اخبار داغ

نفس آلوده‌ترین شهر جهان سخت‌تر از قبل؛

طوفان شن باز نفس هامون نشینان را برید

طوفان شن باز نفس هامون نشینان را برید
وزش بادهای شدید همراه با گردوخاک هوای سیستان را آلوده‌تر و نفس مردم را برید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون؛ سیستان، بحران خشکسالی، طوفان‌های شدید، ریزگردها و حقابه موضوعاتی که این روزها سر تیتر رسانه‌ها است.
 
وضعیت تنگه احد ایران این روزها کانون صحبت مسئولین کشوری و استانی و صاحب‌نظران است و هر کدام نسخه‌ای را برای سیستان می‌پیچند.
 
اما در سیستان طوفان‌های شن و هجوم ریزگردها زندگی را از مردم گرفته است و منطقه سیستان ذره، ذره در زیر خروارها خاک در حال دفن شدن و سرنوشت شهر سوخته‌ای دیگر در انتظار این سرزمین است.
 
بادهای شن و ریزگردها که ناشی از خشک‌شدن بستر تالاب هامون است این روزها نه‌تنها نفس را برای مردم شهرهای شمال سیستان و بلوچستان تنگ کرده، بلکه مرکز استان نیز درگیر این بحران شده است.
 
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور روز گذشته در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفت: در پنج‌روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه زابل وزش باد بسیار شدید همراه با خیزش گردوخاک، گاهی طوفان شن خواهیم داشت که سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی می‌شود.

۶۴۷ سیستانی راهی بیمارستان شدند

به گفته مجید محبی، مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بر اثر شدت طوفان‌ها و ریزگردها در سیستان از ۱۱ تیرماه تا صبح روز ۱۴ تیرماه جاری ۶۴۷ نفر در شهرهای سیستان به مراکز درمانی مراجعه که از این تعداد ۵۵۹ نفر به‌صورت سرپایی درمان و ۸۸ نفر بستری شدند.
 

هزینه درمان بیماران تنفسی در سیستان رایگان شد

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که مورخ ۱۴ تیرماه در فرمانداری زابل برگزار شد از آماده‌باش ۲۶ گروه امدادی در منطقه سیستان خبر داد و گفت: روستاهای در معرض طوفان احصا شده تا بتوانیم در زمان وقوع بادهای شدید خدمات خوبی به این مناطق ارائه دهیم.
 
محمد کرمی نیز افزود: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در سطح ملی از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد؛ افرادی که در منطقه سیستان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از گردوخاک مراجعه می‌کنند هزینه‌ای بابت درمان خودپرداخت نکنند.
 
وی با تأکید بر اینکه طرح احیای تالاب هامون باید به‌سرعت برنامه‌ریزی و برای اجرا در دستور کار قرار گیرد تصریح کرد: باید یک حرکت درست بر پایه دانش و نوآوری برای مهار گردوغبار ناشی از طوفان‌های شدید در منطقه سیستان انجام شود.
 

بیش از ۶ هزار ماسک بین مردم طوفان‌زده منطقه سیستان توزیع شد

سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم‌زمان با بروز طوفان و وزش باد شدید همراه با گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان نیروهای هلال‌احمر با حضور در منطقه خدمات‌رسانی به مردم را آغاز کردند.
 
سید محمدمهدی سجادی از توزیع بیش از ۶ هزار ماسک بین مردم طوفان‌زده منطقه سیستان واقع در شمال این استان خبر داد و بیان کرد: نیروهای هلال‌احمر استان هفته گذشته از ۶ تا ۹ تیرماه نیز به یک هزار و ۵۷۲ آسیب‌دیده ناشی از توفان در منطقه سیستان در قالب ۳۴۶ خانوار امدادرسانی کردند.
 
به گفته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل تغییرات اقلیمی صورت‌گرفته بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به ۱۸۰ روز افزایش پیدا کرده است.
 
سلاجقه می‌گوید: این بادها هم منشأ داخلی و هم منشأ خارجی دارد، از سوی دیگر بحث هامون که خشکیده مطرح است؛ زیرا یکی از منابع برداشت است که باید مشکلش حل شود.
 
حال باید دید برگزاری جلسات متعدد و قول‌های مسئولان، در آینده نسخه مناسب و شفابخشی برای وضعیت بحرانی سیستان در برخواهد داشت؟

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه