اخبار داغ

محمدصالحی در گفتگو با د انا:

حذف معافیت مالیاتی در برنامه هفتم ضربه ای اساسی به بدنه دانش بنیان ها است

حذف معافیت مالیاتی در برنامه هفتم ضربه ای اساسی به بدنه دانش بنیان ها است
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اثرات سوء حذف معافیت مالیاتی بر قانون جهش تولید دانش بنیان پرداخت. 

حسین محمد صالحی دارانی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره حذف  کلیه معافیت ها و مشوق های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه و اثرات سوء این تصمیم بر رشد تولید و اقتصاد گفت: اینکه ما بخواهیم معافیت‌های مالیاتی که هر کدام به دلیلی در کشور به وجود آمده‌اند و قطعاً وجود آنها ضرورت داشته که این معافیت‌ها اعطا شده را به طور کلی حذف کنیم قطعاً در روند تولید و رشد اقتصاد کشور خلل وارد می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: اگر این پیشنهاد در مجلس تصویب شود خیلی از دستورها و تاکیدات مقام معظم رهبری مخصوصا در حوزه دانش بنیان‌ها که برآن تاکید داشتند و یک سال را به عنوان سال دانش بنیان نامگذاری کرده است از بین می رود. با تصویب این بند تمام این اعتبارات مالیاتی که در این قانون در نظر گرفته شده و سایر معافیت‌های مالیاتی حذف شود و تمام سیاست‌های قبلی زیر سوال می‌رود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: حذف معافیت‌های مالیاتی به طور کلی در کشور باعث ایجاد ناامیدی می‌شود و باعث می‌شود که ما در روند تولید و حمایت از تولید ایجاد مانع کنیم مشکلات و دردسرهای بسیاری متعاقب آن به وجود می‌آید.

صالحی دارانی در ادامه افزود:  این پیشنهاد وقتی به صحن علنی مجلس بیاید و قبل از آن در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مورد بررسی قرار بگیرد، ممکن است به صورت موردی برای برخی از ارگان‌ها و اشخاص که اعطای مشوق‌های مالی تاثیرگذاری خود را نداشته است حذف شود اما اینکه تمام مشوق‌های مالیاتی که از قبل وجود داشته حذف شود قطعاً ما را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد و ما را با دردسرهای اساسی در حوزه تولید در قسمت‌های مختلف مواجه خواهد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه درباره ضربه‌ای که این بند از برنامه هفتم به قانون جهش تولید دانش بنیان وارد خواهد کرد، گفت: حذف تمام معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی در تضاد با قانون جهش تولید دانش بنیان و اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده در این قانون برای واحدهای تحقیقاتی بزرگ است. هدف مجلس برای تصویب این بند این بود که واحدهای صنعتی از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند و تولیدات این شرکت‌ها در این واحدها مورد استفاده قرار بگیرد تا به این وسیله هم واحدهای صنعتی و هم شرکت‌های دانش بنیان رشد و توسعه پیدا کنند.  اما با تصویب این بند به قانون جهش تولید دانش بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی ضربه وارد خواهد شد. 

این نماینده مجلس یازدهم گفت: مجلس در این قانون برای کمک به دانش بنیان ها مصوب کرده که بخشی از مالیات هایی که قرار است دانش بنیان ها بپردازند صرف توسعه اقتصادی و کارهای مطالعاتی خودشان در راستای توسعه دانش بنیان ها انجام شود و هزینه هایی که در این مسیر انجام می دهند به عنوان مالیاتشان محسوب شود. 

صالحی دارانی افزود: وقتی این معافیت های مالیاتی حذف شود، بخش عمده کار و مطالعه دانش بنیان ها آسیب می بیند و به بدنه کار دانش بنیان ها آسیب وارد خواهد کرد و به نوعی کار آنها را از بین خواهد برد. 

حذف اعتبار مالیاتی آسیب جدی به قانون جهش تولید دانش بنیان وارد خواهد کرد

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه حذف اعتبار مالیاتی آسیب جدی به قانون جهش تولید دانش بنیان وارد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: این بندی که در برنامه هفتم آمده را گمان می کنیم بتوانیم به کل معافیت ها و مشوق های مالیاتی آن را تعمیم دهیم فقط بخشی از معافیت ها را که خیلی تاثیر گذار نبوده را باید حذف کنیم و این بند نمی تواند درباره همه سیاست های ابلاغی گذشته امکان اجرا داشته باشد. 

وی ادامه داد: اعطای این اعتبار مالیاتی در رشد و توسعه زنجیره ارزش صنایع تاثیر زیادی دارد برخی از شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام کار علمی هستند و وقتی برآوردی صورت می‌گیرد متوجه می‌شود که در طول سال‌های گذشته هرگونه حمایتی که از دانش بنیان‌ها شده در رشد اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار بوده است ولی وقتی این بند تصویب شود منجر به ناامیدی در دانش بنیان‌ها می‌شود و باعث می‌شود کسانی که در این مسیر قرار دارند سرمایه‌شان در معرض خطر قرار گیرد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: به عنوان مثال اعطای معافیت‌های مالیاتی در بخش صنعت و معدن در مناطق محروم باعث شده است که سرمایه به این مناطق سوق داده شود و ما شاهد این باشیم که سرمایه‌گذاری در این مناطق رشد پیدا کند، با استفاده از این معافیت مالیاتی دانش بنیان‌های زیادی به این مناطق سوق پیدا کردند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر اعطای اعتبار مالیاتی به این دانش بنیان‌ها را حذف کنیم این موضوع نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد، وقتی صنایع در مناطق محروم‌تر دور افتاده‌تر مشوق‌های مالی حذف شود مطمئناً دوباره شاهد مهاجرت به مراکز استان‌ها خواهیم بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه