسید؟

اعتراض اهالی جانقور به فعالیت «معادن پوکه» به کجا رسید؟
روستای جانقور، از توابع بخش باسمنج که این روزها مردمش به خاطر استخراج بی‌رویه از معادن پوکه، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، ورود به حریم مسکونی روستا و سلب آسایش اهالی معترض هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، روستای جانقور، از توابع بخش باسمنج که این روزها مردمش به خاطر استخراج بی‌رویه از معادن پوکه، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، ورود به حریم مسکونی روستا و سلب آسایش اهالی معترض هستند.

حکم علیه معدن‌دار صادر شده است

هانیه سعیدی، دهیار روستای جانقور در راستای اعتراض روستائیان این منطقه، اظهارداشت: وجود معادن پوکه در این روستا باعث آسیب‌های جدی به بافت کشاورزی، زراعی، دامداری و دیگر مشکلات جسمی شده است.

وی بیان داشت: معدن‌داران به‌بهانه داشتن مجوز، راه‌های روستایی را تخریب کرده‌اند و با تردد وسیله‌های حمل‌و‌نقل سنگین و آلودگی صوتی، موجب آزار اهالی روستا شده‌‌اند و طبق پیگیری‌ها، حکم بر‌علیه معدن‌دار صادر شده است؛ ولی بدون توجه به این احکام همچنان استخراج ادامه دارد.

دیگر نمی‌توان اهالی را قانع کرد
سعیدی همچنین با تاکید بر آسیب مهاجرت روستائیان عنوان داشت: وقتی اهالی با مشکلات کشاورزی و دامداری مواجه شدند، اکثرا روستا را به مقصد شهر‌های دیگر ترک کرده‌اند و این تبدیل به آسیب جدی برای بافت روستایی شده؛ در راستای مهاجرت‌های بی‌رویه زمین‌های خارج از محدوده به‌صورت غیرقانونی به خاطر عدم‌کشت، به ویلا تبدیل شده‌اند.

دهیار روستای جانقور، گفت: این روستا بزرگترین مرکز دامداری در منطقه مهرانه‌رود بود که اکنون ۵۰ درصد دامداری و ۶۰ درصد کشاورزی آن از بین رفته و نمی‌توان دیگر اهالی را قانع کرد.

 این مسئله در سریعترین زمان ممکن، حل خواهد شد

همچنین قدرت آفتابی، رئیس شواری جانقور، عنوان داشت: این معادن ۲۰۰ هکتار زمین زراعی و ۷۰ هکتار زمین دیمی را تخریب کرده و اکنون سال‌ها دامداری، کشاورزی و امنیت روانی روستائیان زیر سوال رفته است و از مسئولین انتظار داریم هر چه سریع‌تر مشکل این روستا را حل نمایند.

با پیگیری‌های خبرنگار آناج، یونس فاتح فرماندار تبریز، اظهار داشت: در خصوص معادن پوکه توابع باسمنج، برای رفاه حال و رفع مشکلات روستائیان، تدابیری اندیشیده شده که با حضور در روستا، درحال بررسی و رسیدگی به مشکل مردم جانقور هستیم و در سریعترین زمان ممکن، این مسئله حل و فصل خواهد شد.

بهره‌بردار معدن پایبند تعهدات نیست
کاوه صدق روحی، بخشدار باسمنج نیز درگفتگو با آناج اظهار داشت: چالش عمده منطقه باسمنج وجود بالغ بر ۱۶ معدن پوکه است که مجاز به‌ بهره‌برداری‌اند؛ جانقور یکی از روستاهایی‌ست که معدن به آن پیوسته است.

وی اظهار داشت: طبق مذاکره با بهره‌بردار معدن، علیرغم تذکرات فراوان در خصوص تعهد مسئولیت‌های اجتماعی که اعم از تعبیه راه مجزا برای بهره‌برداری، عدم آلودگی صوتی و تخریب منابع روستایی بود، انجام نشد؛ این در‌حالی است که ما با بهره‌بردار توافق کرده‌ایم که مسیر روستایی را تعمیر و آسفالت‌ریزی نماید، ولی به این موضوع نیز پایبند نشد.

ریزگرد‌ی به‌نام «سلیس»، موجب سقط جنین دام‌ها می‌شود

صدق‌روحی، عنوان کرد: طبق استعلام بخشداری از دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی محرز شد که در ریزگرد‌های معادن پوکه ماده‌ای به نام «سلیس» موجود است که با قرارگرفتن روی پوشش گیاهی، بعد از تعلیف احشام، موجب سقط جنین دام‌ها شده که به این دلیل میزان زاد و ولد دام‌ها کاهش یافته و همچنین از نظر جهاد کشاورزی، با انتشار این ریزگرد‌ها، زمین های زراعی و کشاورزی دچار آسیب جدی و خشک شدن می‌شوند.

وی در پایان گفت: با پیگیری های مکرر، مقرر گردید که فردا مجددا با بهره‌برداران مذاکره شود و در صورت عدم ایفای تعهدات اجتماعی ، با اقدام قضایی، دستور انسداد دائمی معادن صادر گردد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه